Navngivning og vejtyper

Moderators: Unholy, krankyd, The Fej, adriansinger

Re: Navngivning og vejtyper

Postby MrKnudsen » Tue Nov 22, 2011 6:46 pm

God idé at tage lidt flere tvivlsspørgsmål nu vi er i gang.

Ringveje
Forslag:
Ringe omkring byer angives som minor highway (naturligvis dog sådan, at motorvejsringe angives som freeway)

Jeg kan godt bakke op omkring minor highway til byringe, da vi lige forfremmet nogle streets til primary streets i byerne. Dog tror jeg så, vi skal definere byringe, som navngivne byringe, i.e. (O1), (O2), (O3), så vi har en fast regel at gå efter. Det ville fx virke i Århus, mens mindre byers 'små-ringe' sandsynligvis ville falde i kategorien Primary Street (Gul i Google/Krak).

Jeg tror dog ikke, dette har betydning for routing-algoritmen, det tror jeg kun går på hurtigste vej - jeg har googlet lidt og er ikke blevet overbevist om andet. Men jeg synes også den visuelle præsentation er godt nok argument til at lave ringvejene til Minor highways.

Betydning af vejtype highways i klienten
I klienten er der en indstilling, hvor man kan undgå motorveje, som på engelsk hedder avoid highways. I diverse fora er der ikke helt enstemmighed ift hvad det betyder, jeg mener at være kommet frem til at man (i nogen grad) undgår freeways, major highways og minor highways. Derfor har vores valg lige nu også en betydning for routing'en - i hvert fald, hvis man slår dette til. Med den betydning, at man undgår motorveje, hoved- og landeveje, vil jeg aldrig slå den til, men hvis vi skulle lade denne funktionalitet guide vores definition af vejtyper, skulle vi jo nærmest lade hovedveje lade være primary streets, og så har vi ikke mange vejtyper at gøre med i den lave ende! Så jeg synes stadig, vi skal gå efter kaflings forslag, som vi nu har dokumenteret i wiki'en. Måske laver waze om, så man kan nøjes med at vælge avoid freeways? Spekulationer :-)
MrKnudsen

Has thanked: 0 time
Been thanked: 2 times

Postby kafling » Tue Nov 22, 2011 8:19 pm

Hej Knudsen
Helt enig i, at det skal være navngivne ringe - præcis som du skriver!

I forhold til din note om "avoid highways", så vil det være forkert at benytte dette til at definere hvordan vi vil angive vores veje. Det er en funktion på klienten (eller faktisk serverside, da stifinder-operationen sker hos waze og ikke på klienten). Det er dermed noget der formentlig kan ændres med ganske få minutters arbejde hos Waze, hvis de bliver enige med sig selv om det. Det kan også være, at de en dag udvider funktionen til en liste af alle vejtyper, hvor man så kan slå de typer fra, som man ikke vil køre på.

Eller med andre ord: Det er et enormt meget større arbejde at lave selve kortet end det er at lave en funktion, der benytter kortet. Derfor bør vi lave kortet så godt som muligt og ikke tage hensyn til hvordan et lille program (der i øvrigt er i rivende udvikling) anvender "vores kort" i den aktuelle version af programmet.

--

Dagens spørgsmål (jeg har søgt på dem, men ikke fundet entydige svar):

Q:
Hvordan håndterer i normalt rundkørsler, hvor der er forskellige vejtyper involveret?

kafling:
Jeg gør normalt det, at jeg "favelægger" hele rundkørslen på samme måde som den "højeste" vejtype. Er der f.eks. både street og primary street involveret, så gør jeg hele rundkørslen til primary street.

Eksempel:
https://world.waze.com/cartouche_old/?z ... =119057356

Q:
Hvordan navngiver i "enkelt-ben" i rundkørsler?

kafling:
A. Jeg har ikke selv været specielt konsistent. Er der flere vejtyper involveret navngiver jeg alle "stræk" i rundkørslen med samme navn som den "største vejtype", der er involveret.

Eksempel: Samme som ovenfor

B. Er det en samlig af "street"´s, så navngiver jeg "første stræk" med samme navn som den vej man kommer fra har. Svært at beskrive men ganske simpelt.

Eksempel (det er vejnavnene inde i selve rundkørslen jeg tænker på):
https://world.waze.com/cartouche_old/?z ... FFFFFFTTTT

--

Hvad gør i og hvad er det rigtige?

/kafling
kafling

Been thanked: 0 time

Postby MrKnudsen » Wed Nov 23, 2011 6:13 pm

Hej kafling

Navngivne ringe er hermed medtaget i wiki'en.

I forhold til "avoid highways", er vi vist enige i konklusionen - og jeg gider ikke ind i en teoretisk diskussion om hvorvidt det er sandsynligt, at det bliver ændret i klienten.

Mine bud ift spørgsmålene er med fed herunder...

--

Dagens spørgsmål (jeg har søgt på dem, men ikke fundet entydige svar):

Q:
Hvordan håndterer i normalt rundkørsler, hvor der er forskellige vejtyper involveret?

kafling:
Jeg gør normalt det, at jeg "favelægger" hele rundkørslen på samme måde som den "højeste" vejtype. Er der f.eks. både street og primary street involveret, så gør jeg hele rundkørslen til primary street.
Knudsen: Enig.

Eksempel:
https://world.waze.com/cartouche_old/?z ... =119057356

Q:
Hvordan navngiver i "enkelt-ben" i rundkørsler?

kafling:
A. Jeg har ikke selv været specielt konsistent. Er der flere vejtyper involveret navngiver jeg alle "stræk" i rundkørslen med samme navn som den "største vejtype", der er involveret.

Eksempel: Samme som ovenfor

B. Er det en samlig af "street"´s, så navngiver jeg "første stræk" med samme navn som den vej man kommer fra har. Svært at beskrive men ganske simpelt.

Eksempel (det er vejnavnene inde i selve rundkørslen jeg tænker på):

Knudsen:
Fravælger specifikt navn, i.e. i den nye editor vælge 'no street', da jeg ikke mener man entydigt kan udpege navnet + det vil altid være vejstrækningen jeg vil guides til, hvis jeg søger efter et vejnavn + det er nemmest.

--
MrKnudsen

Postby Mogelbjerg » Thu Nov 24, 2011 10:14 am

Jeg bruger "højeste" vejtype i hele rundkørslen og navngiver ikke stumperne; der er jo alligevel ikke nogen der har adresse i en rundkørsel...
Mogelbjerg

Postby kafling » Sat Nov 26, 2011 10:35 pm

God pointe Mogelberg! Må jeg ikke foreslå, at vi skriver det ind i Wikien?

/kafling
kafling

Postby MrKnudsen » Sun Nov 27, 2011 12:02 pm

Så er vi 3 der er enige, og hermed opdateret.
MrKnudsen

Postby kafling » Sun Nov 27, 2011 7:48 pm

Næste emne (beklager jeg bliver ved): Anvendelse af bynavne.

Jeg har selv været en del i tvivl undervejs og har søgt svar, men ikke fundet noget entydigt (jeg skal ikke kunne afvise, at det findes, men jeg har ikke fundet det).

Hvornår benytter i "Bynavne" (City / City english name) ved navngivning af veje? Personligt har jeg gjort det (forsøgt så konsekvent som muligt), at jeg har benyttet bynavn indenfor bygrænsen og ikke skrevet noget i felterne udenfor bygrænsen. Det kan ofte være temmelig vanskeligt at finde det præcise sted for bygrænsen når luftfotografierne er så dårlige som de er visse steder. Men jeg har forsøgt.

Hvad gør i?

/kafling
kafling

Postby keldbroe » Mon Nov 28, 2011 10:55 am

Jeg gør det på samme måde.

(Prøver at ramme bygrænsen så godt som man kan)

Men jeg har store udfordringer med det, da luftfotos fra mit område er ubrugelige.

Jeg redigerer mest fra Holbæk og nord over i Odsherrede.
Hvis i kender et fix, vil jeg gerne høre om det.

Pt. bruger jeg f.eks. google maps i et andet browservindue og så Alt-Tabber jeg mellem Cartouce og google maps..
keldbroe

Postby kafling » Fri Dec 02, 2011 1:34 pm

Ramps
Der synes at være lidt forskellige opfattelser af hvornår man benytter ramps. At man bruger dem i forbindelse med til- og frakørsler ved motorveje og motortrafikveje/hovedveje synes der ikke at være den store tvivl om. Men hvad med eksempler som disse her?

Her starten rampen tidligere end jeg selv ville gøre det:

Her er rampen brugt for "genveje" ved en rundkørsel

Hvad synes i andre?

Lag
Hvis veje krydser hinanden "på samme gade-niveau", er det meget lidt konsistent hvad der gøres. Jeg forsøger selv (i det omfang jeg husker det) - at sætte "de største" veje øverst. Se f.eks. her for eksempel:

Er det vigtigt kan man spørge sig selv - måske ikke, men det generer da mit øje når det f.eks. ser således ud:

Både for ramps og lag tænker jeg, at vi bør nedskrive nogle retningslinier og sætte i vores wiki.

/kafling
kafling

Postby Mogelbjerg » Fri Dec 02, 2011 6:35 pm

Jeg er enig i at navngive indenfor bygrænser og undlade udenfor. Dog er der visse mindre landsbyer, hvis grænser kan være lidt udflydende hvor man må være lidt fleksibel - i så tilfælde hjælper lokalkendskab meget. Eksempelvis er der tre km herfra en lille landsby, hvis byskilte står udenom 5 huse og et busstop ved et t-kryds, men derudover ligger der indenfor 500-700 m tre andre "klumper" med 4-5 husstande. Hvis man spørger beboerne hvor de bor, vil de alle sige det samme, så der har jeg valgt at udstrække bynavnet. Er det ikke ok?

Apropos de dårlig luftfotos, som keldbroe nævner, så er jeg også med i projektet openstreetmap.org og der har vi et alternativ til Bing, som hedder Fugro Aerial Imagery ( http://www.fugromaps.com ). Måske det var noget der kunne opnås tilladelse til at bruge i waze? I så fald hvem er ansvarlig for noget sådant?

Lige til sidst: Ramperne og veje over/under.
Jeg ville ikke selv bruge ramperne hverken som venstresvingsbane eller i rundkørsler.

Jeg synes også at det ser dumt ud når den afrundede ende af en vej ligger ovenpå den vej, den udgår fra, men må også indrømme at det ikke er altid jeg får det ordnet rigtigt i første omgang. Jeg forsøger så at bekæmpe det henad vejen når jeg møder det.
Mogelbjerg

PreviousNext

Return to Denmark [dansk]