Göteborgstråd

Moderators: The Fej, Unholy, krankyd, pnylin, sverkernordlund, avozetta, Wolfeye

Re: Göteborgstråd

Postby sverkernordlund » Tue May 08, 2012 8:32 pm

orla wrote:Sedan är det ju ruskigt irriterande att kamerorna måste sitta felvända för att vara rätt. Aningens förvirrande. :)

Visst är det bakvänt! Använder man sig av http://www.speedcams.se/karta.htm för att jämföra kamerorna med så anges position, tillåten hastighet och kompasskurs. Då är det bara att rikta in kameraobjektivet efter kompasskursen.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Champs

Has thanked: 10 times
Been thanked: 31 times

Postby sverkernordlund » Thu Jun 28, 2012 7:41 am

Välkommen till forumet Peter!

Jag såg att det var din första forumpost, men jag antar att du läst här förut. Waze bygger på att vi som frivilliga kartredigerare jobbar tillsammans. För att det ska bli någon form av enhetlighet så finns best editing practice och wiki sidor att tillgå. Jag har i följande trådar skrivit om detta bl a i följade forum trådar:
I all enkelhet, Felrapportering och mapproblem och Fildelning före cirkulationsplats.

I fall du inte har tid att läsa alla posterna kan jag kort skriva att ett av huvudmålen för kartredigeringen är enkelhet (Simplicity). "It is not a goal to model the physical roadway lane-by-lane. ". Vi ska alltså inte lägga in svängfiler i vanliga korsningar och inte dela vägar i onödan vilket är fallet i de första två länkar onemanracing exemplifierar med.

Läs denna post där jag exemplifierar med korsningar från andra städer. Modifierat citat från min egna post "Behöver de som kör i Göteborg behöver mer instruktioner än wazare i andra städer? Är det mer trafik i Göteborg än t ex Köpenhamn? Nej. Jag tror att wazarna i Göteborg är minst lika kompetenta att följa instruktioner och placera bilen i rätt fil som i andra städer.".

/Sverker :-)
sverkernordlund
Waze Champs

Postby sverkernordlund » Fri Jun 29, 2012 12:26 pm

petkr4 wrote:Ett exempel på en fungerande avancerad korsning helt utan tidigare nämnda problem.

https://world.waze.com/editor/?zoom=6&l ... TTTFTTTTFT

Att det inte har dykt upp några Waze identiferade kartproblem än (alltså inte av användare) betyder inte att det fungerar. Vänstersvängfilerna är ju skapade bara för några veckor sedan. Waze verkar bara köra sökningen efter kartproblem på ett oregelbundet intervall. Det var någon månad sedan sist. Kartproblem har också att göra hur många wazare som kör i korsningen. När jag idag tittar på GPS spåren så är det bara ett fåtal spår där. Alltså ett för litet underlag för att dra slutsatsen att det fungerar.

petkr4 wrote:Det är inget konstigt med att kartorna utvecklas och då speciellt ihop med Waze ver. 3.2.0.0 där det finns stöd för visuell och akustisk fil assistans.

Har du någon länk till en sida som beskriver det hur den nya fil assistansen fungerar i version 3.2? När du skriver visuell fil assistans ser jag framför mig ex TomToms gamla lösning där en popup visar vilken eller vilka av filerna som kan väljas för den fortsatta färden.

petkr4 wrote:Waze är ingen exakt vetenskap utan skapas och utvecklas av användarna.

Här har du delvis rätt. Waze är ingen exakt vetenskap. Under de snart två åren jag använt Waze så har saker och ting ändrats. Det som tidigare var väldigt viktigt ex att enkelriktade vägar måste låsas ska inte alls göras idag. Men det som inte har förändrats är att hålla det så enkelt som möjligt.

Däremot stämmer inte det andra. Waze skapas av företaget Waze. Ett kommersiellt företag med en handfull riskkapitalbolag som finansiärer och målet är givetvis att tjäna pengar. Waze väljer hur deras produkt ska utvecklas och vilka funktioner som ska läggs till. Vi som användare och redigerare är en del av denna produkt (”If you’re not paying for it; you’re the product”). Vi tillför ett värde när klienten är igång under körning och när vi redigerar kartorna. Det oavlönade arbete vi utför hjälper förhoppningsvis Waze till att gå med vinst och att riskkapitalbolagen får avkastning på sina pengar. Visst kan vi försöka påverka Waze att lägga till ny funktionalitet genom att göra vår röst hörd i forum och på andra ställen, men i realiteten är det Waze som avgör vad som kommer med.

Om vi vill bidra till att göra kartorna bättre och underlätta för användarna och andra redigerare så är det genom att följa best editing practice. Då får användarna en enhetlig upplevelse av Waze oavsett om de kör runt i Göteborg, Borås eller Mellerud. Ex att ”city” anges på ett enhetligt sätt (annan tråd där det avhandlas) och att navigeringsinstruktionerna ges på ett enhetligt sätt.

Den dag det står i best editing practice att svängfiler i korsningar ska läggas in då gör jag det. Då har vi säkert möjlighet att i VME lägga in hur många filer ett vägsegment består av och vilka som är vänstersvängfiler. Fram till dess håller jag mig till enkla korsningar som är lätta att underhålla och ger tydliga instruktioner.

/Sverker :-)
sverkernordlund
Waze Champs

Postby sverkernordlund » Tue Jul 03, 2012 1:30 pm

petkr4 wrote:Jag har lite funderingar på hur vi ska namnge av och påfarter. Sedan tidigare så har prefixet Avf och Påf används, finns sedan tidigare beskrivit i literaturen. Nu fungerar det inte i WAZE 3.2.0.0 vid fil assistans med full röstguide aktiverad. Talsyntesen klarar inte av att tolka förkortningar. Liknande exempel är C (Centrum), S (Söder) och / som WAZE uttalar som just snedstreck. Mitt förslag är att man inte använder förkortingar utan skriver ut fullständigt ord. Parentes däremot uttalas ej tex. (E20)

Dessa frågor avhandlas även i följande forumtråd. Det finns inte filassistans i waze klienten utan det måste vara röst navigeringsinstuktionerna som du avser. Jag är fortfarande nyfiken på var du hittat information om filassistans.

petkr4 wrote:problemet är inte av teknisk natur utan snarare ideologisk.
Nej, det handlar inte om ideologi. Det handlar om att följa de rekommendationer som är uppsatta. Jag vet inte på vilka fler sätt jag ska beskriva saken.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Champs

Postby sverkernordlund » Wed Jul 18, 2012 8:15 am

lindq wrote:Är det kanske så att mappningen av "städer" inte görs samtidigt med nya kartor, utan körs mer sällan?

Ja. Uppdateringen av "städer" görs inte samtidigt som den övriga uppdateringen. Jag har tidigare letat utan att hitta någon bra referens till vilket intervall som gäller. Gissningsvis med 2-3 månaders mellanrum. Det kanske är någon som orkar googla lite och hittar ett bättre svar?

/Sverker
sverkernordlund
Waze Champs

Postby sverkernordlund » Sun Nov 04, 2012 9:20 am

Wolfeye wrote:Det borde absolut vara så generellt, oavsett vägtyp, att ett lokalt namn skrivs ut och ev annan beteckning då inom parentes.

Har ändrat Wikin och lagt till den meningenäven på Minor Highways.

Jag trodde detta var utrett sedan tidigare. Har vägen ett namn så används det. Annars används länsvägsnumret. Absolut inga paranteser.

Edit: Förhoppningsvis kommer nästa version av WME inom en snar framtid (någon månad eller något år, vem vet). Då sägs det att vi ska kunna använda alternativa namn. Då behöver vi inte välja vilket namn som ska in.

Ang paranteser. Det är på några få ställen i landet som parenteser överhuvudtaget förekommer. I övrigt är "/" vanligt förekommande. Ex "E 18 / 55 V". I många fall inget skiljetecken alls "222 Värmdöleden Ö". Då är det bättre att vi ändrar de få procenten vägar med parentes än att ändra allt annat.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Champs

Postby sverkernordlund » Sun Jun 09, 2013 5:22 pm

Jag har svarat Peter per PM där jag jag försöker förklara att han missförstått mig och att jag uttryckt mig klumpigt. Det rör sig om en mindre del av de redigeringar som gjorts där Peter inte följer Best Editing Practice. Jag har inget emot de mesta av Peters redigeringar och har bett honom att inte radera något.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Champs

Postby sverkernordlund » Mon Jun 10, 2013 7:14 pm

Några förtydliganden.

De krav som ställs på en AM har egenligen alltid funnits där. Det som skiljer nu när vi i Sverige har AM Self management är att det faktiskt kontrolleras om den som söker uppfyller kraven eller ej. Det kan också tilläggas att de krav som ställs skiljer inte nämnvärt mot andra länder. Möjligen har vi något lägre krav.

När det gäller "ägandet" av redigeringarna så är det Waze som äger dem. Vi som skapat och bidragit till kartan äger inget. Jag har inte hittat var detta finns att läsa utan fick den informationen direkt från Waze HQ.

Att en användare slår sig för bröstet och gör diverse påsståenden som inte har med verkligheten att göra gjorde att jag drog resonemanget till sin spets. Jag vidhåller att det inte är petkr4s (eller mina) redigeringar av kartan som fäller avgörandet om någon spekulant köper Waze för fantasisnummor.

Det som är Waze styrka är den samlade communityn! Vårt gemensamma arbete för att skapa en bra grund för navigering. Det ska vara enkla tydliga instruktioner som gör att waze användaren hittar till rätt plats. Det är mycket viktigt att vi arbetar mot samma mål med gemensamma riktlinjer. Då får vi en enhetlig karta som både Waze användare och redigerare känner igen sig i. Dessa riktlinjer finns att läsa i Best Editing Practice. Vi i Sverige har valt att göra vissa tolkningar när det gäller vägtyper och hur namngivningen ska gå till. Mer om detta finns att läsa i länkarna i min signatur.

Det finns många som redigerar kartan i Göteborgs området. Jag vill att vi tillsammans ser över hur vi bäst går vidare.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Champs

Postby sverkernordlund » Mon Jun 10, 2013 9:17 pm

Nej, jag försöker inte medvetet missuppfatta det du skriver. Jag försöker tvärtom förstå vad du menar.

Du skrev bl a "Samtliga vägar som jag skapat och där jag står som ägare till kommer att tas bort." i forumposten med PM växlingen. Jag vet inte hur jag ska tolka det på annat sätt än att du tänkte radera dessa segment?

/Sverker
sverkernordlund
Waze Champs

Postby sweus » Sun Nov 04, 2012 6:37 am

Wikin säger att namnge med bara nummer. Detta gäller för vägar upp till 499. Jag håller med op och tycker att det i det här fallet passar bättre att följa wikin rekommendationer för Huvudled i tätort som ska anges med namn följt av Vägnummer inom parentes.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
sweus

Has thanked: 1 time
Been thanked: 0 time

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]