V70_white wrote:Synd att inte Waze använder sig av google maps..
Många andra appar som ju gör det, även rätt små. Kostar det verkligen?
V70_white wrote:Hm..
"Någon" borde skapa ett plugin som lägger på google-maps i redigeringsvyn.. Alltså lite fristående från Waze men som hjälp för oss som redigerar..

Då kan ju inte Waze rå för att man kollar google maps mot deras editor.

Waze vill kunna sälja kartunderlaget och då fungerar det inte att vi ersätter satellitbilden i WME med en som vi inte får använda. Google maps kostar pengar för företag. De tar betalt per anrop till servern. Tidigare var det gratis vid små volymer. Waze är ett företag precis som alla andra och måste betala för sig. Jag vet inte vilken uppgörelse de har med Nokia/Bing/Microsoft, men jag kan tänka mig att de var mycket billigare än de andra.
Enligt Waze regler får vi inte kopiera och lägga in data från andra kartleverantörer. Det står bl a
här. Vi får inte heller använda skript eller liknande som automatiskt lägger in gatunamn från ex Google. Vi får dock använda andra kartkällor som referens. Alltså titta på andra kartor och skriva in. I Chile så fick Waze
radera allt som gjorts eftersom de som redigerade kartan där använt otillåtet underlag. Det har också hänt att enskilda redigeraras skapade och ändrade vägar har tagits bort av den anledningen.
/Sverker