TTS in Nederland

Re: TTS in Nederland

Postby petervdveen » Mon Aug 06, 2012 6:41 pm

Ik heb 1 keer eerder een andere nederlandse stem gezien. (en gebruikt) Maar na 2 dagen was die weer weg. Dat zal gijs wel geweest zijn dan..
Coördinator BeNeLux
- Nederland Belgium Lëtzebuerg
ImageImageImageImage

peter@wazenederland.nl peter@wazebelgium.be
petervdveen
Waze Champs

Has thanked: 19 times
Been thanked: 118 times

Postby MxLucas » Mon Aug 06, 2012 6:43 pm

petervdveen wrote:Ik heb 1 keer eerder een andere nederlandse stem gezien. (en gebruikt) Maar na 2 dagen was die weer weg. Dat zal gijs wel geweest zijn dan..

Ja en daar was ik het niet mee eens, dus heb Gijs weer teruggezet en Gijs doet wederom het woord...

Maar iemand een idee waarom Claire en Jaap-Erik/Gijs elkaar afwisselen? Of beter: waarom Claire niet alle spraakberichten voor haar rekening neemt?

En excuus voor de naamsverwarring... :oops:
Image
Samsung N7000 - Android 4.1.1:PA2.55 - Waze 3.5.1.4
MxLucas

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Postby maantje76 » Mon Aug 06, 2012 7:37 pm

MxLucas wrote:Maar iemand een idee waarom Claire en Jaap-Erik/Gijs elkaar afwisselen? Of beter: waarom Claire niet alle spraakberichten voor haar rekening neemt?

Claire is voor de TTS begeleiding...Jaap-Erik is door de NL community zelf aangeleverd voor Nederlandse 'normale' route begeleiding. De zinnen welke door hem verteld worden, zitten dus niet in het TTS systeem.
Image
maantje76
Waze Champs

Has thanked: 37 times
Been thanked: 122 times

Postby gerben » Mon Aug 06, 2012 7:49 pm

Nou, ze zijn wel vertaald voor TTS... Op vragen hierover richting support heb ik nooit echt een reactie gekregen.
Normally a HTC Desire S - Stock ROM (Android 2.3.5), but temporarily back to my G1 (HTC Heart) - Froyo by Laszlo ROM - Waze 3.6
Waze Champ, Mega Mapper/Driver
Countrymanager The Netherlands
gerben
Waze Champs

Has thanked: 6 times
Been thanked: 44 times

Postby maantje76 » Mon Aug 06, 2012 7:58 pm

Ik hoor tegenwoordig niet meer de Nederlandse zinnen 'waze is er klaar voor,...' maar een Engelse dame...dat is ook vreemd niet?
Image
maantje76
Waze Champs

Postby gerben » Mon Aug 06, 2012 8:12 pm

Dat viel me vanmorgen ook op...
Normally a HTC Desire S - Stock ROM (Android 2.3.5), but temporarily back to my G1 (HTC Heart) - Froyo by Laszlo ROM - Waze 3.6
Waze Champ, Mega Mapper/Driver
Countrymanager The Netherlands
gerben
Waze Champs

Has thanked: 6 times
Been thanked: 44 times

Postby MxLucas » Mon Aug 06, 2012 8:14 pm

maantje76 wrote:Claire is voor de TTS begeleiding...Jaap-Erik is door de NL community zelf aangeleverd voor Nederlandse 'normale' route begeleiding. De zinnen welke door hem verteld worden, zitten dus niet in het TTS systeem.

Dat klopt, maar dat bedoelde ik niet helemaal. :oops:

• Gijs/Jaap-Erik staat standaard opgeslagen bij de cliënt en kan altijd gebruikt worden voor instructies, of dit nu navigatie is, een melding of een 'welkomstboodschap' ("Ik ben Gijs en zal je de weg wijzen.").
  • De spraakbestanden van Claire bestaan voor een deel uit 'standaard' zinnen (uit het TTS bestand) die Waze download voordat je überhaupt een route hebt ingesteld. De rest is afhankelijk van je route; pas als Waze een route heeft kan op de server de juiste straatnamen et cetera worden aangemaakt.
  • Als er geen TTS bestand voor handen is (geen connectie, geen resultaat van de server, etc.) valt Waze terug op Gijs/Jaap-Erik.

Bij mij laat Claire me op deze momenten in de steek:
  • Als je nét een route hebt ingesteld, bv.: "Ik ben Gijs en zal je de weg wijzen."
  • of bij meldingen, bv.: "Verderop is een roodlichtcamera gemeld."
Dit zou niet hoeven aangezien het TTS bestand wel degelijk de zinnen voor deze situaties bevat. Dit zijn zelfs de 'standaard' zinnen die als bestandjes nota bene al op mn telefoon staan! :cry: :?

maantje76 wrote:Ik hoor tegenwoordig niet meer de Nederlandse zinnen 'waze is er klaar voor,...' maar een Engelse dame...dat is ook vreemd niet?

Dit heb ik dus ook een paar keer meegemaakt, maar dat was bij mij Claire die i.p.v. de nederlandse vertaling de standaard engelse zin voorlas, bv.: "Let's go!" :? Waarom wel in het engels en niet in het nederlands... pfff... :evil: :cry: :?

Mijn vraag geherformuleerd:
Wat triggert Gijs/Jaap-Erik of Claire om een melding/boodschap te geven?

gerben wrote:Nou, ze zijn wel vertaald voor TTS... Op vragen hierover richting support heb ik nooit echt een reactie gekregen.

Jammer, want TTS voelt nu zo halfbakken in het Nederlands... :cry:

Hmm... Ik ga morgen Waze eens in het engels proberen, want ben het er allemaal niet mee eens... :evil: :P 8-)
Image
Samsung N7000 - Android 4.1.1:PA2.55 - Waze 3.5.1.4
MxLucas

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Postby deeggo » Mon Aug 06, 2012 9:03 pm

Ik denk dat iedereen het antwoord graag zou weten, maar niemand hier het nu weet.
Country manager Nederland & België
NL: Wiki: hoe label ik een (snel)weg correct?
HTC One X | Follow me on Twitter
Join Dropbox, free online file sync! Register through this link and give you and me 250MB extra for free. Thanks!
deeggo
Waze Champs

Has thanked: 52 times
Been thanked: 62 times

Postby maantje76 » Mon Aug 06, 2012 9:22 pm

Engelse TTS werkte perfect toen ik enkele weken terug door UK getoerd heb...
Image
maantje76
Waze Champs

Postby petervdveen » Mon Aug 06, 2012 9:39 pm

maantje76 wrote:Ik hoor tegenwoordig niet meer de Nederlandse zinnen 'waze is er klaar voor,...' maar een Engelse dame...dat is ook vreemd niet?

TTS uitzetten. Dan de taal op het nederlands zetten en dan TTS weer aanzetten.. ;)
Coördinator BeNeLux
- Nederland Belgium Lëtzebuerg
ImageImageImageImage

peter@wazenederland.nl peter@wazebelgium.be
petervdveen
Waze Champs

Has thanked: 19 times
Been thanked: 118 times

PreviousNext

Return to Nederland