Polisrapporter, sluta rapportera bilar som rör sig...

Moderators: Unholy, krankyd, The Fej, pnylin, avozetta, Wolfeye, sverkernordlund

Polisrapporter, sluta rapportera bilar som rör sig...

Postby onemanracing » Wed Nov 23, 2011 12:03 pm

Har på senare tid sett flera polisrapporter genom waze och ungefär 99% är på ställen där det omöjligen kan stå poliser och mäta. Antar att det då handlar om folk som rapporterar en polisbil/MC dom ser i trafiken och det leder ju ofelbart till en rapport som är helt meningslös. Den är ju aktuell i de fem sekunder som polisbilen/MCn råkar vara på den vägsträckan och då ser alla som drabbas bilen med egna ögon... :roll:

Så alla som läser, snälla sluta rapportera bilar/MC som kör i trafiken...
Image
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0
onemanracing

Has thanked: 1 time
Been thanked: 0 time

Re: Polisrapporter, sluta rapportera bilar som rör sig...

Postby pnylin » Wed Nov 23, 2011 12:27 pm

Håller helt med. Såg för ett tag sedan en polis rapporterad på Skeppsbron i Stockholm. Rapportören hade lagt till beskrivningen "Under utryckning". Den rapporterade polisbilen fanns ju inte en kvar på Skeppsbron när rapporten kom in i Waze.
pnylin

Been thanked: 18 times

Postby sverkernordlund » Wed Nov 23, 2011 5:06 pm

Bra! Jag har bara varit med om ett par riktiga polisrapporteringar under 14 månader.

Min uppfattning om vad som ska rapporteras är att det man rapporterar in inte rör på sig och att det påverkar trafiken. Ex att rapportera att det står en bil i väggrenen när den egenligen står på en parkeringsficka. Det skapar bara en massa brus.

Merparten av de som berörs av denna forumtråd kommer dock aldrig att läsa den. Jag kollade de användare som just nu gjort polisrapporter. Det var inte så många, men alla hade gjorts av nya och gamla wazare som inte varit in på forumet. Det stämmer rätt bra med hur det sett ut tidigare när jag kollat vilka som rapporterar.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Champs

Has thanked: 7 times
Been thanked: 21 times

Postby pnylin » Wed Nov 23, 2011 5:24 pm

På E4:an mellan Stockholm och Arlanda kör det ofta civila polisbilar och kollar trafiken. Ser man en sån kan det ju vara okej att rapportera poliskontroll med tillägget "civil polisbil silvergå SAAB ABC123 trafikerar E4" eller något liknande.

/Patrik

Sent from my X10i using Tapatalk
pnylin

Been thanked: 18 times

Postby jsbus » Wed Nov 23, 2011 9:31 pm

Tycker civilare också är ok att rapportera. dom brukar ju ofta köra fram och tillbaka en viss sträcka.
Vanliga polisbilar som är på språng bör man nog undvika att rapportera in dock.
jsbus

Has thanked: 0 time

Postby sverkernordlund » Wed Nov 23, 2011 11:07 pm

Jag håller med. Civilpolisbil som håller på med trafikövervakning kan vara bra rapportera. :)

/Sverker
sverkernordlund
Waze Champs

Has thanked: 7 times
Been thanked: 21 times

Postby LaoYou » Mon May 14, 2012 8:48 am

Bumpar den här tråden eftersom jag irriterar mig på alla skräprapporter :evil:
LaoYou

Postby Morfar » Mon May 14, 2012 1:37 pm

VARFÖR rapportera kontroller överhuvudtaget? Vi har diskuterat detta tidigare:
viewtopic.php?f=33&t=13619

Jag vill inte att Waze ska vara ett verktyg för att skydda biltjuvar, knarklangare, fartdårar, efterlysta, körkortslösa, rattfyllerister osv. Vill du?
Morfar

Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Postby magfro » Mon May 14, 2012 7:41 pm

Skulle önska att man ändrade valen under polisrapportering från de oviktiga "dold" och "synlig" till "kontroll" respektive "fordon" eller liknande. Sen märker man ut dessa med två olika bilder och möjlighet för andra Wazare att dölja t.ex. fordon.

Det kommer nämligen aldrig gå att lära alla Wazare att rapportera detta korrekt utan då är det bättre att dom får rapportera så kan vi andra välja bort sånt som är ointressant.

//Magnus
Image
Area Manager south of Stockholm and parts of Småland, Sweden, Europe
iPhone 5, iOS 6.1.2, Waze 3.6
magfro

Has thanked: 8 times
Been thanked: 4 times

Postby zonkt » Mon May 21, 2012 9:21 am

Frågan är hur man kan nå ut till de som använder Waze, men utan att orienterat sig om hur det bör användas? Kanske en kontrollfråga i Waze (som går att avaktivera med lite pill) om det verkligen inte är ett fordon som är ute på rull som man rapporterar...

Vad gäller patrullerande bilar längs t.ex. en motorväg, så skulle det vara bättre att kunna markera ett helt vägsegment med en indikation om att någonstans längs den vägen finns en ökad risk att stöta på civilare, än att punktmarkera och behöva skriva in en kommentar (inte så lyckat att sitta och pilla text medan man kör...).

Vad gäller frågan om att överhuvudtaget rapportera in polisaktiviteter, så kan vi konstatera att vi alla har olika uppfattning om vad som är rätt och fel. Att knarkare, småtjuvar och vane-alkoholister skulle ha mobil med Waze, kan vi nog konstatera är extremt ovanligt. Det jag har sett av den typen av beteenden och folk, så är den risken i det närmaste försumbar. Hastighetsövervakningen är däremot en viktig kassako för polisen och har i de flesta fall väldigt lite att göra med trafiksäkerheten - det är andra beteenden som är problemet och som iofs förekommer hos många som kör fort (i synnerhet de yngre och oerfarna "keps-killarna"), men också hos vanliga "svenssons". Att automatiskt göra kopplingen "köra fort" med "olyckor" är fel på så många plan, men där hamnar diskussionen ändå tyvärr.

Mitt personliga val är att rapportera in fartkontroller och mobila kameror, men låter bli andra typer av rutinkontroller där körkort och nykterhet bl.a. kontrolleras, samt låter bli de rörliga fordonen.
Image
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone4+Galaxy Note2
zonkt

Next

Return to Sweden [svenska]