Policy för landmarks och lite noobfrågor

Moderators: Unholy, krankyd, The Fej, Wolfeye, pnylin, sverkernordlund, avozetta

Re: Policy för landmarks och lite noobfrågor

Postby pnylin » Tue Feb 21, 2012 5:48 pm

vitmar wrote:Hur är det med hastighetsbegränsningar och gator där man inte får köra på vissa tider av dygnet?
Går det att märka ut sådant?

I Hägersten i södra Stockholm finns några gator med bommar som är nere vissa tider.
Här är gatorna döpta till t.ex. "Avgiftsvägen (stängd kl 7-9/16-18)"

https://world.waze.com/map-editor/?zoom ... s=60532786

Dock ligger det ibland felrapporter här ibland från användare som tryckt "felaktig sväng" när Waze guidar in dem där när bommen är nere. Men som Avozetta skrev finns inte funktionen med gator som är avstängda vissa tider eller vissa dagar i Waze.

Hastighetsbegränsningen på vägen lägger Waze automatiskt in genom en uträkning efter att användare har kört på vägavsnittet. Detta blir ju ibland fel. På t.ex. Centralbron i Stockholm är gällande hastighet 50 km/tim. Ibland visar Waze att det är långsamtgående trafik där med 57 km/tim eller liknande. Detta för att majoriteten av bilisterna alltid kör för fort på den aktuella vägen.

/Patrik
pnylin

Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Postby vitmar » Tue Feb 21, 2012 6:23 pm

En sak till... ;)

Jag får det här felmeddelandet ganska ofta, även om jag påbörjat en helt ny edit efter att ha sparat. Är det lagg mellan olika servrar eller vad står på?
"While you were editing, the elements you're trying to save have been modified and/or deleted."

Går det att placera ut husnummer, dvs "Gurkavägen 42" på något sätt så att adressen hamnar på rätt plats? Jag använder det som kallas den "nya" editorn, har försökt använda den gamla men blir automatiskt överflyttad till den nya, och här hittar jag inte något om det.
vitmar

Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Postby stepat » Tue Feb 21, 2012 7:32 pm

pnylin wrote:Här gör en del en ruta över hela skolområdet medan vissa följer byggnadernas konturer.

Jag har noterat att landmarks med hög detaljrikedom och som med stor möda ritats in i editorn förstörs vid renderingen till mobilklienten. Geometrin förenklas så att det tyvärr kan se riktigt illa ut ibland. :?

Om man orkar kan man titta på 'Uppsala slott' och jämföra livemap med geometrin i klienten...

Men, jag tycker man skall rita så det ser snyggt och prydligt ut i livemap i alla fall. En dag kanske vi får ut tiles med hög kvalitet ut i klienterna!
stepat

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Postby stepat » Tue Feb 21, 2012 7:38 pm

vitmar wrote:Går det att placera ut husnummer, dvs "Gurkavägen 42" på något sätt så att adressen hamnar på rätt plats? Jag använder det som kallas den "nya" editorn, har försökt använda den gamla men blir automatiskt överflyttad till den nya, och här hittar jag inte något om det.

Jag fick ypperliga svar i den här tråden:
http://world.waze.com/forum/viewtopic.php?f=33&t=13875
stepat

Postby sverkernordlund » Tue Feb 21, 2012 9:03 pm

Bra länk av stepat.

Just att lägga till gatunummer är en av de få funktioner som bara går att göra i gamla editorn. I övrigt bör det mesta göras i vanliga editorn. Dels går det mycket snabbare att editera i den när man vant sig och dels minskar risken för att fel "city" sätts på ett vägsegment. Den gamla editorn föreslog "City" vilket i flera fall var fel. Det resulterade i att "städer" sprider ut sig där de inte hör hemma. Ex i Stockholm spred sig "Handen" ända upp och förbi "Fruängen".

Det är en hel del begränsningar i hur Waze hanterar gatunummer. Dels är det bara siffror, ex 2B går inte. De måste vara udda på ena sidan och jämna på andra. Vägar som har bara udda/jämna på en väg fungerar inte så bra att lägga in (Kolla på Ex "Sormenvägen, Vallentuna" i eniro.se). Dels måste numren vara i stigande eller fallande ordning. Det går inte att att lägga in ex 1, 3, 7, 5 längs en gata.

Det är också bra att efter någon dag eller så gå tillbaka till de område där du satt gatunummer för att se om de är "röda" (ej godkända) eller "blå" godkända.

Vägar som saknar gatunummer är en vanlig orsak till felrapporter i bostadsområden. Det är alltså bra att lägga in dessa även om det är tidsödande. Jag har viss vana efter att ha lagt in +3500 st.

/Sverker
Last edited by sverkernordlund on Tue Feb 21, 2012 9:15 pm, edited 2 times in total.
sverkernordlund
Waze Champs

Has thanked: 8 times
Been thanked: 22 times

Postby pnylin » Tue Feb 21, 2012 9:12 pm

Kan tillägga att om Waze visar röda nummer efter några dagar kan man försöka med att skifta höger och vänster nummer. Det hjälper ibland och det har ju egentligen ingen betydelse om jämna nummer ligger på höger eller vänster sida så länge de ligger på rätt position.

/Patrik
pnylin

Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Postby ulfhe » Wed Feb 22, 2012 4:37 pm

Hej vitmar!

Ett problem med gångvägar att de i mobilen ser ut på samma sätt som körbara grusvägar. Förmodligen är det oftast bäst att inte rita in gångvägar. Sen används ju knappast Waze av gående. Men ibland kan det nog vara motiverat att lägga in gångvägar . I närheten av Lambohov har jag själv lagt in Corson på universitetsområdet.

Hälsningar
Ulf
ulfhe

Postby ulfhe » Wed Feb 22, 2012 8:52 pm

Jag föreslår att du väntar med att skapa fler gångvägar i Waze innan du ser hur det ser ut när det kommer ut i kartorna som laddas ner av mobilerna.
ulfhe

Postby stepat » Fri Feb 24, 2012 4:16 pm

stepat wrote:Om man orkar kan man titta på 'Uppsala slott' och jämföra livemap med geometrin i klienten...

Eller om man inte orkar....

Image
stepat

Previous

Return to Sweden [svenska]