torsverre wrote:Bare en tanke for mitt "problem".
1. Jeg kjører taxi og har lov å kjøre noen veier som andre ikke har lov.
2. Busser har lov å kjøre veier......
3. Så har vi vektbegrensing på enkelte veier...
4. Og høydebegrensinger for de med større biler.
Er det andre som har lignende problem? Noen som vet om waze har planer om å spesifisere veier på bakgrunn av disse kriteriene?
Jeg hadde tegnet inn vei forbi Byterminalen i Stavanger fordi det var en vei der, men som bare busser og taxier har lov å kjøre. Etter noen dager var det noen som hadde slettet veien, siden de ikke hadde lov å kjøre der...
Hva er praksis her?
Hei!
Jeg antar at det nok er flere som opplever det samme som deg. Brannbiler, sykebiler, politibiler, diverse kommunale etater med bomåpner etc vil kunne forholde seg til veier som er skiltet forbudt for oss andre. Imidlertid er Waze en app beregnet først og fremst for at nettopp "vanlige" folk med vanlige biler skal kunne pendle og dele trafikkinformasjon langs ruten. Veier med skiltbegrensninger og andre veier som ikke er åpne for majoriteten av Wazere har vært diskutert i lang tid. Det er ikke mye som tyder på at Waze vil bruke tid på å lage egne forutsetninger for "minoritetskjøretøy" fremfor annen (og kanskje viktigere) funksjonalitet. Det viktigste er at Waze ikke leder vanlige bilister inn mot skilting. Det kan bli dyrt, og i verste fall være farlig.
I dette tilfellet, er ikke den veien du nevner slettet, men den er definert som runway/taxiway. Dette gjør at Waze vil sky veien som pesten under navigasjon (det vil vi jo i dette tilfelle), men veien vil ikke synes i klienten heller, og det kan kanskje se litt snodig ut når en tilknyttet tarm av Jernbaneveien "henger i løse luften" på klientbildet.
Ved å f.eks definere veien som "private road" vil den synes på klienten, men Waze vil unngå å benytte den til gjennomkjøring. Starter man navigasjon FRA "private road" vil navigasjonen fungere på og fra denne veitypen ut til vanlige veier, men ikke motsatt. Jeg tror "private road" ville fungere bra for deg/dere i Stavanger. Veien vil synes (som en smalere vei med grå farve), og den vil ikke bli brukt som gjennomkjøringsvei ved navigasjon.