Post by miitsu
OnttoKaiku wrote:Kirjoittamattomia hyviä ohjenuoria toki on jättää piirtämättä kaikki se, mihin siviilihenkilöautolla ei ole asiaa.
Tästä olisin samaa mieltä. Esim. Helsingissä on muutamia alueita, johon joku on tykännyt tehdä kaikki pyörä- ja kävelytiet. Wazeahan ei ainakaan nykyisellään ole tarkoitettu käytettäväksi pyörän/mopon/apostolin kyydin kanssa. Enkä oikein pidä niitä mitenkään helpottavina maamerkkeinäkään, kuten esim. joku järvi tai joki voisi olla.

Mutta yksi mitä olen mietiskellyt, niin on tiet, joissa läpiajo on kielletty. Niitähän pitää kyllä käyttää jos haluaa ajella tien varrelta löytyvään osoitteeseen, mutta ei ole toivottavaa, että Waze koittaa reitittää niistä läpi. Pitäisikö tälläiset tiet kylmästi jättää tekemättä tai ainakin laittaa kääntyminen sellaiselle kielletyksi? Onko meillä tähän jotain konsensusta?
miitsu
Area Manager
Area Manager
Posts: 22
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by miitsu
OnttoKaiku wrote:kiellän kyseiseltä tieltä pois kääntymiset
Yksinkertainen on kaunista, tuohan on loistava keino. Kas, kun ei itselle tullut mieleen. Kiitos.
miitsu
Area Manager
Area Manager
Posts: 22
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by Nipaa
Ainakin täällä maaseudulla tuntuu tiet järkeviltä tehdä tuon nykyisen wikin ohjeen mukaan.
Nipaa
Area Manager
Area Manager
Posts: 113
Has thanked: 21 times
Been thanked: 31 times
Send a message

Post by Nipaa
Kyllä täälläpäin oon ainaki hiekkatiet ja soratiet tehny tuolla dirtroad/4x4 traililla. Tämä ihan sen vuoksi koska navigaattorissakin on valinta että haluaako välttää hiekkateitä.
Nipaa
Area Manager
Area Manager
Posts: 113
Has thanked: 21 times
Been thanked: 31 times
Send a message

Post by Nipaa
Itse olen myös nöyrästi vain noudattanut tuota wikin ohjeistusta, että pysytään yhdenmukaisena. Jatketaanko edelleen vanhalla tyylillä vai onko tarkoitus vaihtaa tuohon ylläolevaan?

Ja aiheeseen liittyen vielä. Huomasin tämän kirjoitettuani, että joku innokas oli kotikunnassani käynyt muuttelemmassa kaikki pienet hiekkatiet primary streetiksi... Oli lähellä että ei itku tullut :cry: Tarkkuutta pitäisi kuitenkin sen verran olla, että jos tiestä ei mitään tiedä, niin edes street viewillä katsoo mitä materiaalia tien pinta on.
Nipaa
Area Manager
Area Manager
Posts: 113
Has thanked: 21 times
Been thanked: 31 times
Send a message

Post by Nipaa
Numeroidut hiekkatiet on tietysti asia erikseen. Niitä en itsekään laittaisi hiekkateiksi, vaan aina tien numeron mukaiseen luokkaan. Kannattaa myös ajatella asiaa niin, että jos itse laitat valinnan "vältä hiekkateitä" päälle, niin haluaisitko ajaa ylemmän kuvan tiellä? Nuo tiet joista itse mainitsin, eivät kyllä yllä tuon ylemmän kuvan tasolle.
Nipaa
Area Manager
Area Manager
Posts: 113
Has thanked: 21 times
Been thanked: 31 times
Send a message

Post by Nipaa
ranttine wrote:Waze tarjoaa:

street, primary street, minor hw, major hw

Tieverkko on (suluissa numerointi):

katu, pääkatu, yhdystie (1000-19999), seututie (100-999), kantatie (40-99), valtatie (1-39)

per wiki menee näin:

katu (street)
pääkatu (street)
yhdystie (street)
seututie (primary street)
kantatie (minor hw)
valtatie (major hw)

Tässä on mielestäni ongelmana se, että waze ei näe eroa pikkukatujen, pääkatujen ja maanteiden välillä. Olisi suosittavaa reitittää niin että nuo isommat ovat etusijalla.

Tämmöinen on sitten se minun kompromissi:

katu (street)
pääkatu (primary street)
yhdystie (primary street)
seututie (minor hw)
kantatie (major hw)
valtatie (major hw)
Mun mielestä tää ehdotus kuulostas oikein hyvältä. Mitä mieltä muut on? Pitäiskö tuota wikiä päivittää?
Nipaa
Area Manager
Area Manager
Posts: 113
Has thanked: 21 times
Been thanked: 31 times
Send a message

Post by Ondalf
Loistavaa! Mie tasan tulen väkertämään kyl noita hiekkateitä Rovaniemen seudulle. Sais tuon "Vältä hiekkateitä" ja "Vältä pitkiä hiekkateitä" toimimaan tarpeen mukaan. Itelle ei niin justiin, mutta noi hameväen edustajat saattaapi tykätä... Etenkin kun omalla on tuollanen lain vaatima 8cm maavaralla liikkuva kottero.
Ondalf
Posts: 2
Send a message
[img]https:///JT4YvU[/img]

Post by OnttoKaiku
lumppujussi wrote:Missähän mahtaa mättää kun Waze on alkanut reitittämään kävelyteille (walking trails)?
Satuin vahingossa löytämään tähän vähän epämääräistä, mutta virallista infoa. Täältä hakusanalla Penalties. Käytännössä siis mitä tahansa piirrettyä tietyyppiä voidaan ajattaa. Etenkin jos tiellä on sallittu kyseinen ajosuunta ja/tai sitä on gps historian perusteella ajettu juuri nyt tarvittavaan suuntaan. Foorumilla olen myös törmännyt keskusteluihin, joissa waze ajattaa moottoritietä vastakarvaan, koska oikea ajosuunta on toll road ja kiertotien käyttäminen kestää liikaa. Esimerkki tuosta täällä.

Et sen tarkemmin identifioinut paikkaa, jossa tuo ongelma tulee esiin, joten mahdollista korjausehdotusta on vaikea heittää. Kirjoittamattomia hyviä ohjenuoria toki on jättää piirtämättä kaikki se, mihin siviilihenkilöautolla ei ole asiaa.
OnttoKaiku
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 615
Has thanked: 21 times
Been thanked: 305 times
Send a message

Post by OnttoKaiku
miitsu wrote:Mutta yksi mitä olen mietiskellyt, niin on tiet, joissa läpiajo on kielletty. Niitähän pitää kyllä käyttää jos haluaa ajella tien varrelta löytyvään osoitteeseen, mutta ei ole toivottavaa, että Waze koittaa reitittää niistä läpi. Pitäisikö tälläiset tiet kylmästi jättää tekemättä tai ainakin laittaa kääntyminen sellaiselle kielletyksi? Onko meillä tähän jotain konsensusta?
Yhden tien tapauksissa olen itse viljellyt tapaa, että kiellän kyseiseltä tieltä pois kääntymiset. Isomman/epäselvemmän alueen tapauksessa samaa ajatusta soveltaen. Tällöin siis navigointi tielle/alueelle toimii edelleen normaalisti kaikista mahdollisista reiteistä, mutta kääntymiskiellon tuoma penalty (toivottavasti) estää reitittämisen läpi. Yleensähän nämä läpiajo kielletty osuudet on asuinalueilla ja muutaman minuutin uhrauksella kierrettävissä, eli kääntymispenalty puree. Lähtiessäsi suljetulta alueelta tulee tasapuolisesti penaltyä, joten kaikki kielletyt vaihtoehdot on tasapuolisesti auki.
OnttoKaiku
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 615
Has thanked: 21 times
Been thanked: 305 times
Send a message