Navngivning og vejtyper

Image

Moderator: Unholy

Navngivning og vejtyper

Postby MrKnudsen » Wed Nov 09, 2011 7:36 am

Med alle de nye brugere, synes jeg følgende side fortjener en overskrift og et link i vores forum:
http://world.waze.com/wiki/index.php/Hvordan_vi_navngiver_vejene_%28Denmark%29

I linket til den danske waze wiki er beskrevet, hvordan man navngiver veje, og hvad de forskellige vejtyper står for i Danmark.

Edit 21.nov. 2011: Og på baggrund af nedenstående diskussion er wikien nu ændret, så Waze's vejtyper fremadrettet forhåbentlig er bedre anvendt til at dække niveauerne for de danske veje.
Last edited by MrKnudsen on Mon Nov 21, 2011 8:33 pm, edited 1 time in total.
MrKnudsen
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 0 time
Been thanked: 9 times

Primary streets

Postby leifnei » Sun Nov 13, 2011 9:48 pm

Krak og Google har de større, gennemgående veje i byerne som gule. Dem sætter jeg som primary streets, selvom de ikke har numre.
leifnei

Been thanked: 0 time

Re: Navngivning og vejtyper

Postby MrKnudsen » Fri Nov 18, 2011 4:29 pm

Krak og Google har de større, gennemgående veje i byerne som gule. Dem sætter jeg som primary streets, selvom de ikke har numre.

Ja, det har de både i byerne og på landet. Jeg ved ikke, hvordan google og krak kommer frem til den farvemarkering? Hvis de har en beregning eller konkret vurdering af vejenes 'niveau', er det jo fint. Der ligger vel noget officielt bag begreberne hoved- og landeveje. Men da waze er brugerdrevet er det jo os brugere, der skal blive enige om et format. Lige nu er det godt nok broget at kigge på Danmark, så hvis vi kunne blive enige om et format, ville det være dejligt :-)

Dette kunne jo også være anledningen til en debat om retningslinjerne på wiki'en (der vel er lavet af nogle tidlige danske waze-pionerer) skal ændres, så vi følger google/krak standard, hvis det er bedre... Er der andre, der har en holdning eller input?
MrKnudsen
Area Manager
Area Manager

Postby kafling » Fri Nov 18, 2011 10:19 pm

Jeg har selv været en del i tvivl om anvendelsen af vejtyper og jeg er enig i, at det måske kunne være sin plads med en debat hvorvidt det der står i vores WIKI nu også er hensigtsmæssigt. Evt. kunne nogen sætte et par ord på hvordan man er kommet frem til at det skal være som beskrevet i WIKI. (hvem har skrevet det?)..

Generelt så mener jeg, at man bruger alt for mange (af de få) vejtyper i den øvre ende. Det medfører, at man i den "nedre ende" har for få typer at gøre godt med. Jeg mener også, at man blander vejtyperne lidt sammen ved både at benytte numre og den "danske vejtype" til at definere en waze-type.

Hvis jeg lige skal eksemplificere det lidt:
- Major Highways = Motortrafikvej
- Minor Higways = Hovedveje

Der er masser af eksempler på, at en vej både er motortrafikvej og hovedvej på en gang. Når der benyttes "to dimensioner" til at fastlægge vejtype bliver det let noget rod. Der er også eksempler på, at der er veje, der skiftevis er motortrafikvej og "hovedvej" (det skifter mere eller mindre hver gang, der er en større vej på tværs).

En mere logisk måde kunne måske være at sige:

Freeways = Motorveje
Major Highways = Hovedveje (maks 2 cifre i vejnummeret)
Minor Highways = Landeveje med nummer (mere end 2 cifre i vejnavnet)
Primary streets = De veje som google/krak i øvrigt farver gule

Jeg er klar over, at det ikke er noget man sådan lige beslutter fra den ene dag til den anden, men hellere nu end senere :-)

kafling
kafling

Postby Mogelbjerg » Sat Nov 19, 2011 5:24 pm

Jeg er er 100 % enig med kafling. Opdelingen i major/minor i forhold til de 2 og 3-cifrede vejnumre må være det nærmeste vi kan komme et fast kriterie, der ikke beror på et skøn.
Med hensyn til primary er det vel ikke nogen skam at lægge sig tæt op af de mest brugte opslagsværker, men jeg vil da gerne benytte lejligheden til at reklamere for et andet brugerstyret produkt, nemlig http://www.openstreetmap.org/ Dem kunne vi sagtens lære noget af.
Mogelbjerg

Postby MrKnudsen » Sun Nov 20, 2011 5:37 pm

Jeg kan sagtens tilslutte mig kaflings forslag. Det er bedre end det nuværende.

Hvis man kigger i historikken på siden i wiki'en vedr. navngivning og vejtyper kan man se, at grundskabelonen i navngivningen og typebetegnelsen er fra '12:55, 20 July 2010 by Torstens' - og grundskabelonen er ikke ændret siden da, der er kun kommet detaljer til. Kender ikke brugeren, men mon ikke, det har været en pioner, som har set behovet for at skabe en fælles tilgang til dette og er kommet med et 'forslag'.

Jeg kan derudover ikke se, at det har været debatteret i forummet, så jeg synes egentlig godt, at vi kan tillade os at ændre retningslinjerne.

Jeg vil foreslå, at vi ændrer wikien, så det afspejler kaflings forslag og indeholder en reference til denne tråd, så man også kender baggrunden... (Det kan jeg godt gøre)
At vi, der har involveret os indtil nu, følger denne tråd i hvert den næste måneds tid, så andre har mulighed for at bidrage til diskussionen, så vi kan ændre snittet ift vejtyper, hvis der er nogen der har bedre forslag. Bifaldes dette? Eller andre forslag til hvordan vi kommer videre?
MrKnudsen
Area Manager
Area Manager

Postby KelloCooL » Sun Nov 20, 2011 9:52 pm

100% enig med kafling og resten.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
KelloCooL

Postby kafling » Sun Nov 20, 2011 10:15 pm

Da forslaget kom fra min hånd kan jeg jo svært være uenig :-)
Men rart, at det ikke var mig, der havde overset en eller anden detalje og at i er enige. Det er helt fint med mig hvis du ændrer wikién knudsen! Jeg skal nok følge med herinde!

/kafling

Avs det giver meget ekstrarbejde :o
kafling

Postby MrKnudsen » Mon Nov 21, 2011 8:30 pm

Super, nu er wikien opdateret - og et større arbejde med ændring af vejtyper resterer.

Men det var vist på rette tid, vi tog den debat op: Det er et ret fundamentalt emne, og i og med Waze i Danmark p.t. er præget af meget forskelligartet håndtering og det aldrig har været debateret her, tror jeg på dette er en rigtig god forbedring.

Jeg er lidt spændt på, om der kommer andre holdninger på banen, men diskussionen er i hvert fald åben!!!
MrKnudsen
Area Manager
Area Manager

Postby kafling » Mon Nov 21, 2011 9:32 pm

Takkker Knudsen!

At beslutningen ikke er helt tosset kan man forvisse sig om ved lige at skue ned over Tyskland/benelux. Det er tydeligt, at waze er længere fremme der eller også har de bare sindsygt mange motor-trafikveje :-)

Mens vi er i gang tænkte jeg på, at vi måske også kunne forsøge at vende andre tvivlspørgsmål og sætte det ind i Wiki.

Personligt har jeg flere gange været i tvivl hvordan man bør vejtypeangive deciderede "by-ringe".

Tager man f.eks. ring-3 omkring København, så er der mildest talt tale om en "hovedfærdselsåre". To spor i begge retninger og 70-80 km i timen det meste af vejen. Uden at vide det præcis må man gå ud fra, at vejviser-algoritmen vil forsøge at sende en ad de tungest mulige vejtyper. Derfor kan det måske være en fordel at lade sådanne have type som "Minor Highway" på trods af, at det ikke er en landevej med nummer (det er den i øvrigt også lige nu - altså minor highway). Tilsvarende findes der en Ring-2 i Roskilde hvor jeg selv er AM. Denne har formentlig en trafik der overstiger resten af byens tværgående veje til sammen. Har man ikke kendskab til Roskilde vil man ofte have stor gavn af at blive ledt så meget på ring-2 som muligt og det formoder jeg, at man kan opnå ved at give den en "tung vejtype".

Forslag:
Ringe omkring byer angives som minor highway (naturligvis dog sådan, at motorvejsringe angives som freeway)

/kafling
kafling

Next

Return to Denmark [dansk]