Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Junction points vara eller icke vara

Post by magfro
Dessa junction points som blivit kvar längs många småvägar irriterar mig något fruktansvärt, särskilt eftersom de allihop utgör potentiella problem för navigering om någon eller flera av dessa har felaktiga riktningsinställningar. Ett bra exempel nedan:

https://world.waze.com/editor/?zoom=4&l ... TTTTTTTTFT

Jag jobbar rätt hårt med att radera så många av dessa som möjligt, och de jag lämnar kvar pga att vägens namn förändras eller liknande kontrollerar jag särskilt noga att de tillåter trafik i båda riktningarna.

Nu till min fråga: Finns det någon som helst anledning att lämna kvar någon eller några av dessa junction points eller är det bara radera som gäller? Jag tänker på det som skrevs i det här forumet för några månader sedan ang. att någon provade lägga in flera junction points på Essingeleden för att förhindra att hela sträckan markerades som långsamtgående/stillastående. Finns det även anledning att göra så längs långa vägar i de Småländska skogarna, för att inte flera mil av väg ska markeras av Waze? Isåfall, hur ofta bör man ha en junction point?

Edit: Här är forumtråden jag refererar till ovan: http://world.waze.com/forum/viewtopic.php?f=33&t=16276
magfro
Area Manager
Area Manager
Posts: 175
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times

POSTER_ID:513082

1

Send a message
Area Manager of Småland and south of Stockholm, Sweden (INTL)

Post by lindq
Om det hamnar junction points, räknas då inte de som korsningar och ger ett "strafftillägg" för vägen när man navigerar där?
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by MartinMossfeldt
Då jag genom åren har sett alldeles för många dåliga kartredigeringar med röda pilar här och där på mindre vägar som har JunctionPoints var 200;de meter så raderar jag nu förtiden dessa direkt.
Under mina turer på kartan så har jag ibland lyckats skapa vägsegment som är flera mil långa, kanske lite overkill i längd men jag kan med gott samvete lämna ett vägavsnitt där jag vet att routingen fungerar.
Efter lite tid så dyker det ofta upp en avstickare vid dessa långa vägar och då har de ju helt plötsligt blivit kortare samtidigt som Waze kanske kan ge en alternativ väg runt eventuella problem.

I exemplet som trådskaparen postar så skulle jag radera alla onödiga JunctionPoints.
Såg även att det finns en del annat att fixa där, tyvärr så har jag inte rättigheter att redigera kartan där :(

//Martin.
MartinMossfeldt
Posts: 99
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by pnylin
När man "asfalterar" en väg lägger Waze in noder automatiskt när man sänker eller höjer hastigheten samt när man svänger kraftigt. Därför är det fler noder på en kurvig väg än en rak. Detta görs för att varje segment får en egen hastighetsindikator. Annars viar ju Waze rött på hela vägen när någon saktar ner i kurvan.

Patrik

Skickat från min Samsung Galaxy SII via Tapatalk 2
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
Om du drar en helt ny väg i WME så måste du dela upp vägen i mindre segment. Blir segemtet för långt får du ett felmeddelande om detta. Den gamla editorn godkände däremot hur långa segment som helst.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by SverkerN
Jag försöker hålla vägsegmenten på ca 3 km.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Wolfeye wrote:Det har tidigare bekräftats att det varit ett tillägg på 5 sek för varje "Junction point". Men det har talats om att detta tillägg är borttaget dock utan någon officiell bekräftelse.
Det jag läst är att en junction mellan två vägsegment inte ger något tillägg. Däremot om det är fler än två vägsegment är tillägget kvar. Tror inte det kommer att komma någon officiell bekräftelse eftersom Waze brukar vara fåordiga hur själva ruttberäkningen går till.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by Wolfeye
Jag tycker alla "Junction points" som inte är en korsning mellan två vägar eller namnbyte på en väg skall bort. Hur ofta byter förresten en väg namn mellan två korsningar?

Så här tänker jag:
Waze lagrar hur lång ett segment är (mellan två "Junction points") och den tid det tar att köra sträckan. Om det plötsligt är något som gör att det tar längre tid kommer Waze visa en lägre hastighet på sträckan.

Om det är tex en olycka som begränsar framkomligheten kommer det att påverka hela sträckan mellan korsningarna. Du vill ju veta att du ska ta en annan väg förbi olyckan och inte ledas ända fram för att inse att du borde svängt av tidigare. Förhoppningsvis har dock Waze tagit hänsyn till den lägre hastigheten och gett instruktion om att svänga i föregående korsning.

Om det i stället är tex en traktor som bromsar hastigheten pga skymd sikt och svårighet att köra om och sträckan mellan två korsningar är uppdelad i flera segment kommer det snabbt visas som låg hastighet på det segment där traktorn för tillfället befinner sig. Vi kan ju utgå från att Waze triggas av en procentuell skillnad mot normaltiden. Vill vi verkligen ledas om på en annan väg förbi denna traktor för att någon framför oss blev tvungen att sakta ner och ligga bakom i en halv minut innan det var möjligt att köra om?

Det var svårt att förklara på ett enkelt sätt men slutsatsen får jag till denna:
Flera korta segment ger en snabb respons på förändring med risk för onödiga varningar. Eventuellt kommer också systemet få så många olika tider för varje segment att det blir svårt att beräkna en vettig normaltid.
Få långa segment kräver längre tider innan en varning utfärdas. Mindre risk för onödiga varningar pga tillfälliga förändringar i hastigheten eller olika körstilar. Lättare för systemet att hitta en vanlig normaltid för segmentet.

Vi måste tänka på att vi trots allt inte är så många som använder Waze och det tar tid för systemet att få in tillräckligt med data för att kunna avgöra vad som är "normalt".
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by Wolfeye
Det har tidigare bekräftats att det varit ett tillägg på 5 sek för varje "Junction point". Men det har talats om att detta tillägg är borttaget dock utan någon officiell bekräftelse.
Wolfeye
Posts: 327
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Send a message

Post by znubbis
Jag brukar göra som dig, eller i alla fall om det är väldigt många. Finns det nån logisk anledning att ha dem kvar som att jag vet att de finns vägar som saknas i området så kan jag lämna nån eller om vägen är väldigt långt så kan jag lämna nån i nån by.

Men jag jobbar mest i glesbygd, inte som du :)
znubbis
Posts: 14
Send a message