Stänga av en väg ?

Moderators: Unholy, krankyd, The Fej, pnylin, avozetta, Wolfeye, sverkernordlund

Stänga av en väg ?

Postby jsbus » Fri May 04, 2012 4:42 pm

Hur gör man när dom laggt upp betongklossar på en väg och spärrat av den ?
I gamla editorn så kunde man ju göra noder, men hur fixar man det nu ?
jsbus

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Stänga av en väg ?

Postby sverkernordlund » Fri May 04, 2012 6:28 pm

Det är inte lika smidigt som i gamla editorn.

Jag lägger till ett nytt vägsegment (kortkommando I) med start där vägen ska delas. Då skapas en junction på det befintliga vägsegmentet. Markerar sedan nyskapat segment och raderar (kortkommando "Del"-knappen). Kvar är då en junction. Nu kan du ändra tillåtna svängar eller flytta isär vägsegmenten och sedan spara. Är det betonggrisar där så skulle jag nog flytta isär vägsegmenten så det tydligt framgår att det är med avsikt att det inte går att svänga där.

Läs här:
http://www.waze.com/wiki/index.php/Map_ ... _a_segment
Länk till hela manualen:
http://www.waze.com/wiki/index.php/Map_ ... new_Editor)

Waze språklig utvikning som inte har med frågan att göra:
Jag använder termen "junction". "Junction" kan översättas till korsning, men det betyder även sammanfogning. Sammanfogning passar egenligen bättre eftersom det nödvändigtvis inte behöver vara en vägkorsning där det är en "junction". Korsning är däremot inte någon synonym till sammanfogning. En "junction" sammanfogar alltså två eller fler vägsegment.

Noder är de små svarta kvadraterna längs ett vägsegment som används för att forma vägsegmentets geometri.

/Sverker :)
sverkernordlund
Waze Champs

Has thanked: 7 times
Been thanked: 21 times

Postby jsbus » Fri May 04, 2012 7:35 pm

Det går inte att göra en tillfällig avstängning då. Vet ju inte hur länge dom där grisarna ska stå där.
Verkar väldigt rörigt att göra det i nya editorn iallafall :/
jsbus

Postby sverkernordlund » Fri May 04, 2012 8:51 pm

Som jag skrev tidigare. Inte lika smidigt som i gamla editorn. Men det tar inte mer än några sekunder att göra det. Det tar mycket längre tid att skriva detta inlägg. :-)

Ska avstängningen vara mer än några månader? Med en uppdateringscykel på 3-4 veckor av livekartan så kommer ändringen att synas i början på juni om du gör den nu.

Edit: Om du inte redan gör det. Följ gärna uppdateringarna på http://status.waze.com

/Sverker
sverkernordlund
Waze Champs

Postby jsbus » Sat May 05, 2012 7:42 pm

Bra fråga. Verkar vara något temporärt, så man kanske ska låta det vara.
jsbus

Postby lindq » Mon May 07, 2012 7:13 am

Jag har en del av en väg som (tillfälligt eller permanent?) gjorts om till bussgata. Vilken typ av väg ska jag välja på den för att markera den på bästa sätt? Runway/Taxiway? Jag vill ju se till att den är tydligt markerad som "icke körbar" för bilar.
lindq

Postby sverkernordlund » Mon May 07, 2012 12:42 pm

Det finns ingen vägtyp för buss och eller taxi. "Runway/Taxiway" betyder ju landnings- eller startbana. Den vägtypen passar på flygplatser. :-) Det finns dock exempel på när den vägtypen har använts till bussvägar.

Den vägtyp som är vanligast för bussvägar är "Service road". Sätt sedan svängrestriktioner så det inte går att svänga in på vägen.

Rent generellt ang vägtyper.
Läser man den allmäna delen av Waze forumet så ska inte vägar som går att köra på med bil/mc/lastbil läggas in. Uppmaningen är att radera alla cykelbanor och annat som lagts in. Detta gäller även onödiga parkeringsvägar då det skapas konstiga rutter över dessa. Waze är tänkt för bil/mc/lastbil trafik. Man ska inte ha på waze när man cyklar/går, åker buss, båt eller järnväg. Det skapar bara "mapproblems". Den dagen Waze möjliggör att välja färdmedel i klienten då är det aktuellt att lägga in de andra vägtyperna.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Champs

Postby caycothu » Mon May 07, 2012 7:29 pm

I Lund har jag lagt in någon bussgata för orienterings skull, men satt dem som private road och kopplat isär dem från det övriga gatunätet. En service road för mig är en gata som löper parallellt med en större gata för att man skall kunna stanna till vid butiker utan att störa trafiken på den större gatan. Jämför http://en.wikipedia.org/wiki/Frontage_road. Jag håller med om att bussgatorna antagligen borde tas bort helt.
mvh
Anders
caycothu

Has thanked: 3 times

Stänga av en väg ?

Postby onemanracing » Tue May 08, 2012 6:58 am

En "Service road" är en mindre väg som löper parallellt med en motorväg, inget annat. En väg som löper längs en vanlig väg dör man kan parkera osv är helt enkelten väg.
Lägg inte in bussgator och sånt där man inte kan köra för klienten blir så otroligt förvirrad av det...
Image
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0
onemanracing

Has thanked: 1 time

Return to Sweden [svenska]