Fildelning före cirkulationsplats

Moderators: Unholy, krankyd, The Fej, pnylin, avozetta, Wolfeye, sverkernordlund

Postby magfro » Sat Jun 02, 2012 11:39 am

Väldigt, väldigt, väldigt många cirkulationsplatser i områdena runt Stockholm har fått alla infarter uppdelade i två enkelriktade vägar - en för trafiken in och en för trafiken ut ur cirkulationen.

Det verkar som om röstinstruktionerna dessutom helt fallerar när det är på detta vis och säger "i rondellen, sväng av" (utan någon som helst information om vilken avfart eller liknande).

Finns det någon anledning till denna uppdelning av vägarna när dom sitter så pass tätt ihop som infarter och utfarter ofta gör? Den dokumentation jag hittar i wikin säger att man ska hålla vägarna så enkla som möjligt och att man bör plocka bort vägar som är gjorda på detta sätt förutom i princip om det är en stor motorväg eller om det är över fem meter mellan körfälten.

Ett exempel:
https://world.waze.com/editor/?zoom=6&l ... TTTTTTTTFT

//Magnus
Image
Area Manager south of Stockholm and parts of Småland, Sweden, Europe
iPhone 5, iOS 6.1.2, Waze 3.6
magfro

Has thanked: 8 times
Been thanked: 4 times

Sv: Fildelning före cirkulationsplats

Postby mapTrek79 » Sun Jun 03, 2012 8:24 pm

Hej
Jag kan i princip hålla med i kritiken.
Många har nog gjort korsningar efter gps-spår och kartor för att efterlikna verkligheten så mycket som det går.

Detta ger ju lite otydlig köranvisning som "I rondellen, sväng av. Tag den andra avfarten". Har du inte ens avfartsnummer så är det nog mer fel där.

Jag har själv ändrat flera rondeller i Västerås till att bara ha 'raka' vägar in och ut från rondellen.
Körinstruktionerna blir då mycket bättre som "I rondellen, kör rakt fram ".

Rondeller från motorvägsavfarter som ligger över, eller i anslutning till avfarter från motorvägar kan vara svåra att göra så med så de bör nog vara som de är men min uppfattning är att de flesta vanliga rondeller fungerar lika bra navigationsmässigt och ger bättre körinstruktionerna när de görs enligt den förenklade modellen i editorn.

Så jag håller med dig om detta.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
/Göran - HTC One X, Android 4.0.4
Area Manager Västmanland + lite annat
mapTrek79

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Fildelning före cirkulationsplats

Postby crazed_out » Sun Jun 03, 2012 9:08 pm

Håller med maptrek... Hade det varit en vanlig korsning skulle vi sannolikt inte delat upp vägarna. Jag har ändrat några få rondeller i mitt område för att se om det blir bättre instruktioner. Hoppas att de kommit med i helgens uppdatering. Tycker att man inte bör dela upp in- och utfarter till rondeller om det inte är en delad väg en längre sträck i samband med rondellen.
Area Manager in Sweden, parts of Västra Götaland (West Sweden).
Samsung Galaxy Note II GT-N7105 (4.1.2 stock) | HTC Desire HD (2.3.5 stock) | Volvo 850 T5 -96 med +25000mil på mätaren.
crazed_out

Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Postby sverkernordlund » Mon Jun 04, 2012 7:44 am

Visst är det så. Jag vet inte exakt vad du refererar i wikin, men om du läst på svenska forumet så kan du se att jag har hänvisat till "Best map editing practice" http://www.waze.com/wiki/index.php/Best ... g_practice ett antal gånger. Förutom de skäl som du anger så finns följande rekommendation när man ska splitta en väg:
GPS tracks show a clearly definable gap/blank area between the color-by-azimuth arrows at the 100m zoom level.

För små cirkulationsplatser med diameter upp till ca 10 m är det tveksamt att dela upp in och utfarter. Lite större (> 15 m i diameter) cirkulationsplatser har ofta tydligt uppdelade GPS spår och därmed är det mer berättigat med en uppdelning.

Det är relativt ofta cirkulationsplatserna får göras om pga att navigeringsintruktionen lägger av (tag avfart 0). Enklast är då att radera den gamla och skapa en ny. Jag gjorde om den exemplifierade cirkulationsplatsen för några månader sedan eftersom navigeringsintruktionerna lagt av. När jag kollar nu så fungerar den skrivna instruktionen. Kan dock inte kontrollera hur den talade instruktionen låter utan att åka dit. När jag tittar på GPS spåren så borde uppdelningen tas bort.

Jag ska provåka lite under lunchen för att höra hur det låter i Waze betan för android som har TTS för svenska.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Champs

Has thanked: 7 times
Been thanked: 21 times

Postby sverkernordlund » Mon Jun 04, 2012 10:48 am

Jag testade några rondeller här i Kista och Sollentuna och de visade rätt och jag fick rätt talad instruktion. Ex "tag andra avfarten", "tag tredje avfarten"

Sedan tycker jag det är otroligt tjatigt med talad instruktion så normalt har jag den aldrig på. Det är ju förstås högst personligt. Givetvis ska instruktionen vara korrekt för de som föredrar talet.

In mot första rondellen lät det så här:
"Om 400 meter. I rondellen, tag andra avfarten till 262 Turebergsleden"
"Om 200 meter. I rondellen, tag andra avfarten till 262 Turebergsleden"
"I rondellen, tag andra avfarten till 262 Turebergsleden"

I Android betan 3.1.99.115 med bl a TTS (Text To Speech) på svenska så fungerar de svenska tecken så där. Ex "Sväng höger" blir något i stil med "Svaeeng houeger". Tja. Man måste nog höra det. Kan inte återge det fonetiskt. :-) Jag antar att det är TTS modulen som används som ställer till det. Eller någon konfigurering som Waze måste göra när de använder den. Inte mitt problem att lösa.

Eftersom det fungerade för mig i flera korrekta rondeller undrar jag:
- Visades rätt avfartsnummer på displayen eller visades 0 när talet inte fungerade?
- iPhone eller Android (om det är något som skiljer mellan versionerna)?

/Sverker
sverkernordlund
Waze Champs

Postby onemanracing » Mon Jun 04, 2012 1:52 pm

http://www.waze.com/wiki/index.php/Best ... g_practice

"Overall Goals

Usability

When it comes to the map, the first & foremost goal of editing is to provide the driver with a map that is easy to follow on a small display, and to produce sensible verbal instructions when (and only when) they are needed.

Simplicity

It is not a goal to model the physical roadway lane-by-lane. Doing so often leads to unnecessary complexity--which means a cluttered map, confusing verbal directions, and lots and lots (and lots!) of extra map maintenance.

Retention

As a result of people driving over them, road segments retain certain information (e.g., average speed) that is used in route optimization. When a segment is deleted, that information is discarded. Given a choice between deleting a tangle of segments and creating new ones in their place, vs. untangling them and reusing them, it is often better to 'recycle'. "

"When (Not) to Split a Two-Way Road

It is not always a good idea to split anything short of a freeway or major highway--which use nothing but ramps to enter/exit--into two one-way roads.

A road should not be split when:

-There is a curb or non-drivable median less than 5m wide between lanes of travel (see exceptions above).
-The non-drivable median is interrupted by a cross segment at every intersection.
There is a center turn lane, even a wide one, between directions of travel, does not count because it is drivable.
-Google Maps or other mapping source show it as a split road. "

Detta är ju rätt tydligt om nåt.

Om man skall översätta till talspråk så står det:
Gör det inte onödigt komplicerat om det inte behövs för att det skall funka på rätt sätt i klienten.
Dvs, Splitta inte vägen bara för att det ser ut så i verkligheten eller på kartan.

Att splitta vägar med korsningar (typ motortrafikleder med rödljus) borde vara uttryckligen förbjudet och jag fattar inte varför dom har en rekommendation att splitta vägar som har mellanrumm mellan GPS-spåren på ett visst zoomläge för vissa tenderar att BARA läsa den delen och vägrar läsa de flera andra reglerna som talar emot att splitta.
Image
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0
onemanracing

Has thanked: 1 time

Postby sverkernordlund » Tue Jun 05, 2012 10:27 pm

onemanracing wrote:jag fattar inte varför dom har en rekommendation att splitta vägar som har mellanrumm mellan GPS-spåren på ett visst zoomläge

Om GPS spåren är tydligt åtskilda vid angivet zoomläge så indikerar det att vägen är så bred att Waze anser att den ska vara splittad. Det har att göra med avståndet mellan det egentliga GPS spåret i förhållande till vägen i Waze. Är det för långt ifrån så genererar Waze kartproblem beroende på vägtyp. Jag hittade en uppgift att avståndet får högst vara ca 12 meter (40 fot). Alltså om flera GPS spår är mer än 12 meter från wazevägen kan resultera i kartproblem.

onemanracing wrote:vissa tenderar att BARA läsa den delen och vägrar läsa de flera andra reglerna som talar emot att splitta.

Jag tror att många som läser instruktionerna för att splitta eller inte splitta en väg förstår. Huvudlinjen är att vägar inte ska splittas. Sedan räknas ett antal undantag upp då vägen ska splittas om en eller flera av dessa undantag uppfylls. Tyvärr är det bara en liten del av alla kartredigerare som tittar in på forumet och ännu färre vet om att det finns best practice och övrig hjälp att tillgå.

Med det sagt. Jag har flera gånger tidigare tryckt på att best practice ska följas, men det är inte så lätt att få gehör. Ex viewtopic.php?f=33&t=12810. Tänk vad redigeringsarbetet vore enkelt om alla följde best practice och övriga wiki rekommendationer. Vi skulle inte ha några:
    - felaktigt splittade vägar
    - gångvägar/cykelvägar/bussvägar inlagda (åtminstone frånkopplade från körbara vägar)
    - kladdiga parkeringsplatser (endast huvudvägen på större p-platser läggs in)
    - krångliga korsningar där flertalet av svängfilerna är inlagda
    - fel vägtyp, ex ramp som in och utfart till vanliga rondeller
    - uppfarter till enskilda hus
    - enhetlig namngivning på städer och vägar
    - vägar skulle sitta ihopkopplade med junctions och inte bara vara överlappande
    - mm

Nu är det inte så enkelt. Waze kartan byggs upp gemensamt med vitt skild ambitionsnivå. Vi har olika bakgrund och tolkar informationen på olika sätt. Allt bygger på frivillig insats utan några som helst krav på kunskaper i karteditering och hur verktygen ska användas. Best practice ändras dessutom över tiden. Då är det svårt att komma i ett läge då alla gör "rätt".

/Sverker :-)
sverkernordlund
Waze Champs

Postby orla » Wed Jun 06, 2012 5:25 am

Väl skrivet Sverker. Det viktiga är att vi gör detta tillsammans och efter bästa förmåga och goda intentioner.
Sedan blir det inte alltid som alla vill. Då är det bra om vi kan ha en dialog där vi i vänlig ton vägleder varandra och är öppna för förslag.
Tillsammans kan det bli hur bra som helst! Se vad vi uppnått hittills.
Så bort med hårda toner och förmaningar och fram för vänliga vägledningar och glada tillrop.

Önskar alla Waze-are en fantastisk sommar.
orla

Has thanked: 2 times

Postby crazed_out » Sun Jun 10, 2012 8:45 pm

Tack Sverker och orla. Körinstruktionerna blir mycket bättre. Efter mitt lilla test tänker jag ändra in- och utfarterna till fler rondeller. Det ger inget mervärde att dela upp dem, bara krångligare instruktioner.

Även jag önskar en trevlig sommar. Kör vackert i trafiken och glöm inte att ha Waze igång så kanske vi "ses" ute på vägarna.

/Anders
Area Manager in Sweden, parts of Västra Götaland (West Sweden).
Samsung Galaxy Note II GT-N7105 (4.1.2 stock) | HTC Desire HD (2.3.5 stock) | Volvo 850 T5 -96 med +25000mil på mätaren.
crazed_out

Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Postby lindq » Wed Jun 20, 2012 3:00 pm

Den enda vinsten jag kan se med skilda in- och utfarter i en rondell är att man kan namnge avfarten med den text som står på skylten. Det gör körningen mycket lättare om den visar att man ska svänga där det står "(Backaplan)" än om in på en väg med ett speciellt namn. Vägskyltar är lätta att läsa, gatuskyltar är det inte.
lindq

Has thanked: 0 time

Next

Return to Sweden [svenska]