Jeg har selv været en del i tvivl om anvendelsen af vejtyper og jeg er enig i, at det måske kunne være sin plads med en debat hvorvidt det der står i vores WIKI nu også er hensigtsmæssigt. Evt. kunne nogen sætte et par ord på hvordan man er kommet frem til at det skal være som beskrevet i WIKI. (hvem har skrevet det?)..
Generelt så mener jeg, at man bruger alt for mange (af de få) vejtyper i den øvre ende. Det medfører, at man i den "nedre ende" har for få typer at gøre godt med. Jeg mener også, at man blander vejtyperne lidt sammen ved både at benytte numre og den "danske vejtype" til at definere en waze-type.
Hvis jeg lige skal eksemplificere det lidt:
- Major Highways = Motortrafikvej
- Minor Higways = Hovedveje
Der er masser af eksempler på, at en vej både er motortrafikvej og hovedvej på en gang. Når der benyttes "to dimensioner" til at fastlægge vejtype bliver det let noget rod. Der er også eksempler på, at der er veje, der skiftevis er motortrafikvej og "hovedvej" (det skifter mere eller mindre hver gang, der er en større vej på tværs).
En mere logisk måde kunne måske være at sige:
Freeways = Motorveje
Major Highways = Hovedveje (maks 2 cifre i vejnummeret)
Minor Highways = Landeveje med nummer (mere end 2 cifre i vejnavnet)
Primary streets = De veje som google/krak i øvrigt farver gule
Jeg er klar over, at det ikke er noget man sådan lige beslutter fra den ene dag til den anden, men hellere nu end senere

kafling