Lite funderingar å frågor

Moderators: The Fej, Unholy, krankyd, pnylin, sverkernordlund, avozetta, Wolfeye

Re: Lite funderingar å frågor

Postby robgus » Sat Jan 07, 2012 7:40 pm

onemanracing wrote:Rogbus: det där argumentet att det skulle motarbeta waze självt om den kom ihåg vägen man vill åka är ju ett argument som waze kör hårt med men jag tycker det är ren BS.
Dom säger ju själva att det fråmst är en trafiktjänst och inte en navigation så varför inte låta mig åka den vägen jag vill och få trafikarningar på den vägen?
Speciellt irriterande är det då den vägen jag vill åka alltid (enligt waze) är den som tar kortast tid om jag klickar "routes" men den väljer alltid ändå en annan väg, troligen för att den är större. :roll:

Vad ska du med trafikvarningar till om du ändå inte vill åka andra vägar? Att Waze främst marknadsför sig som en trafiktjänst tror jag bara är en ursäkt för de stora begränsningar som kvarstår tex routing på långa avstånd funkar ej, avsaknad av de allra flesta gatunummer samt avsaknad av tydlig "kör-indikering" i korsningar och rondeller.
HTC Touch HD | Volvo 940
robgus

Has thanked: 0 time
Been thanked: 1 time

Postby robgus » Sat Jan 07, 2012 7:46 pm

avozetta wrote:
orla wrote:Visste inte att man kan provnavigera. Det är ju jättebra! Dock fungerar inte din länk (för mig). Är den rätt?

Såg också att det i vyn i telefonen där de olika ruttvalen presenteras också står att man uppmanas att köra de olika rutterna man normalt använder sig av så att waze lär sig alternativen.

Kanske inte nödvändigt i storstäderna där Waze-folk kör på dessa vägar under alla tider på dagen. Då lär Waze ha tillräcklig data ändå. :roll:
HTC Touch HD | Volvo 940
robgus

Postby robgus » Tue Jan 17, 2012 2:51 am

Nån jä :evil: el måste ju köra in i kön så att vi andra får korrekt kö-rapport och kan ta genvägar. Du får offra dig lite ;) . Hur dags brukar du köra förbi? Kanske inte mycket Wazare ute då.
HTC Touch HD | Volvo 940
robgus

Postby sverkernordlund » Mon Jan 23, 2012 10:02 pm

Sena kommentarer i denna tråd.

Vad jag vet memorerar den altså bara destinationen, inte vägen dit.

Jo. Med "prefer goodie munching" avslaget så fungerade detta för mig. Jag fick den tillsynes längre rutten förvald. Det slutade dock fungera i somras/höstas.

Ett tag fungerade också funktionen att Waze kände av trafikflödet och jag fick upp små notiser om att det har blivit mer trafik längs rutten och ex "ETA + 7 min". Det verkar inte heller fungera nu. Det var i alla fall riktigt länge sedan jag såg något sådant.

Åker dagligen längs Norrortsleden till och från Akalla. Precis där man kommer fram ur Törnskogstunneln i Sollentuna riktning mot E4:an var det stopp, nästan stillastående. Waze föreslog inte att jag skulle ta höger och köra bakspåret som i Waze var utan trafikstockning. Nä, Waze föreslog att jag skulle ligga kvar på den väg där det var ilröd och markerat med 7 km/h. Nåväl. Jag hade inte bråttom så jag valde att krypa vidare. I det läget så visades ETA 4 min. Det tog mer än 10 minuter innan jag var framme vid E4 S och ytterligare ca 10 min innan jag var framme vid destinationen på Finlandsgatan. En mer rimlig ETA hade varit 25 min. Underlaget var ju där, men routing servern verkade inte ta hänsyn till trafiken.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Champs

Has thanked: 10 times
Been thanked: 31 times

Previous

Return to Sweden [svenska]