Hjälp med bugg

Moderators: Unholy, krankyd, The Fej, Wolfeye, sverkernordlund, pnylin, avozetta

Hjälp med bugg

Postby magfro » Fri Aug 24, 2012 8:10 am

Hej

Någon som vet hur man kan ordna detta? En väg som ligger dubbelt uppepå sig själv, men ansluter lite olika i rondellen i ena änden och olika korsningar i andra. Även körriktningspilarna är fel. Dock kan den felaktiga vägen inte raderas eller ändras i wme (the element has been modified and/or deleted). I cartouche syns den men är inte klickbar.

Detta är det felaktiga segmentet som jag ser det:
https://world.waze.com/editor/?zoom=5&l ... =160137650

Och detta är det korrekta som verkar fungera och som ska vara kvar:
https://world.waze.com/editor/?zoom=4&l ... =163910178

Nån som vet en lösning, eller ska man kanske bara låta det vara? Det känns som om man råkar radera fel segment här så har man en situation man inte kommer ur alls?
Image
Area Manager south of Stockholm and parts of Småland, Sweden, Europe
iPhone 5, iOS 6.1.2, Waze 3.6
magfro

Has thanked: 8 times
Been thanked: 4 times

Sv: Hjälp med bugg

Postby pnylin » Fri Aug 24, 2012 9:46 am

Jag brukar låta det vara och kolla igen om någon dag. De flesta gånger är det bra då. Man kan också kolla hur det ser ut i gamla editorn. Kanske går det att radera det felaktiga segmentet där.

/Patrik

Skickat från min Samsung Galaxy SII via Tapatalk 2
pnylin

Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Re: Hjälp med bugg

Postby swm » Sun Aug 26, 2012 5:13 am

Jag har hittat flera vägar med samma problem i mitt område. Tyvärr har inget av dem självläkt de senaste veckorna. Istället hittar jag fler o fler.
Ibland saknas den ena vägen i gamla editorn, men jag har inte hittat något sätt att kunna editera vettigt i vare sig gamla eller nya. I några fall har jag kört på vägarna. Waze har lyckats göra en ursprunglig ruttberäkning, men när man väl kör så hamnar man snart i "recalculating" och sen i bästa fall "fortsätt till markerad rutt" Om det beror på dubbelvägarna eller andra fel vet jag förstås inte men det är definitivt något som inte är riktigt friskt.
Area Manager: Dalsland & Värmland, SWEDEN
iPhone 4S
swm

Has thanked: 3 times
Been thanked: 0 time

Postby sverkernordlund » Sun Aug 26, 2012 6:12 am

Det finns ett antal ghost roads och jag upplever att det är fler än förut. Vet inte om det beror på någon bugg i WME eller inte, men ett problem är det.

Det verkar finnas ett par varianter av ghost roads. Den dubblerade vägen bara syns i WME och inte i Cartouche. Den dubblerade vägen syns i WME och Cartouche, men går inte att markera i Cartouch. Försöker man radera den felaktiga vägen får man ett felmeddelande i stil med "While you were editing, the elements you're trying to save have been modified and/or deleted."

Båda varianterna löser man genom att kontakta support via http://www.waze.com/support. Skriv "remove ghost segment" eller liknande. Klicka på e-mail ikonen, fyll i uppgifterna och klistra in permalänken på det segment som ska tas bort.

Skriver man "rätt" i waze support rutan får man fram följande instruktion:
Ghost Segments
In order to remove ghost segments please send us link to those segments:

1. Select the segment:
2. Click on Permalink (located at the bottom of the screen on the right side):

3. Copy the link from the address bar in your browser:
Should look something like this:
https://www.waze.com/editor/?zoom=5&lat ... s=34791953

4. Sent it to us.

Jag har under senaste dagarna skickat in permalänkar på några ghost roads som jag hittat på andra platser. Än så länge finns vissa kvar i WME. Andra är borttagna.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Champs

Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Postby magfro » Sun Aug 26, 2012 2:29 pm

Tack för bra svar.

Då tar jag och anmäler detta segment till waze. Jag har sett att det legat där ett par veckor nu så jag tror inte det kommer försvinna av sig själv.
Image
magfro

Postby magfro » Sun Aug 26, 2012 7:10 pm

Här går det undan. Jag postade till Waze support och 15 minuter senare fick jag svar att de fixat felet, och nu är segmentet borta. Allt frid och fröjd igen.
Image
magfro

Postby sverkernordlund » Sun Aug 26, 2012 7:45 pm

magfro wrote:Här går det undan. Jag postade till Waze support och 15 minuter senare fick jag svar att de fixat felet, och nu är segmentet borta. Allt frid och fröjd igen.

Jag "råkade" också ut för det. Ett par av de ghost roads jag skickat in är borta nu. Dock är några från tidigare i veckan ej hanterade av supporten än. Undrar hur de bearbetar alla supportmejl som kommer in?

/Sverker
sverkernordlund
Waze Champs

Postby lindq » Wed Aug 29, 2012 8:28 am

sverkernordlund wrote:Det finns ett antal ghost roads och jag upplever att det är fler än förut. Vet inte om det beror på någon bugg i WME eller inte, men ett problem är det.

Jag får känslan av att det blivit mycket fler ghost roads. Jag har gått igenom ett par områden nyligen som haft fel ort, men efter några dagar har ändringarna försvunnit och flera av vägarna blivit ghost roads. Och då är det många vägar som uppdaterats.

När Waze "tar bort" ghost roads, försvinner de då, eller återuppstår de som riktiga vägar?
lindq

Has thanked: 0 time

Postby sverkernordlund » Wed Aug 29, 2012 10:40 am

lindq wrote:När Waze "tar bort" ghost roads, försvinner de då, eller återuppstår de som riktiga vägar?

De tas bort. Har du något exempel (permalink) på de ändringar du gjort?

/Sverker
sverkernordlund
Waze Champs

Postby lindq » Wed Aug 29, 2012 11:04 am

Jag var inne och tittade igen, och nu är ändringarna tillbaka. Skumt...
lindq

Has thanked: 0 time

Next

Return to Sweden [svenska]