Lägga till grusvägar?

Moderators: Unholy, krankyd, The Fej, pnylin, avozetta, Wolfeye, sverkernordlund

Lägga till grusvägar?

Postby amiga6 » Tue Jan 17, 2012 8:00 pm

Jag skulle vilja lägga till grusvägar som inte är med på kartan, men hittar inget sätt attt göra det.

Version 2.9.99.119
I'm using Samsung Galaxy SIII Android 4.1.2 Swedish and the latest Waze version.

Image
amiga6

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Lägga till grusvägar?

Postby swm » Wed Jan 18, 2012 3:39 am

Hej
Grusvägar läggs till på samma sätt som andra vägar, dvs endera genom att du först spelar in dom via klienten, eller direkt ritar in dom i editorn - om nu satellitbilderna är tillräckligt bra och du har rätta behörigheten. Grusvägar ges normalt typen "dirt road, 4-wheel track" i brist på bättre.
Area Manager: Dalsland & Värmland, SWEDEN
iPhone 4S
swm

Has thanked: 3 times

Postby sverkernordlund » Wed Jan 18, 2012 7:30 am

I beta version av Waze, som du hänvisar till, hittar du bulldoze/pave/inspelning av väg via utropstecknet nere till höger. Sedan "Pave". När väl inspelningen är klar så kan det ta några dagar innan vägen dyker upp i karteditorn. Läs gärna på hur det går till med karteditering. Första posten "Nya Wazare" här i den svenska delen av forumet är en bra start.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Champs

Has thanked: 7 times
Been thanked: 21 times

Postby pnylin » Wed Jan 18, 2012 7:02 pm

jag gillar inte riktigt vägar som är inlagda som grusvägar (Dirt roads, 4X4 Trails) eller som gångväg (Pedestrian Boardwalk). Detta eftersom jag oftast inte använder Waze som navigator utan bara har det igång som referenskarta. Grusvägar syns i Waze (precis som gångvägar) som ett streck utan namn.

Image
Exempel från Haninge kommun.

Norrbyvägen och Floravägen är inlagda som "Streets" medan Norrby Backväg, Sjövägen, Bygdevägen och Blåsippevägen är inlagda som "Dirt roads, 4X4 Trails".

Letar jag efter tex. Blåsippevägen hittar jag inte den på skärmen utan måste då skriva in vägens namn för att se vilken som är just den vägen.

/Patrik
pnylin

Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Postby ulfhe » Thu Jan 19, 2012 4:40 pm

pnylin wrote:jag gillar inte riktigt vägar som är inlagda som grusvägar (Dirt roads, 4X4 Trails) eller som gångväg (Pedestrian Boardwalk). Detta eftersom jag oftast inte använder Waze som navigator utan bara har det igång som referenskarta. Grusvägar syns i Waze (precis som gångvägar) som ett streck utan namn.

/Patrik

Jag håller med Patrik. I området där jag bor är många villagator grusvägar. Även större viktiga vägar kan vara grus. För att kartorna skall bli bra använder jag "Dirt roads" bara på vägar med "gräs på magen".

Ulf
ulfhe

Postby swm » Thu Jan 19, 2012 5:09 pm

Fenomenet med vägnamn i klienten är förstås olyckligt.

Då jag mest mappar äkta landsortsgrusvägar vilka oftast saknar officiella namn och ändå blir namnlösa så fortsätter jag nog trots allt att följa den officiella instruktionen i wikin.

http://www.waze.com/wiki/index.php/V%C3 ... v.C3.A4gar
Area Manager: Dalsland & Värmland, SWEDEN
iPhone 4S
swm

Has thanked: 3 times

Postby macjonte » Sun Jan 29, 2012 8:50 pm

Har vägen ett namn och man kör på den med vanliga bilar, dessutom ofta, så anser jag att de är av typen "street" och inte 4x4. Du behöver ju ingen volvo cross country för att köra på dem.
macjonte

Return to Sweden [svenska]