Teiden keskinopeudet?

[ img ]

Moderators: Unholy, ranttine, Karstunen

Teiden keskinopeudet?

Postby Kupru » Mon Dec 04, 2017 1:07 pm

Pari juttua mietityttää;
- Näkeekö noita teiden keskinopeuksia jostain kätevästi? Olen nähnyt, että ranttine ainakin kattelee niitä jostain, mutta ei ole osunut omaan silmään.

- Tuleeko noi keskinopeudet Googlelta (maps) vai Wazen käyttäjiltä? Mietin että sotkeeko noiden teiden nopeuksia jotkut maantiepyöräilijät tai mopoilija...?

Tästä on kulunut jo jonkin aikaa (lue=tapahtui aiemmin syksyllä), mutta ajelin Järvenpää-Jokela välillä (Vähänummentie-Jokelantie) ja Waze näytti matka-ajaksi joku 20min vaikka matkaa oli vain noin 12km. Ottaen huomioon, että tuo matka on 60/80 rajoitusta niin pikkasen menee yläkanttiin. Eikä ole edes liikennevaloja.

https://www.waze.com/fi/livemap?zoom=16 ... n=25.03256
Kupru

Has thanked: 42 times
Been thanked: 8 times

Re: Teiden keskinopeudet?

Postby ranttine » Mon Dec 04, 2017 1:23 pm

Nopeudet tulee wazelta. Segmenteille tallentuu keskinopeudet eri aikoina ja vielä omansa riippuen siitä, mille segmentille mennään seuraavaksi. Eli tulee eri keskinopeudet riippuen, ajetaanko seuraavasta nodesta suoraan vai käännytäänkö johonkin.

Niitä pääsee näkemään lisäosalla WME Route Speeds.

Nopeuksia voi sotkea wazea käyttävät matelijat. Espoon alueella esimerkiksi bussia ajava wazettelija aiheuttaa "ruuhkia", kun pysähtelee pysäkeillä.
[ img ][ img ][ img ]
Country Manager: Finland
Waze App and Routing Beta
ranttine
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 1119 times
Been thanked: 620 times

Postby FinToy » Fri Dec 15, 2017 5:51 am

ranttine wrote:Nopeuksia voi sotkea wazea käyttävät matelijat. Espoon alueella esimerkiksi bussia ajava wazettelija aiheuttaa "ruuhkia", kun pysähtelee pysäkeillä.

Mitäs raati ehdottaisi ratkaisuksi Turunväylälle? Sehän on piirretty kahtena yksisuuntaisena kaistana Kehien 1 ja 3 välillä. Ongelmana kuitenkin on se, että Kehä kakkoselle ja/tai Kiloon jonottajat seisovat paikallaan tai liikkuvat kävelyvauhtia jo edellisestä rampista saakka (~pari kilometriä) kun taas kaksi vasemmanpuoleista kaistaa etenevät oikeinkin mainiosti.

Google Mapsin kuva

Moottoritie saa siis merkittävän paljon väärää nopeustietoa noiden rampille jonottajien takia. Ideoita?
Hyvä jumala, anna minulle lisää kärsivällisyyttä nyt HETI! :cry:
[ img ][ img ][ img ][ img ]

Oletko jo käynyt Waze Finlandin Slackissa?
FinToy
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 269 times
Been thanked: 232 times

Postby ranttine » Fri Dec 15, 2017 7:48 am

Mä oon miettiny ihan tota samaa paikka latvamik. Sattuneesta syystä seison siinä piiiitkässä kakkoselle menevässä jonossa lähes päivittäin.

Tämä segmentti kyllä tietää kyllä eron rampille ajavien ja suoraan ajavien välillä - koska segmenteille tallentuu nopeustieto erikseen jokaiselle mahdolliselle käännökselle.

Ongelmana on hyvin tyypillinen viiden ruuhka, jolloin kakkoselle/kiloon jonotetaan jo pitkälti ennen tuota segmenttiä ja sen takia ei tiedetä kaistojen välisestä erosta ennen Kauniaisten liittymää vaan sekä turkuun päin ajavat, että kakkoselle ajavat menevät saman nopeustiedon alla.
[ img ][ img ][ img ]
ranttine
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Postby FinToy » Fri Dec 15, 2017 11:17 am

ranttine wrote:Mä oon miettiny ihan tota samaa paikka latvamik. Sattuneesta syystä seison siinä piiiitkässä kakkoselle menevässä jonossa lähes päivittäin.

Ja minä taas saan landelle ajaessani turhan hidasta tietoa teidän matelijoiden takia :lol:

No mutta jos asia on mietinnässä, niin jään odottamaan huippuhienoa ratkaisua. Itse en moista keksinyt. :roll:
Hyvä jumala, anna minulle lisää kärsivällisyyttä nyt HETI! :cry:
[ img ][ img ][ img ][ img ]

Oletko jo käynyt Waze Finlandin Slackissa?
FinToy
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 269 times

Postby ranttine » Fri Dec 15, 2017 12:02 pm

Jooh.. mulle ennustetaan liian nopeata aikaa ja sulle liian hidasta.

Ei tuohon oikein mitään eleganttia (kaunista) ratkaisua ole. Ensimmäinen, mitä tulee mieleen on turuntien tuplaaminen välillä kehä kakkosen liittymä - Nuijalan liittymä. Niin että alkuperäisestä turuntiestä irroittaa kehä kakkosen ja kauniaisten liittymät - vetää ne kiinni vain tuohon uuteen tuplattuun turuntien segmenttiin.

Näin pitäisi landelle ajaville tulla reitti ilman kehä kakkosen häiriötä ja kehä kakkoselle ajavat taas saavat reitin tuota tuplattua pitkää segmenttiä pitkin.

Tuskin toimii. Jos ajelee ilman navigointia, wazella ei ole keinoa päätellä, kumpaa pitkin käyttäjä ajaa...
[ img ][ img ][ img ]
ranttine
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Postby OnttoKaiku » Fri Dec 15, 2017 6:40 pm

ranttine wrote:Jooh.. mulle ennustetaan liian nopeata aikaa ja sulle liian hidasta.

Autonvalintakysymys. :D (ei herneitä)

ranttine wrote:Ensimmäinen, mitä tulee mieleen on turuntien tuplaaminen välillä kehä kakkosen liittymä - Nuijalan liittymä.

Country & Western -mies, Suomen Trubadurix soittelee taas sulosointuja. :shock:

Mutta itse asiaan. Tuo koko aluehan on liikennejärjestelyiltään täysin älytön, enkä kyllä näe miten se älyttömyys voitaisiin Wazessa/Wazella korjata. Lisäksi ruuhkien automäärässä korostuu paljolti toisten ihmisten yltiömääräinen joustaminen ja vastaavasti taas röyhkeimpien täysi joustamattomuus. Ja dominoefekti on valmis synnyttämään ruuhkan.

Itse tulee useasti ajettua joko kehä-II tuosta yli itään tai juuri tätä ongelmallista reittiä tavoitteena kehä-II itään. Normaalisti etenkin tämä Wazen kannalta ongelmallisempi suunta osuu onneksi noin klo 15 seutuun, mutta poikkeuksiakin tapahtuu. Kehä-II on myös monasti neljän-viiden seutuun jumissa itään koska ihmiset jonottavat päästäkseen Turun suuntaan. Erityisen turhauttavaa tuo jonottaminen on itsellä joka jatkaa vielä pidemmälle (en todellakaan käänny kohti Turkua :lol:).

Muistan aikoinaan jonottaneeni Turuntiellä kun kehä-II rakennettiin. Sen piti olla ratkaisu ruuhkiin ja jonottamiseen ja yhdistää länsi ja itä. Aika vaisu ollut tuo suoritus. Itää ei ole saavutettu ja voisi sanoa, jos haluat kokea täysin turhia ruuhkia täysin turhissa paikoissa niin tutustu kehä-II:een. Koko tieosuudella ei taida olla yhtään kohtaa, joissa ei muodostuisi ruuhkaa, eikä liikennemäärien tarvitse olla edes isot ruuhkan muodostamiseen.
OnttoKaiku
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 22 times

Postby ranttine » Fri Dec 15, 2017 7:33 pm

Naulan kantaan taas^

Monasti ihmetellyt kakkoskehällä seistessä, että mistä ihmeestä se jumi siihen syntyy. En vaan keksi.. aamulla kohti Turuntietä mentäessä se jumittaa Olarinluoman liittymästä alkaen, vaikka edessäpäin on moottoritie, mikä vetää. En vain tajua, miksi liikenne jotenkin vain hidastuu mentäessä pienemmältä tieltä isommalle..

Sitten iltapäivällä sama juttu toiseen suuntaan. Turuntien oikeanpuoleinen kaista menee täysin jumiin, mutta heti kun ollaan kakkosen rampilla se kaasupoljin yllättäen löytyykin ja ruuhka taianomaisesti häviää.

Ei ymmärrä, ei.
[ img ][ img ][ img ]
ranttine
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Postby OnttoKaiku » Fri Dec 15, 2017 7:49 pm

Eikä pelkästään tuo mainitsemasi iltapäivän Turunväylän ruuhka. Länsipäässä sitten liitytään hyvin vetävään länsiväylään, johon toki halutaan jonottaa jo Olarinluoman rampista alkaen. Kiva siinä jonotella Niittykumpuun... Toki nyt länsiväylän remppojen valmistuminen on tätä toki helpottanut, mutta toissapäivänä vastasuuntaan ajaessa ainakin HPE:n kulmalta alkoi jono.

Enkä tosiaan itsekään ymmärrä että mikä siinä Turunväylä -> länsi kaarirampissa niin pelottaa. Sitä ennen kun haluaisin itse erkaantua kohti itää, niin liikenne jumittaa pelkästään näiden länteen haluavien Pet Shop Boyssien takia. Yksinäni saan tuosta itään kääntyä ja kärsiä länteen menevien ruuhkat. Kiitos!
OnttoKaiku
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 22 times

Postby kumiankka » Fri Dec 15, 2017 10:48 pm

En näe ongelmaa (enkä väsyneenä jaksa yrittää ajatella :? ). Wazehan tietää segmentin läpiajoajat jokaiselle kääntymissuunnalle erikseen.
kumiankka a.k.a. the rubber duck. Quack quack!

[ img ][ img ][ img ]
kumiankka

Has thanked: 93 times
Been thanked: 247 times

Next

Return to Finland [suomi]