Att sätta Stad rätt är bl a avgörande för:
- Fungerande navigering
- Undvikande av utsmetade städer
- Stadens utbredning som visas i VME i city layer och i mobilklienten
Användning av Stad har alltså både en funktion och en utseende del. Funktionen "fungerande navigeringen" tycker jag går före övriga punkter. Att använda Waze för att hitta rätt tillsammans med trafikinformationen är grundläggande funktionalitet. Att städernas utbredning motsvarar det som visas ex i eniro.se, hitta.se är utseende relaterat och påverkar inte funktionen.
För att söka efter destinationen så vet man oftast vad vägen heter och vad postorten är. Mobilklienten och Livemap visar inte alla alternativa vägar om sökningen bara sker på gatunamn. Ex sökning på "Storgatan" ger bara en(!) träff. Ofta måste man skriva "gata, postort". För att det ska fungera måste alltså postorten anges i Stad.
Det finns åtskilliga fall där ett områdesnamn (stadsdel, bynamn osv) har använts som Stad. Detta gör att sökning efter "gata, postort" inte resulterar i någon relevant träff. Som användare av Waze ska man inte behöva hålla rätt på vem som redigerat kartan och hur de har valt att ange Stad. Ex om jag ska till "Spettvägen, Järfälla" så får jag inte träff i Waze. Söker jag på "Spettvägen, Viksjö" hittar jag rätt gata. Viksjö är ett område inom Järfälla, men måste jag som Waze användare veta det? Postort räcker gott i städerna. Rent "wazetekniskt" så fungerar det att områdesnamn kan användas tillsammans med postort med bibehållen navigering för att undvika utbredning av städerna. Ex "Viksjö, Järfälla" som Stad. Detta resulterar dock i att kartan blir övertäkt med Städer. Men å andra sidan så hittar både den som söker efter "Spettvägen, Viksjö" och "Spettvägen, Järfälla".
Att lämna Stad tomt och sätta "gatunamn, bynamn" som gatunamn är inte heller en bra idé. Som användare Morfar konstaterade tidigare kommer alla i sinom tid att ha en adress med gatunamn/bynamn + nummer och postort. Som husnummer funktionen är i svenska Waze skulle nog inte "gatunamn, bynamn" fungera med ett gatunummer i sökningen eftersom gatunumret läggs efter det som står i Gatunamn.
Det finns flera fall då Stad bör lämnas tomt: Motorvägar, riksvägar och i de flesta fall länsvägar. Detta för att hindra städers utbredning och överlappning (flera städer i samma område). Det är också rekomendationen i waze wikin i ex USA och UK.
I en tidigare tråd ställde användare samull upp följande alternativ:
1. Namnge alla vägar strikt efter postort, det vill säga alla byar och liknande namnges med postorten som Stad och namnet på byn eller gatan som street.
Ex:
city: "Borgholm"
street: "Eriksberg"
2. Som i 1, men istället för att skriva namnet på byn och liknande som street fyller man i namnet på byn som city följt av postorten inom parentes eller efter ett kommatecken.
Ex:
city: "Eriksberg, Borgholm" eller "Eriksberg (Borgholm)"
street: ""
Man skulle även kunna fylla i en stadsdel eller förort följt av postorten.
Ex:
city: "Bergsviken, Piteå" eller "Bergsviken (Piteå)"
street: "Bågevägen"
Jag tycker att alt 1 är huvudalternativet. Alt 2 fungerar ur navigeringsperspektiv, men fyller upp kartan om det används i städer.
/Sverker