Göteborgstråd

Moderators: The Fej, Unholy, krankyd, pnylin, sverkernordlund, avozetta, Wolfeye

Re: Göteborgstråd

Postby ehagglun » Tue Aug 30, 2011 9:21 pm

Gasolgrill, du har rätt till viss del, ibland editeras det hej vilt och fullt fungerande korsningar lämnas i ett skick som får det att se ut som kriget... Har dock aldrig sett en väg ändras av sig självt, fast så har jag ju inte varit direkt uppmärksam på det heller ;)

Daemonmonkey, Japp, det stämmer, men frågan är om man inte måste göra den svängen innan man har kommit upp på Götaälvbron? Det går väl en refug från "frihamnsbron" och upp på götaälvbron, så om man vill till Ringön via vägen under Götaälv bron så måste man väl svänga av vid den här punkten.. typ? Jag har ju kört där miljontals gånger, och det är väl det som är problemet... man blir hemmablind.
Area Manager : SE-Gothenburg and northern outskirts thereof.
HTC HD2 | Telia | rom vers. 3.14.413.2(04666) SVE
Wiki Resources | Best Map Editing Practice (READ IT!!) | Editing tips
Image
Facebook/Erik.Hagglund
ehagglun

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Postby ehagglun » Wed Nov 14, 2012 7:14 pm

Personligen tycker jag att polhemsplatsen i det givna exemplet ser bra ut i editorn, jag har inte själv kört där på bra länge... tycker det är bra när man namnger filerna med det som står på skyltarna... jag har större problem med Tingstadstunneln, speciellt norrgående... JAG vet ju hur JAG skall köra, men för någon som kör igenom tunneln för första gången och skall mot Oslo kommer att hamna fel... Jag har funderat lite på hur man ska lösa den knuten men jag har inte funderat klart...
Image
Facebook/Erik.Hagglund
ehagglun

Postby ehagglun » Thu Dec 13, 2012 9:38 pm

clhe wrote:Ska till Göteborg nästa helg, och undrar om jag vågar lita på Waze-navigeringen genom Olskroksmotet och Tingstadtunneln ut mot Hissingen? Är ju "från landet"... ;)

Berätta gärna hur det gick, som sagt så är jag lite missnöjd med ruttningen genom tingstadstunneln när man kommer söderifrån och ska norrut, jag kör ett par ggr i veckan från Landvetter Flygplats och till Stenungsund och om jag skulle följa ruttningen blint så skulle jag hamna i brunnsbo eftersom att den säger att man skall hålla till vänster när man kör in i tunneln... och den filen leder inte till Oslo, utan till "HAMNAR"... men som sagt, det är många filer.. :P
Image
Facebook/Erik.Hagglund
ehagglun

Postby ehagglun » Tue Dec 18, 2012 2:44 am

clhe wrote:Vet inte hur de gjort, men Navigon-appen fungerar riktigt bra just där med hänvisningar "håll åt höger", "håll åt vänster" och så vidare.

Jag har aldrig använt Navigon, men TomTom och Garmin har jag rätt bra koll på... dom har "lane assist" eller vad det kallas... kanske kommer till Waze nån gång också? Skulle nog vara bra...

onemanracing wrote:Men var säger Waze att ni skall hålla vänster?

Jag kommer från E6:an Gårdamotet typ... 150 meter innan tunneln får jag "Keep left" (jag kör med engelsk enkel visning, håller inte på med TTS och sånt)...

onemanracing wrote:Skyltningen är ju inte så klurig heller, E6 Oslo är ju svår att missförstå

Nej men saken är den att när jag kör in i tunneln så är min nästa instruktion av jag skall ta av vid avfart 91, Stenungsundsmotet... jag får ingen instruktion om att jag skall hålla mot E6 Oslo. Så jo, skyltningen är lite klurig. För den som är ny i stan.
Image
Facebook/Erik.Hagglund
ehagglun

Postby gasolgrill » Fri Aug 26, 2011 4:54 am

Problemet är naturligtvis att det är för många AM.
Det har hänt att jag suttit i timmar och jobbat med ett mot, t ex runt Tingstadstunneln, och dagen efter har någon ambitiös vänlig själ bestämt att det jag gjort var fel och "justerat" det så att det blir "rätt". Alltför ofta med ett sämre resultat.

Waze "bygger om" vägarna själv också. Något jag sett särskilt på motorvägar eller andra vägar med skilda körbanor. Då kan de plötsligt bli en korsning på en orimlig plats.
//Anders
AM Göteborg, Härryda och lite till med HTC Sensation och Peugeot 308, Peugeot Vivacity eller Crescent Trekking.
gasolgrill

Postby gungust » Tue May 01, 2012 8:10 pm

Enligt ett nyhetsbrev från AD-teknik, som gör fartkameravarnare, så är det inte fartkameror, hoppas du inte hunnit lägga in för många i Waze. Dom har visst pratat om det i lokalradion också.
-------------
2012-04-26

Nya kameror är inte fartkameror.

Vi har fått många mail från kunder som har sett nya skyltar för kameror på samtliga infartsleder till Göteborg. Många har trott att det rör sig om fartkameror, men så är inte fallet. Skylten för kameraövervakning är generell och gäller inte enbart fartkameror.

De kamerorna som satts upp är till för att identifiera utländska fordon för att få fram statistik främst på utländska lastbilar för att se hur många det är och hur de rör sig i regionen. Detta för att ha som beslutsgrund om man även skall låta utländska fordon få betala trängselskatt när den införs i januari 2013.
Image
Area Manager: Fotskäl med omnejd i Marks Kommun, Västra Götaland
Waze 3.6 - iPhone 4s / iPad 2 - iOS 6.1.2
gungust

Has thanked: 3 times

Postby gungust » Sat Nov 03, 2012 6:19 pm

timmybird wrote:Väg 159, som jag under alla mina år som yrkeschaufför aldrig hört benämnas på det sättet, bör kunna få en bättre tydlighet om man också benämner den Söderleden, Västerleden, Ginstängstunneln osv. (jag noterar att Hisingsleden finns utsatt på något ställe). På så sätt talar vi samma språk som de människor som frekvänt använder lederna i fråga.

Enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/E6.20 skyltades den så under 80-talet, men nu heter den tydligen E6.20, och skyltas vanligen med E6 med streckad ram. Jag kommer nu att döpa om den till Söderleden, Västerleden, osv så långt jag har rättighet, det vill säga Säve, och hoppas att någon annan kan ta det sista.

/Gunnar
Image
Area Manager: Fotskäl med omnejd i Marks Kommun, Västra Götaland
Waze 3.6 - iPhone 4s / iPad 2 - iOS 6.1.2
gungust

Has thanked: 3 times

Postby helskinnad » Wed Jun 29, 2011 9:12 pm

När jag började Wazea i januari 2011 blev jag förvånad att se så otroligt många Update Requests i Gbg när det fanns så många engagerade AM i stora delar av Sverige. Jag tog mig an bygga om några helt vansinnigt felaktiga motorvägsmot och städa upp allmänt i SÖ Gbg, men det var ju fortfarande bedrövligt många Requests kvar. Plötsligt en dag var alla borta! Ett storartat jobb, tack för det! Det är väl på grund av den insatsen som det blivit så få svar på denna Göteborgstråd hittills ;-) , men det är ju bra att den finns.

Ett vanligt problem på många ställen runt Gbg har varit när motorvägars båda körriktningar går samman i korsningar tillsammans med av/på-farter och eventuella broar över. Det blir ett himla jobb att bena upp sådana nystan. Eftersom jag inte sett problemet diskuterat i forumet kanske det är någon lokal AM som testat vilda idéer. Någon som känner igen detta?

/Lars
AM S Göteborg/Mölndal/Mölnlycke
helskinnad

Postby lindq » Tue Apr 24, 2012 11:13 am

Jag har en liten detalj som retar mig; Backa.
Backa ligger på Hisingen, men kommer upp som stadsdel i Centrum, inom en triangel mellan Nya Ullevi, Chalmers och ICA Maxi Mölndalsvägen, ungefär. Jag har letat efter felmarkerade gator med inte hittat något. Backa syns inte i LiveMap eller editorn, bara i mobilklienten.

Är det en utsmetad stadsdel (något Backa i Mölndal t.ex. liknande som diskuteras på https://world.waze.com/forum/viewtopic.php?f=33&t=17228), eller ett "Phantom landmark" (http://www.waze.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=15196)?

Någon som lyckas hitta det och vet hur man får bort det?
lindq

Been thanked: 1 time

Postby lindq » Tue Apr 24, 2012 2:55 pm

pnylin wrote:När jag ändå kollade lite i Göteborg hittade jag några mindre detaljer som någon skulle kunna fixa.

Fixat
lindq

Been thanked: 1 time

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]