Lite funderingar å frågor

Moderators: Unholy, krankyd, The Fej, Wolfeye, pnylin, sverkernordlund, avozetta

Postby IntruderSweden » Fri Jan 06, 2012 10:35 am

Hallå!
Waxe är till att börja med en väldigt rolig idé när det gäller GPS. Till och med så bra att jag lagt undan min fina dyra Garmin...
Men det finns vissa saker som jag inte gillar eller kanske inte funnit rätt inställningar för. Tycker jag plöjt igenom så mycket info jag kunnat men inte hittat svaren. kanske kan jag få dem här på forumet...

Först när det gäller detta med att åka samma rutt varje morgon, till och från jobbet. Enligt Waze så ska den lära sig den väg man åker. Nope, stämmer inte. Jag åker samma väg mellan Västerås och Stockholm varje morgon. När jag kommer till Kallhäll så tjatar den att jag ska ta vägen över Rotebro och E4... Bränner rakt på E18 och den får rutta om. Detta har pågått länge nu... Varför?
Likadant blir det när man kommer ner till Rissne-korset. Men jag vill inte! Jag åker alltid Över Solvalla för att komma in till stan det hållet.
Är den inte så smart?

Appen på man kan lägga på startsidan i androiden e väl snygg. Men den uppdaterar sig inte automatiskt när det gäller tiden för ankomst till exempel. Inte särskilt trafiksäkert att sitta å knappa på telefon när man kör.... Å den konstiga grafen i rött, grönt och orange? Vad visar den? Kan inte tolka den informationen... Var e info om den appen på hemsidan?

Hoppas på lite svar från den/de som har en aning om detta!
IntruderSweden

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Lite funderingar å frågor

Postby robgus » Fri Jan 06, 2012 2:40 pm

Den största vitsen med Waze är ju att hitta snabbaste (eller kortaste om man valt det alternativet under inställningar) vägen vid ett givet tillfälle, och inte nödvändigtvis repetera vägen du brukar ta (som du redan kan). Vad jag vet memorerar den altså bara destinationen, inte vägen dit. Annars skulle den motarbeta sitt eget syfte. Men visst, om du aktivt vill välja en långsammare väg för att du vill avnjuta utsikten från Rinkeby varje morgon ;) , eller av någon annan anledning, så vore det bra om man i framtiden kunde välja ett delmål på vägen i Waze. Du kan ju idag lägga in en (mellan-)destination när du börjar åka, och sen när du nått dit välja en annan destination.

Dom andra frågorna får någon annan svara på eftersom jag inte har Android!
HTC Touch HD | Volvo 940
robgus

Been thanked: 1 time

Postby avozetta » Fri Jan 06, 2012 4:11 pm

Nu var det ett tag sen jag använde den widgeten då den inte funkar om man flyttar över waze till minneskortet men om jag inte minns fel så visar den grön-gul-röda symbolen hur mycket trafik det är på sträckan som waze för stunden valt åt dig, d.v.s. är det normal trafikbelastning, lite trögt eller tvärstopp.

Och precis som rugbus skriver, waze är första hand inte en navigator utan en trafikinformationstjänst som någorlunda i realtid väljer den för stunden snabbaste vägen åt dig.

Att du blir vägledd en sträcka som du inte förväntar dig kan bero på att waze faktiskt fungerar och har valt den snabbaste vägen åt dig, det kan också bero på att det finns en trasig korsning i kartan någon stans på vägen. Prova att välja alternativa rutter i samband med att du startar din färd för att se vilka alternativ som kommer upp (upp till 3 stycken), många gånger så handlar det ju bara om någon minuts skillnad och då kan du välja din favoritväg istället för den för stunden snabbaste.

Du kan också provnavigera här, https://world.waze.com/livemap/#, för att se hur waze beter sig, och just nu sparar du 2 min på att köra rotebroleden :)
/Anders
Sweden Waze Champ & AM in Sweden/Stockholm area
Waze Android Always latest (beta), HTC Sensation Android 4.0.3
avozetta

Postby orla » Fri Jan 06, 2012 8:47 pm

Visste inte att man kan provnavigera. Det är ju jättebra! Dock fungerar inte din länk (för mig). Är den rätt?
orla

Has thanked: 2 times

Postby BalsbyMange » Fri Jan 06, 2012 9:56 pm

Robgus har rätt. Den lär sig inte vilken väg man tar till jobbet utan bara destinationen.

Sent from my CM7 loaded Light.
Area Manager Kristianstad, Skåne and Blekinge Sweden
BalsbyMange

Postby avozetta » Sat Jan 07, 2012 8:03 am

orla wrote:Visste inte att man kan provnavigera. Det är ju jättebra! Dock fungerar inte din länk (för mig). Är den rätt?

Jodå, länken funkar. Såg också att det i vyn i telefonen där de olika ruttvalen presenteras också står att man uppmanas att köra de olika rutterna man normalt använder sig av så att waze lär sig alternativen.
/Anders
Sweden Waze Champ & AM in Sweden/Stockholm area
Waze Android Always latest (beta), HTC Sensation Android 4.0.3
avozetta

Postby onemanracing » Sat Jan 07, 2012 11:11 am

Rogbus: det där argumentet att det skulle motarbeta waze självt om den kom ihåg vägen man vill åka är ju ett argument som waze kör hårt med men jag tycker det är ren BS.
Dom säger ju själva att det fråmst är en trafiktjänst och inte en navigation så varför inte låta mig åka den vägen jag vill och få trafikarningar på den vägen?
Speciellt irriterande är det då den vägen jag vill åka alltid (enligt waze) är den som tar kortast tid om jag klickar "routes" men den väljer alltid ändå en annan väg, troligen för att den är större. :roll:
Image
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0
onemanracing

Has thanked: 1 time

Postby robgus » Sat Jan 07, 2012 7:40 pm

onemanracing wrote:Rogbus: det där argumentet att det skulle motarbeta waze självt om den kom ihåg vägen man vill åka är ju ett argument som waze kör hårt med men jag tycker det är ren BS.
Dom säger ju själva att det fråmst är en trafiktjänst och inte en navigation så varför inte låta mig åka den vägen jag vill och få trafikarningar på den vägen?
Speciellt irriterande är det då den vägen jag vill åka alltid (enligt waze) är den som tar kortast tid om jag klickar "routes" men den väljer alltid ändå en annan väg, troligen för att den är större. :roll:

Vad ska du med trafikvarningar till om du ändå inte vill åka andra vägar? Att Waze främst marknadsför sig som en trafiktjänst tror jag bara är en ursäkt för de stora begränsningar som kvarstår tex routing på långa avstånd funkar ej, avsaknad av de allra flesta gatunummer samt avsaknad av tydlig "kör-indikering" i korsningar och rondeller.
HTC Touch HD | Volvo 940
robgus

Postby robgus » Sat Jan 07, 2012 7:46 pm

avozetta wrote:
orla wrote:Visste inte att man kan provnavigera. Det är ju jättebra! Dock fungerar inte din länk (för mig). Är den rätt?

Såg också att det i vyn i telefonen där de olika ruttvalen presenteras också står att man uppmanas att köra de olika rutterna man normalt använder sig av så att waze lär sig alternativen.

Kanske inte nödvändigt i storstäderna där Waze-folk kör på dessa vägar under alla tider på dagen. Då lär Waze ha tillräcklig data ändå. :roll:
HTC Touch HD | Volvo 940
robgus

Postby IntruderSweden » Mon Jan 16, 2012 9:00 pm

Logga in igen för å kolla responsen...
Köper inte detta med att Waze väljer den snabbaste vägen. Det är ju därför jag bränner förbi Kallhällsavfarten. Kön börjar redan långt ut på E18 mot Kungsängen. Vore vansinne att sätta sig i den kön.
Bränner man rakt in till Sthlm via E18 så flyter det bra mycket bättre. Strange...

Men jag har läst vad ni skrivit och ska testa lite för å se om Waze väljer den bästa vägen...
IntruderSweden

Next

Return to Sweden [svenska]