Essinge-kaos (Stockholm)

Moderators: Unholy, krankyd, The Fej, Wolfeye, sverkernordlund, pnylin, avozetta

Essinge-kaos (Stockholm)

Postby robgus » Sat Aug 18, 2012 4:25 pm

Någon AM som har lust att fixa bort den röda pilen här?

https://world.waze.com/editor/?zoom=9&l ... =100754228

Det är lite symptomatiskt för hela Waze-projektet att tillfartsvägarna till sveriges mest trafikerade vägavsnitt (Essingeleden) har varit felaktigt avstängda i flera veckor för att att någon ändrat i kartan p g a tillfälligt vägarbete, samtidigt som Waze bara uppdaterar kartan någon gång i månaden.
HTC Touch HD | Volvo 940
robgus

Has thanked: 0 time
Been thanked: 1 time

Re: Essinge-kaos (Stockholm)

Postby pnylin » Sat Aug 18, 2012 6:18 pm

Fixat.

Vi kom ju överens (tror jag) här på forumet att vi inte skulle stänga av Essingeleden i sommar eftersom Waze gjorde uppdateringar så sällan. Tyvärr läser inte att Wazare forumet så vissa av på- och avfarterna stängdes av ändå. Därför har nog ingen av de mest aktiva AM tänkt på det. Dessuton har det inte kommit in så många felrapporter angående detta.

/Patrik
pnylin

Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Postby SwedenStockholm » Mon Aug 20, 2012 4:27 pm

Tack pnylin!

Men, jag är ändå lite osäker på det här... Kör varje dag från Marieberg, via Lilla och Stora Essingen ut på E4/E20 S. Waze undviker vägen varje gång och vill dirigera mig upp på Södermalm för att sedan komma ut på E4:an efter Midsommarkransen... trots att det inte finns några hinder på E4:an mellan Essingeöarna och Västberga. Varför? :?:
SwedenStockholm

Been thanked: 0 time

Postby pnylin » Mon Aug 20, 2012 4:37 pm

Hej

Kollade lite på av- och påfarterna vid Essingeleden och hittade fler röda pilar. Detta blir ju konsekvensen av att någon stänger av vägar vid vägarbeten och sedan inte öppnar dem igen när arbetena är klara.
Jag har fixat dem nu men enligt senaste meddelandet på http://status.waze.com/ som kommer kartan att uppdateras den 26 augusti med ändringar fram t.o.m. 19 augusti. Detta betyder att Essingeledens på- och avfarter vid Stora Essingen och Gröndal kommer vara avstända i Waze i ytterligare en månad. :evil:

Detta var ju därför vi här på forumet kom överens att inte stänga av dessa av- och påfarter trots vägarbetena. Dock läser inte så många Wazare forumet.

/Patrik
pnylin

Been thanked: 18 times

Postby robgus » Mon Aug 20, 2012 9:58 pm

Avfarten 160b från E4 S mot Bromma är fortfarande avstängd i live-kartan trots att den aldrig var avstängd i verkligheten, mig veterligen. Tråkigt detta med Waze-anarkin :-(.
HTC Touch HD | Volvo 940
robgus

Been thanked: 1 time

Postby znubbis » Tue Aug 21, 2012 9:41 am

Nått jag saknar som kommer ifrån OSM är ett sätt att få historik över ändringar och vem som gjort dem samt att kunna göra rollbacks om nån klantar sig.

Vägbeläggning är ett annat men det är ett helt annat problem :) (vissa grusvägar går som primära ibland om man kikar google o eniro)
znubbis

Postby sverkernordlund » Tue Aug 21, 2012 1:06 pm

znubbis wrote:vissa grusvägar går som primära ibland om man kikar google o eniro

Precis. Jag skrev om detta i en annan forum post. I Waze så anges i huvudsak vägtypen, ej skicket på vägen. Att en Primary road används på en grusad länsväg är alltså helt i sin ordning. Är däremot länsvägen i sådant dåligt skick att det krävs en jeep med fyrhjulsdrift för att ta sig fram. Då är inte Primary road rätt.

Visst lämnar det en hel del att önska, men å andra sidan är inte Waze i dagsläget ute efter att skapa en fysisk representation av vägnätet utan möjligheten att navigera.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Champs

Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Postby amiga6 » Wed Aug 22, 2012 3:01 pm

pnylin wrote:Hej

Kollade lite på av- och påfarterna vid Essingeleden och hittade fler röda pilar. Detta blir ju konsekvensen av att någon stänger av vägar vid vägarbeten och sedan inte öppnar dem igen när arbetena är klara.
Jag har fixat dem nu men enligt senaste meddelandet på http://status.waze.com/ som kommer kartan att uppdateras den 26 augusti med ändringar fram t.o.m. 19 augusti. Detta betyder att Essingeledens på- och avfarter vid Stora Essingen och Gröndal kommer vara avstända i Waze i ytterligare en månad. :evil:

Detta var ju därför vi här på forumet kom överens att inte stänga av dessa av- och påfarter trots vägarbetena. Dock läser inte så många Wazare forumet.

/Patrik

Påfarten från Tranebergsbron söderut fungerar när man kommit upp på Tranebergsbron...
I'm using Samsung Galaxy SIII Android 4.1.2 Swedish and the latest Waze version.

Image
amiga6

Return to Sweden [svenska]