Att det inte har dykt upp några Waze identiferade kartproblem än (alltså inte av användare) betyder inte att det fungerar. Vänstersvängfilerna är ju skapade bara för några veckor sedan. Waze verkar bara köra sökningen efter kartproblem på ett oregelbundet intervall. Det var någon månad sedan sist. Kartproblem har också att göra hur många wazare som kör i korsningen. När jag idag tittar på GPS spåren så är det bara ett fåtal spår där. Alltså ett för litet underlag för att dra slutsatsen att det fungerar.
petkr4 wrote:Det är inget konstigt med att kartorna utvecklas och då speciellt ihop med Waze ver. 3.2.0.0 där det finns stöd för visuell och akustisk fil assistans.
Har du någon länk till en sida som beskriver det hur den nya fil assistansen fungerar i version 3.2? När du skriver visuell fil assistans ser jag framför mig ex TomToms gamla lösning där en popup visar vilken eller vilka av filerna som kan väljas för den fortsatta färden.
petkr4 wrote:Waze är ingen exakt vetenskap utan skapas och utvecklas av användarna.
Här har du delvis rätt. Waze är ingen exakt vetenskap. Under de snart två åren jag använt Waze så har saker och ting ändrats. Det som tidigare var väldigt viktigt ex att enkelriktade vägar måste låsas ska inte alls göras idag. Men det som inte har förändrats är att hålla det så enkelt som möjligt.
Däremot stämmer inte det andra. Waze skapas av företaget Waze. Ett kommersiellt företag med en handfull riskkapitalbolag som finansiärer och målet är givetvis att tjäna pengar. Waze väljer hur deras produkt ska utvecklas och vilka funktioner som ska läggs till. Vi som användare och redigerare är en del av denna produkt (”If you’re not paying for it; you’re the product”). Vi tillför ett värde när klienten är igång under körning och när vi redigerar kartorna. Det oavlönade arbete vi utför hjälper förhoppningsvis Waze till att gå med vinst och att riskkapitalbolagen får avkastning på sina pengar. Visst kan vi försöka påverka Waze att lägga till ny funktionalitet genom att göra vår röst hörd i forum och på andra ställen, men i realiteten är det Waze som avgör vad som kommer med.
Om vi vill bidra till att göra kartorna bättre och underlätta för användarna och andra redigerare så är det genom att följa best editing practice. Då får användarna en enhetlig upplevelse av Waze oavsett om de kör runt i Göteborg, Borås eller Mellerud. Ex att ”city” anges på ett enhetligt sätt (annan tråd där det avhandlas) och att navigeringsinstruktionerna ges på ett enhetligt sätt.
Den dag det står i best editing practice att svängfiler i korsningar ska läggas in då gör jag det. Då har vi säkert möjlighet att i VME lägga in hur många filer ett vägsegment består av och vilka som är vänstersvängfiler. Fram till dess håller jag mig till enkla korsningar som är lätta att underhålla och ger tydliga instruktioner.
/Sverker