Post Reply

Navngivning og vejtyper

Post by MrKnudsen
Med alle de nye brugere, synes jeg følgende side fortjener en overskrift og et link i vores forum:
http://world.waze.com/wiki/index.php/Hv ... Denmark%29

I linket til den danske waze wiki er beskrevet, hvordan man navngiver veje, og hvad de forskellige vejtyper står for i Danmark.

Edit 21.nov. 2011: Og på baggrund af nedenstående diskussion er wikien nu ændret, så Waze's vejtyper fremadrettet forhåbentlig er bedre anvendt til at dække niveauerne for de danske veje.
MrKnudsen
Area Manager
Area Manager
Posts: 89
Been thanked: 9 times

POSTER_ID:1150887

1

Send a message
Last edited by MrKnudsen on Mon Nov 21, 2011 8:33 pm, edited 1 time in total.

Post by leifnei
Krak og Google har de større, gennemgående veje i byerne som gule. Dem sætter jeg som primary streets, selvom de ikke har numre.
leifnei
Posts: 83
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by leifnei
Sorry, jeg ikke har set denne ændring i "reglerne"
Jeg har lige rettet 57 til minor highway, da jeg ikke mente at den smalle tosporede vej gennem adskillige småbyer berettigede den til at være major highway, det troede jeg var en motortrafikvej som f.ex. Skovvejen (23)

Men jeg må så undo'e i aften... :oops:
leifnei
Posts: 83
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by leifnei
leifnei wrote:Men jeg må så undo'e i aften... :oops:
Nu har jeg fået malet byen rød så langt jeg kan :-)
leifnei
Posts: 83
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by moensted
Jeg er enig med MrKnudsen, har brugt samme metodik i Herning/Holstebro området...

Jeg har dog overvejet om man skulle lade Minor Highways og evt Primary Roads have det overordnet bynavn...
moensted
Localizers
Localizers
Posts: 31
Send a message
moensted - Christian Haugaard Mønsted
Areal manager: Herning, Denmark
https://www.waze.com/wiki/images/7/76/W ... 00k_4c.png

Post by Mogelbjerg
Jeg er er 100 % enig med kafling. Opdelingen i major/minor i forhold til de 2 og 3-cifrede vejnumre må være det nærmeste vi kan komme et fast kriterie, der ikke beror på et skøn.
Med hensyn til primary er det vel ikke nogen skam at lægge sig tæt op af de mest brugte opslagsværker, men jeg vil da gerne benytte lejligheden til at reklamere for et andet brugerstyret produkt, nemlig http://www.openstreetmap.org/ Dem kunne vi sagtens lære noget af.
Mogelbjerg
Posts: 17
Send a message

Post by Mogelbjerg
Jeg bruger "højeste" vejtype i hele rundkørslen og navngiver ikke stumperne; der er jo alligevel ikke nogen der har adresse i en rundkørsel...
Mogelbjerg
Posts: 17
Send a message

Post by Mogelbjerg
Jeg er enig i at navngive indenfor bygrænser og undlade udenfor. Dog er der visse mindre landsbyer, hvis grænser kan være lidt udflydende hvor man må være lidt fleksibel - i så tilfælde hjælper lokalkendskab meget. Eksempelvis er der tre km herfra en lille landsby, hvis byskilte står udenom 5 huse og et busstop ved et t-kryds, men derudover ligger der indenfor 500-700 m tre andre "klumper" med 4-5 husstande. Hvis man spørger beboerne hvor de bor, vil de alle sige det samme, så der har jeg valgt at udstrække bynavnet. Er det ikke ok?

Apropos de dårlig luftfotos, som keldbroe nævner, så er jeg også med i projektet openstreetmap.org og der har vi et alternativ til Bing, som hedder Fugro Aerial Imagery ( http://www.fugromaps.com ). Måske det var noget der kunne opnås tilladelse til at bruge i waze? I så fald hvem er ansvarlig for noget sådant?

Lige til sidst: Ramperne og veje over/under.
Jeg ville ikke selv bruge ramperne hverken som venstresvingsbane eller i rundkørsler.

Jeg synes også at det ser dumt ud når den afrundede ende af en vej ligger ovenpå den vej, den udgår fra, men må også indrømme at det ikke er altid jeg får det ordnet rigtigt i første omgang. Jeg forsøger så at bekæmpe det henad vejen når jeg møder det.
Mogelbjerg
Posts: 17
Send a message

Post by Mogelbjerg
MeX_DK wrote:Det med veje med samme navne uden for bymidterne er som sådan "nemt" at komme omkring. Et enkelt vejnavn findes kun 1 gang pr post nummer.

Derfor at så mange veje skulle have ændret navn på grund af regionerne og de nye kommuner.
Der er blot lige det med waze at vi ikke har postnumre med. :?

Iøvrigt findes der faktisk stadig eksempler på at vejnavne findes mere end 1 sted i samme postnr. Et eksempel er Østerled, 7100 Vejle, som både findes i Vejle by og i landsbyen Jerlev 5 km udenfor byen.
Mogelbjerg
Posts: 17
Send a message

Post by Mogelbjerg
MrKnudsen wrote:Byer

Lag bruges til at indikere og visualisere i klienten, at veje passerer over eller under hinanden. Jeg synes, det er en helt forkert anvendelse af lag, hvis nogle anvender lag til at ændre, hvordan det visualiseres at vejene knyttes sammen, så det i den nuværende korteditor ser pænt ud i en zoomfaktor 20m/100f eller bedre. Lige nu pågår der et arbejde med at lave en ny editor, og hvem ved, om waze kunne finde på at ændre denne lille visualiseringsting? Jeg har prøvet at zoome ind i klienten og dér kan jeg ikke se nogen uhensigtmæssigheder i visningen i kaflings eksempel fra Roskilde. Er der nogen af jer, der har bemærket, at dette har konsekvenser i klientvisningen?
Jeg vil fremover afholde mig fra sådan oprydning, men vil også gerne undskylde mig med at jeg faktisk ikke opfattede denne form for brug som et problem i forhold til passager, da der jo er mange niveauer at tage af fra +9 til -5 og jeg kan ikke lige komme i tanke om vejanlæg i Danmark der forløber i så mange lag ;)

Og jo, det forkommer på min klient (Android) at de afrundede ender af sideveje ligger ovenpå en vej af overordnet betydning.
Mogelbjerg
Posts: 17
Send a message