Norge i Värmland?

Moderators: The Fej, Unholy, krankyd, avozetta, sverkernordlund, Wolfeye, pnylin

Re: Norge i Värmland?

Postby MartinMossfeldt » Sat Mar 17, 2012 3:51 pm

Trevligt att det löstes nere i Karlstad/Hammarö.

Jag har nyligen börjat editera lite i mina hemtrakter runt Hagfors igen och här kvarstår tyvärr problemet med att vägarna hamnar i Norge :cry:

Då jag susar runt på min lilla editerbara area så försöker jag fixa till bulldozade vägar så att de åtminstonde hamnar i Sverige, vill helst inte plocka bort vägstumpar hursomhelst så några knasiga vägar utan koppling till resten av vägnätet får jag nog stå för.
MartinMossfeldt

Has thanked: 0 time
Been thanked: 1 time

Postby MartinMossfeldt » Sun Mar 18, 2012 10:14 am

Aha, det var bra information, då gör de röda vägarna inte skadan värre i alla fall.

Jag antar att att valet med Norge sprider ut sig på samma sätt som en stad gör, alltså raka linjer mellan de yttersta punkterna, om så är fallet så borde man kunna leta åt felet/felen genom att helt enkelt dra några linjer från Norges yttersta spetsar och genom områden där problemet finns respektive inte finns.

Nu är ju tyvärr editorn nere för tillfället men jag vet ju att problemet finns i Hagfors och att det inte finns i Karlstad, drar jag då ett streck från Norges lilla spets mellan Strömstad och Ed och går precis norr om Karlstad så får jag ett streck som går rakt till Gävle.
Väljer jag istället att dra strecket strax söder om Hagfors så kommer jag upp till Hudiksvall.

Hurvida det här går att utveckla eller ej vet jag inte och problemet blir väldigt stort om man ska börja dra en linje från norges yttersta spets uppe i norr då de omfamnar både oss och finland där uppe vilket i sin tur borde betyda att hela norra sverige har det här problemet.

Det här blev krångligare än vad jag hade tänkt mig.

//Martin.
MartinMossfeldt

Postby MartinMossfeldt » Sun Mar 18, 2012 8:46 pm

Wow, otroligt bra jobbat.
Inte mycket mer jag kan göra just nu mer än att hålla tummarna för att du har hittat "the sweet spot".

Tack för ditt jobb :)

//Martin.
MartinMossfeldt

Postby MartinMossfeldt » Wed Mar 21, 2012 10:43 pm

Hej på er igen.

Trixade nyss med en väg här i Hagfors som jag "Asfalterade" på väg hem från jobbet ikväll, gjorde allt klart och när jag skulle spara mitt nya verk så fick jag ett felmeddelande som sa nått i stil med att jag var för långt ifrån landet jag försökte skapa vägen i.

Illavarslande nog så hade jag missat att ändra från Norge till Sverige och kunde ha riskerat att förvärra problematiken, glädjande nog så sa Waze ifrån och lät mig inte göra det.
Har inte sett felmeddelandet förut, antagligen så har jag heller inte försökt spara en väg med fel land tidigare så jag bör inte ha sett det.
Det verkar dock lovande att jag fick felmeddelandet, kanske ändringen som sverkernordlund gjorde har gett visst genomslag :)

//Martin.
MartinMossfeldt

Norge i Värmland?

Postby onemanracing » Fri Oct 21, 2011 1:36 pm

Är AM för Hammarö utanför Karlstad och har noterat att på senare tid (senaste två veckorna typ) så blir det automagiskt "Norway" på alla skapade vägar. Vad kommer det sig? Är det nån som lyckat fumla till det när han/hon skapade en väg nånstans och då flyttar gränsen? Är det nån Norsk Wazeare som pga inställningar i klienten skapar Norge om han/hon råkar göra ny väg?

Skapligt irriterande är det i alla fall och det borde vara onskvärt att rätta till. :|
Image
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0
onemanracing

Has thanked: 1 time
Been thanked: 0 time

Postby onemanracing » Mon Oct 24, 2011 8:18 am

Verkar vara löst nu?
Jag får inga förslag på Norge numera i alla fall... :)
Image
/Mats
AM:
-Hammarö, Sweden
onemanracing

Norge i Värmland?

Postby onemanracing » Mon Mar 19, 2012 2:13 pm

Norge i Arjeplog också, irriterande...
Image
/Mats
AM:
-Hammarö, Sweden
onemanracing

Postby sverkernordlund » Sat Mar 17, 2012 5:40 pm

En väg som är röd, dvs bulldozad, har inget satt än. Den har alltså inte "Norway". Det bara ser ut så eftersom "N" kommer före "S".

Det viktiga är att du sätter "Sweden" när du namnger den. Ett enda litet vägsegment som har "Norway" i Sverige gör att det går att välja Norge som land från det segmentet till riktiga Norge.

Jag försökte lägga några timmar på detta för någon helg sedan utan att hitta källan, men ex i Mora, Vansbro och Sveg går det att välja "Norway" som land.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Champs

Has thanked: 10 times
Been thanked: 31 times

Postby sverkernordlund » Sun Mar 18, 2012 6:37 pm

Ja, det stämmer att landsgränserna sprider ut sig på samma sätt som städer.

Jag lade några timmar till på morgonen innan WME stängdes av och har återupptagit jakten för någon timme sedan. Med hjälp av en Google karta prickade jag in punkter där jag kunde välja "Norway", på befintligt vägsegment eller ett nyskapat i WME, längst till öst och på motsvarande sätt i syd. Det blir inte så exakt beroende på vad som cachats i WME. Ex ett segment har bara "Sweden" om jag panorerar från öst-väst, men samma segment kan ha både "Norway" och "Sweden" om jag panorerar från väst till öst. Antar att cachningen av landet fungerar på liknande sätt som cachningen av stad.

Några grova linjer gav en skärningspunkt där jag förväntade mig att hitta ett segment med "Norway". Det var dock ett glest område med få segment. Efter att ha panorerat åtskilliga gånger över området och granskat segmenten med "Waze extended tools" så fanns det bara ett par segment som kan vara orsaken. Dessa var inte namngivna, men det ena var uppdaterat av admin.

Länk till min google karta:
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid=215231303963438952321.0004bb775d0f3adbdb88c

Länk till misstänkt, nu ändrat, vägsegment: https://world.waze.com/map-editor/?zoom ... =141398082

Jag är dock inte säker på att jag hittade rätt segment. Vi får helt enkelt vänta tills nästa uppdatering av kartan alternativt kan det räta till sig när city layer uppdateras. Jag vill i detta läge inte kalla in waze support. De gånger jag försökt få hjälp med utsmetade städer så har de ställt till med mer skada än nytta.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Champs

Been thanked: 31 times

Postby sverkernordlund » Thu Mar 22, 2012 8:46 am

Vi håller tummarna! :-)

/Sverker
sverkernordlund
Waze Champs