Hur ska City anges

Moderators: Unholy, krankyd, The Fej, Wolfeye, sverkernordlund, pnylin, avozetta

Hur ska City anges

Postby sverkernordlund » Tue Jun 12, 2012 6:45 am

Användingen av fältet City (hädanefter Stad) i Waze skiljer sig ordentligt mellan de som redigerar kartan. Jag har läst igenom gamla tråden igen för att fräscha upp vad som ventilerades då. Nu senast berördes detta i tråden Nygård utanför Falkenberg. Jag väljer att lägga detta som en ny tråd då den första tråden är relativt gammal och det har tillkommit en hel del wazare sedan dess.

Att sätta Stad rätt är bl a avgörande för:
- Fungerande navigering
- Undvikande av utsmetade städer
- Stadens utbredning som visas i VME i city layer och i mobilklienten

Användning av Stad har alltså både en funktion och en utseende del. Funktionen "fungerande navigeringen" tycker jag går före övriga punkter. Att använda Waze för att hitta rätt tillsammans med trafikinformationen är grundläggande funktionalitet. Att städernas utbredning motsvarar det som visas ex i eniro.se, hitta.se är utseende relaterat och påverkar inte funktionen.

För att söka efter destinationen så vet man oftast vad vägen heter och vad postorten är. Mobilklienten och Livemap visar inte alla alternativa vägar om sökningen bara sker på gatunamn. Ex sökning på "Storgatan" ger bara en(!) träff. Ofta måste man skriva "gata, postort". För att det ska fungera måste alltså postorten anges i Stad.

Det finns åtskilliga fall där ett områdesnamn (stadsdel, bynamn osv) har använts som Stad. Detta gör att sökning efter "gata, postort" inte resulterar i någon relevant träff. Som användare av Waze ska man inte behöva hålla rätt på vem som redigerat kartan och hur de har valt att ange Stad. Ex om jag ska till "Spettvägen, Järfälla" så får jag inte träff i Waze. Söker jag på "Spettvägen, Viksjö" hittar jag rätt gata. Viksjö är ett område inom Järfälla, men måste jag som Waze användare veta det? Postort räcker gott i städerna. Rent "wazetekniskt" så fungerar det att områdesnamn kan användas tillsammans med postort med bibehållen navigering för att undvika utbredning av städerna. Ex "Viksjö, Järfälla" som Stad. Detta resulterar dock i att kartan blir övertäkt med Städer. Men å andra sidan så hittar både den som söker efter "Spettvägen, Viksjö" och "Spettvägen, Järfälla".

Att lämna Stad tomt och sätta "gatunamn, bynamn" som gatunamn är inte heller en bra idé. Som användare Morfar konstaterade tidigare kommer alla i sinom tid att ha en adress med gatunamn/bynamn + nummer och postort. Som husnummer funktionen är i svenska Waze skulle nog inte "gatunamn, bynamn" fungera med ett gatunummer i sökningen eftersom gatunumret läggs efter det som står i Gatunamn.

Det finns flera fall då Stad bör lämnas tomt: Motorvägar, riksvägar och i de flesta fall länsvägar. Detta för att hindra städers utbredning och överlappning (flera städer i samma område). Det är också rekomendationen i waze wikin i ex USA och UK.

I en tidigare tråd ställde användare samull upp följande alternativ:
1. Namnge alla vägar strikt efter postort, det vill säga alla byar och liknande namnges med postorten som Stad och namnet på byn eller gatan som street.
Ex:
city: "Borgholm"
street: "Eriksberg"

2. Som i 1, men istället för att skriva namnet på byn och liknande som street fyller man i namnet på byn som city följt av postorten inom parentes eller efter ett kommatecken.
Ex:
city: "Eriksberg, Borgholm" eller "Eriksberg (Borgholm)"
street: ""
Man skulle även kunna fylla i en stadsdel eller förort följt av postorten.
Ex:
city: "Bergsviken, Piteå" eller "Bergsviken (Piteå)"
street: "Bågevägen"

Jag tycker att alt 1 är huvudalternativet. Alt 2 fungerar ur navigeringsperspektiv, men fyller upp kartan om det används i städer.

/Sverker :)
sverkernordlund
Waze Champs

Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Re: Hur ska City anges

Postby gungust » Tue Jun 12, 2012 9:14 pm

Alternativ 1 ser jag också som huvudalternativet. Om det inte blir för plottrigt på kartan kan man möjligen ange stadsdel eller by enligt alternativ 2. Alltså: postorten ska alltid finnas med i Stad.

Har själv brutit mot den regeln när jag började redigera. I grannskapet är vanligen orten lika med församling/socken, och jag har angivit det som Stad. Nu när jag tänkt efter och kollat lite visar det sig nu att det där stämmer inte. Exempelvis Sätila socken, där jag instinktivt vet ungefärlig utbredning, men det visar sig att stora delar av Sätila har postadress Hällingsjö respektive Rävlanda, orter som ligger utanför Sätila, till och med i annan kommun. Det blir lite att justera där, och det känns det lite fel, men som Sverker säger, navigeringen bör komma i första hand.

En liten fråga i sammanhanget angående kollision postort-stadsdel. Det finns en postort Örby, när jag skulle lägga in den klagade editorn på att det låg för långt från Örby i Stockholm. Skrev då Örby. istället, alltså en punkt efter. Tycker ni det ser dumt ut, eller kan man ha det så i väntan att Stockholm fixas till. ( Detta är alltså samtidigt en liten förfrågan om någon AM i Stockholm kan tänka sig att ändra Örby till Älvsjö eller vad som nu är rätt postort?)

/Gunnar
gungust

Has thanked: 2 times
Been thanked: 0 time

Postby niklin » Mon Aug 13, 2012 8:07 am

Efter att ha försökt läsa in mig på ämnet vad gäller kartredigeringen så tycker jag detta är en av de viktigaste punkterna som väl borde finnas med i wiki osv?

Att City ska vara postorten var för mig självklart då det annars inte går att navigera utifrån adresser, men uppenbarligen delar inte alla den åsikten, utan jag ser hela tiden områden där man istället valt att lägga in lokala ortsnamn under city, vilket gör att det ser "snyggt" ut på kartan men inte funkar vid navigering.

Om man skulle använda alt2 och lägga in; Ortnamn, Postort
Fungerar det då att navigera utan att man känner till ortnamnet?

Som exempel:

Jag vill besöka en kompis som bor på; Karpvägen 1, 647 91 Mariefred

Denna Karpvägen ligger i en ort som heter Herrestad, någon mil utanför själva staden Mariefred.

Idag har någon lagt in Karpvägen med city = Herrestad, vilket gör att jag inte får upp någon destination när jag söker navigera till Karpvägen, Mariefred.

Om man istället bytte ut city från Herrestad till; Herrestad, Mariefred (enligt alt2) skulle det då gå att navigera till "Karpvägen, Mariefred" eller är jag tvungen att skriva "Karpvägen, Herrestad, Mariefred" för att det ska fungera?

Aktuell kartvy från exemplet; https://world.waze.com/editor/?zoom=4&l ... TTTTTTTTFT
AM för merparten av Trosa kommun (Postorterna; Trosa, Vagnhärad och Västerljung.)
niklin

Has thanked: 0 time

Postby crazed_out » Tue Aug 14, 2012 2:32 pm

Plus problemet med att det finns en stadsdel i Uddevalla som också heter Herrestad och också en Karpvägen. Det är en bit mellan dessa två och problemet växer ju i och med det.
Area Manager in Sweden, parts of Västra Götaland (West Sweden).
Samsung Galaxy Note II GT-N7105 (4.1.2 stock) | HTC Desire HD (2.3.5 stock) | Volvo 850 T5 -96 med +25000mil på mätaren.
crazed_out

Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Hur ska City anges

Postby Wolfeye » Tue Aug 14, 2012 3:03 pm

Om ni läser Wikin så står det tydligt hur det bör skrivas.
Följer man det fungerar navigeringen och sökningen.
Ett mindre samhälle eller by ska ha [by, postort] som stad. Då kan man söka efter vägen både med by eller postort samt att det aldrig kan förväxlas då postortsnamn är unika.
Förhoppningsvis ska det även då dyka upp båda alternativen om man söker på en adress som i exemplet. Dessutom får man upp postorten som bekräftar att man hittat rätt plats.
Direktlänk till sidan på wiki:
http://world.waze.com/wiki/index.php/Vägtyper

Kolla annars nya Wikin:
http://world.waze.com/wiki/index.php/Sweden/ny

Sent from my iPhone using Tapatalk
Image
INTL: Sweden, Hörnefors-Umeå
Area Manager: Umeå
Waze Champ: Sverige
Svenska Wikin
Wolfeye

Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Postby niklin » Wed Aug 15, 2012 6:58 am

Wolfeye wrote:Om ni läser Wikin så står det tydligt hur det bör skrivas.
Följer man det fungerar navigeringen och sökningen.
Ett mindre samhälle eller by ska ha [by, postort] som stad. Då kan man söka efter vägen både med by eller postort samt att det aldrig kan förväxlas då postortsnamn är unika.
Förhoppningsvis ska det även då dyka upp båda alternativen om man söker på en adress som i exemplet. Dessutom får man upp postorten som bekräftar att man hittat rätt plats.
Direktlänk till sidan på wiki:
http://world.waze.com/wiki/index.php/Vägtyper

Kolla annars nya Wikin:
http://world.waze.com/wiki/index.php/Sweden/ny

Sent from my iPhone using Tapatalk

Okej, tack! Inser att det blir mycket att fixa till för att få allt korrekt, både vad gäller vägar och namngivningen.
AM för merparten av Trosa kommun (Postorterna; Trosa, Vagnhärad och Västerljung.)
niklin

Postby avozetta » Fri Aug 17, 2012 6:36 pm

Jag tillhör en av oss som tycker det har varit informativt med områden inom postort och angett det som City/Stad. Men jag inser ju också att att det kan ställa till problem, inte minst adressökning och utsmetade orter som ni nämner ovan. Var områdesgränser går är ju inte helt självklart alla gånger heller. Trevligt att ni tagit tag i wikin, det kommer att hjälpa till att leda både nya och gamla wazare rätt.

Nu blir det ju lite pyssel att fixa till detta, fanns det inte något verktyg man kunde använda för få lite hjälp på vägen?
/Anders
Sweden Waze Champ & AM in Sweden/Stockholm area
Waze Android Always latest (beta), HTC Sensation Android 4.0.3
avozetta

Postby pnylin » Fri Aug 17, 2012 6:42 pm

avozetta wrote:Nu blir det ju lite pyssel att fixa till detta, fanns det inte något verktyg man kunde använda för få lite hjälp på vägen?

Menar du Extended Tools?
http://world.waze.com/wiki/index.php/Co ... _and_Tools

/Patrik
pnylin

Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Postby Morfar » Tue Sep 18, 2012 7:16 pm

Jag tänkte ändra två segment på E12 så att rutan City lämnas tom. Syftet är förstås bekämpningen av smudge city. Jag har inte behörighet så långt hemifrån.

https://world.waze.com/editor/?lon=16.7 ... ,141594131
Morfar

Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Postby sverkernordlund » Tue Sep 18, 2012 8:22 pm

Morfar wrote:Jag tänkte ändra två segment på E12 så att rutan City lämnas tom. Syftet är förstås bekämpningen av smudge city. Jag har inte behörighet så långt hemifrån.

https://world.waze.com/editor/?lon=16.7 ... ,141594131

Fixat.

/Sverker
sverkernordlund
Waze Champs

Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Next

Return to Sweden [svenska]