Policy för landmarks och lite noobfrågor

Moderators: The Fej, Unholy, krankyd, pnylin, sverkernordlund, avozetta, Wolfeye

Re: Policy för landmarks och lite noobfrågor

Postby sverkernordlund » Tue Feb 21, 2012 4:59 pm

Ang Landmarks. Vi ska inte lägga in alla affärer/verksamheter som finns. En sak är väl att lägga in ett köpcentra, men att lägga till alla affärer som finns där är inte tanken. Nu hittar jag inte tillbaka till den forumposten där detta behandlades, men någon annan kanske lyckas söka rätt på den.

Tanken är att Google eller Bing ska avändas till detta i mobilklienten (från version 3.0). När man väljer "Navigate" och sedan söker på ex "Gummiverkstad" får man först upp sökresultat från Waze. Därefter klickar man på ikonen i nederkant för Google eller Bing och då får man upp ett nytt sökresultat. Sedan är det bara att välja och förhoppningsvis finns vägen med i Waze. ;)

/Sverker
sverkernordlund
Waze Champs

Has thanked: 10 times
Been thanked: 31 times

Postby sverkernordlund » Tue Feb 21, 2012 9:03 pm

Bra länk av stepat.

Just att lägga till gatunummer är en av de få funktioner som bara går att göra i gamla editorn. I övrigt bör det mesta göras i vanliga editorn. Dels går det mycket snabbare att editera i den när man vant sig och dels minskar risken för att fel "city" sätts på ett vägsegment. Den gamla editorn föreslog "City" vilket i flera fall var fel. Det resulterade i att "städer" sprider ut sig där de inte hör hemma. Ex i Stockholm spred sig "Handen" ända upp och förbi "Fruängen".

Det är en hel del begränsningar i hur Waze hanterar gatunummer. Dels är det bara siffror, ex 2B går inte. De måste vara udda på ena sidan och jämna på andra. Vägar som har bara udda/jämna på en väg fungerar inte så bra att lägga in (Kolla på Ex "Sormenvägen, Vallentuna" i eniro.se). Dels måste numren vara i stigande eller fallande ordning. Det går inte att att lägga in ex 1, 3, 7, 5 längs en gata.

Det är också bra att efter någon dag eller så gå tillbaka till de område där du satt gatunummer för att se om de är "röda" (ej godkända) eller "blå" godkända.

Vägar som saknar gatunummer är en vanlig orsak till felrapporter i bostadsområden. Det är alltså bra att lägga in dessa även om det är tidsödande. Jag har viss vana efter att ha lagt in +3500 st.

/Sverker
Last edited by sverkernordlund on Tue Feb 21, 2012 9:15 pm, edited 2 times in total.
sverkernordlund
Waze Champs

Has thanked: 10 times
Been thanked: 31 times

Postby ulfhe » Wed Feb 22, 2012 4:37 pm

Hej vitmar!

Ett problem med gångvägar att de i mobilen ser ut på samma sätt som körbara grusvägar. Förmodligen är det oftast bäst att inte rita in gångvägar. Sen används ju knappast Waze av gående. Men ibland kan det nog vara motiverat att lägga in gångvägar . I närheten av Lambohov har jag själv lagt in Corson på universitetsområdet.

Hälsningar
Ulf
ulfhe

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Postby ulfhe » Wed Feb 22, 2012 8:52 pm

Jag föreslår att du väntar med att skapa fler gångvägar i Waze innan du ser hur det ser ut när det kommer ut i kartorna som laddas ner av mobilerna.
ulfhe

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Policy för landmarks och lite noobfrågor

Postby vitmar » Mon Feb 20, 2012 4:10 pm

Jag är ny på Waze och har börjat uppdatera kartan i området där jag bor. Det första jag gjort är att lägga till alla gång/cykelvägar, markerat bussgator som "runway/taxiway" (är det rätt?) samt markerat hus som landmarks.
Idag läste jag lite mer om landmarks och hittade att man ska definiera typ. Vanliga hus saknas, så då kommer frågan: är det olämpligt att rita ut alla hus?

Hur ska gång/cykelvägar anslutas till vägar? Om jag förstått rätt av de röda och gröna pilarna så kan jag avgöra om man får svänga in på gatan. Gäller det enbart för bilnavigering?
Blir det helknas om alla vägar "hänger ihop" och waze får för sig att ta närmaste vägen via en cykelväg?
vitmar

Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Postby vitmar » Mon Feb 20, 2012 8:23 pm

OK, då får jag börja ta bort allt jag gjort fel. När det gäller gång och cykelvägar, ska det vara "walking trails" eller "pedestrian broadwalk"?
vitmar

Postby vitmar » Mon Feb 20, 2012 8:37 pm

Om jag ska skapa landmark av en skola, ska jag skapa alla byggnader separat eller hela skolområdet som en och samma?
vitmar

Postby vitmar » Tue Feb 21, 2012 5:17 pm

Hur är det med hastighetsbegränsningar och gator där man inte får köra på vissa tider av dygnet?
Går det att märka ut sådant?

När jag har uppdaterat området där jag bor, är det någon som granskar och godkänner det jag gjort, eller puttas det ut i skarp miljö automatiskt?
vitmar

Postby vitmar » Tue Feb 21, 2012 6:23 pm

En sak till... ;)

Jag får det här felmeddelandet ganska ofta, även om jag påbörjat en helt ny edit efter att ha sparat. Är det lagg mellan olika servrar eller vad står på?
"While you were editing, the elements you're trying to save have been modified and/or deleted."

Går det att placera ut husnummer, dvs "Gurkavägen 42" på något sätt så att adressen hamnar på rätt plats? Jag använder det som kallas den "nya" editorn, har försökt använda den gamla men blir automatiskt överflyttad till den nya, och här hittar jag inte något om det.
vitmar

Previous

Return to Sweden [svenska]