Post by MrKnudsen
Jeg bringer lige et emne op her, som keldbroe tog op i en anden tråd; Bynavne:
Efter jeg har slået "Editor" laget til på klienten (nyeste beta) og med den nye editor til Chrome, kan jeg se hvad der er galt med de vandrende bynavne.

Det er fordi der er flere byer med samme navn, så Waze tror det er samme by, og laver en lang by mellem de 2 byer.

F.eks. Egebjerg.
Der ligger en ved Ballerup, en i Odsherred og en i Jylland - Der er så een lang by der dækker alle byerne. Synes godt nok det er dårlig lavet.

Jeg har omdøbt byen i Odsherred fra "Egebjerg" til "Egebjerg v. Nyk. Sj." Men det er jo ikke sikkert det er det smarteste.

I ved det sikkert allerede, men hvad skal vi gøre ved det. Hvis Waze bare er sådan bygget, kan vi vel navngive dobbelt/tripple byer på en anden måde.
Der er vel flere perspektiver på en løsning:
1) Relation
2) Format
3) Har nogle byer forrang?

Ad 1:
- Vi kan relatere byerne til større byer, fx Lystrup v. Auning. Men så er det ikke entydigt, hvilken by man skal relatere til...
- Vi kan relaterer byerne til kommuner, fx Lystrup (Norddjurs). Det tror jeg vil fungere. http://mymaps.dk/ har en fin oversigt over byer i de forskellige kommuner, og det ser umiddelbart ud til, at der ikke er gengangere indenfor kommunen :-)
- Regioner dur ikke, da der kan være flere byer med samme navn i samme region.
- ... [Der kunne også tænkes andre modeller]...
Ad 2: Vi kan skrive relationen med
- v./i
- med komma mellem by og relationen
- med relationen i parentes.
- ... [Der kunne også tænkes andre modeller]...
Ad 3: Nogle byer, der findes flere steder i landet, omfatter store byer og små flækker. Skal både de storebror og de små flækker så navngives? Man kunne jo vælge at storebror ikke behøvede angivelsen af relationen. Man kunne godt argumentere for at Hørning (7.000 indbygger, ligger lige udenfor Århus, og er DKs 89. største by), bare skal hedde Hørning, mens den lille flække syd for Randers skal navngives Hørning (Randers). Det har jeg faktisk gjort ved tidligere lejlighed :-)
Kilde til dette?
- http://da.wikipedia.org/wiki/Danmarks_st%C3%B8rste_byer. Let at overskue. Omfatter p.t. de 142 største byer
- Statistikbanken. Kræver lidt arbejde at finde tallene i.
- ... [Der kunne også tænkes andre kilder]...

Forslag:
Jeg synes, vi skal navngive byer, der findes flere steder i landet, så de har navn efterfulgt af kommune i parentes, fx Lystrup (Norddjurs). Hvis en af byerne er klart den største, behøver denne ikke have angivet kommune.

Jeg kan godt opdatere wiki, når vi har fundet fælles fodslag.
MrKnudsen
Area Manager
Area Manager
Posts: 89
Been thanked: 9 times
Send a message

Post by MrKnudsen
Efter den massive tilslutning ;) , er wikien hermed opdateret med en spritny side:
http://www.waze.com/wiki/index.php/Hvor ... Denmark%29
MrKnudsen
Area Manager
Area Manager
Posts: 89
Been thanked: 9 times
Send a message

Post by MrKnudsen
MeX_DK wrote:Bor selv i Fredericia og følgende "byer/forstæder" deler samme postnummer men er IKKE i selve byen:

- Herslev
- Bredstrup/Pjedsted
- Taulov
- Skærbæk

og et par stykker andre. Det jeg efterspørger er hvordan at "city" skal kaldes i de tilfælde, Taulov (Fredericia) og så fremdeles eller hvordan?.
Min holdning er, at de skal navngives med byen/flækkens navn og kun hvis der er sammenfald med bynavne andre steder i landet, suppleres med kommunen i parantes jf. det vi aftalte tidligere i denne tråd.
MeX_DK wrote:Og hvordan med forstæder som egt er en del af byen men dog stadig bliver kaldet ved "eget" navn. Skal byen der bare bibeholdes som bynavn og så forstadsnavnet ignoreres?
Jeg ville nok vælge forstadens navn. I Randers er midtbyen og det nordlige navgivet som Randers, mens Kristrup, Vorup, Dronningborg navngivet for sig. På samme måde med Århus, hvor Risskov, Skejby, Viby også er navngivet hver for sig.
MrKnudsen
Area Manager
Area Manager
Posts: 89
Been thanked: 9 times
Send a message

Post by MrKnudsen
Jeg har ingen lokalkendskab ift Kbh, så jeg har ikke så mange meninger dér...
MrKnudsen
Area Manager
Area Manager
Posts: 89
Been thanked: 9 times
Send a message

Post by MrKnudsen
MeX_DK wrote:Forstad, by?

fx
Erritsø, Fredericia

Det er ihvertfald sådan jeg har gjort det.
Jeg synes, det er en forkert måde at gøre det på. (Jeg synes egentlig også, det bør ændres omkring Fredericia og Esbjerg)

Omkring de store byer må der være en stor del af byen, der benævnes byens navn, så det fremgår på klienten (København, Århus, Odense, Randers, Fredericia osv.). Forstæder (Valby, Taulov, Kristrup osv.) synes jeg bør navngives med forstadens navn - og ikke den by, de i øvrigt er en del af. Jeg har aldrig set i kort, at man finder 'Erritsø, Fredericia' eller 'Kristrup, Randers'.
MrKnudsen
Area Manager
Area Manager
Posts: 89
Been thanked: 9 times
Send a message

Post by MrKnudsen
MeX_DK wrote:Taulov og skærbæk ved fredericia ville give mening at kalde egt byer da de ligger så langt fra selve frederica at de ikke er forbundet. Men de deler dog samme post nummer :).
Nå, dårligt eksempel - det er for lang tid, jeg holdt til på de kanter :-)

Jeg skulle have holdt mig til Erritsø, men jeg mener nu fx også 'Erritsø' burde være nok, hvis vi skal holde os til dit eksempel.
MrKnudsen
Area Manager
Area Manager
Posts: 89
Been thanked: 9 times
Send a message

Post by RumCigar
Jeg har længe haft et problem med at Waze ikke benytter den korteste vej, men altid vil vælge en route ad store veje (Minor Highway og større). Det ser ud til at det skyldes denne "funktion": http://www.waze.com/wiki/index.php/How_ ... te_lengths

Det betyder at en rute mellem, Frederiksberg og Ballerup tager 10 min længere end den burde. For at test denne tese, vil jeg prøve at ændre Ballerup Boulevard og Slotherrensvej til minor highway.
RumCigar
Posts: 16
Send a message

Post by typicwimp
Hej kafling,

Kan godt se jeres regler nu, men det havde været nemmere at finde hvis du bare havde henvist mig til den danske Wiki :)

Men jeg forstår ikke hvorfor du er igang med at ændre Roskildevej 156 til vejtypen "Primary Road" når den ifølge jeres guideline på Wiki'en skal være en "Minor Highway"?

Her sammenligner jeg med eksemplet Bredsten Landevej 473 fra Wiki'en.

Udrag:
Minor Highway = Landevej med nummer eller Ringvej
Vejnavn med 3 cifret nummer i parentes f.eks. "Bredsten Landevej (473)".
Ringvej, der er navngivet som sådan, f.eks. (O1), (O2), (O3)

Det kan være noget gammelt levn måske.
Men ellers godt initiativ.

-
Hov. Kan se at Østre Ringvej O2 i Roskilde er "Major Highway", men den stemmer ikke overens med retningslinjerne. Kan godt se at den samtidig betegnes som Østre Ringvej 6 på Google, men burde det ikke være markeret som en ringvej, som i de andre store byer?

Tror ikke helt jeg forstår opdelingen ud fra de sidste ændringer alligevel, sorry.
typicwimp
Posts: 6
Send a message