Post by kafling
Næste emne (beklager jeg bliver ved): Anvendelse af bynavne.

Jeg har selv været en del i tvivl undervejs og har søgt svar, men ikke fundet noget entydigt (jeg skal ikke kunne afvise, at det findes, men jeg har ikke fundet det).

Hvornår benytter i "Bynavne" (City / City english name) ved navngivning af veje? Personligt har jeg gjort det (forsøgt så konsekvent som muligt), at jeg har benyttet bynavn indenfor bygrænsen og ikke skrevet noget i felterne udenfor bygrænsen. Det kan ofte være temmelig vanskeligt at finde det præcise sted for bygrænsen når luftfotografierne er så dårlige som de er visse steder. Men jeg har forsøgt.

Hvad gør i?

/kafling
kafling
Posts: 30
Send a message

Post by kafling
Ramps
Der synes at være lidt forskellige opfattelser af hvornår man benytter ramps. At man bruger dem i forbindelse med til- og frakørsler ved motorveje og motortrafikveje/hovedveje synes der ikke at være den store tvivl om. Men hvad med eksempler som disse her?

Her starten rampen tidligere end jeg selv ville gøre det:
https://world.waze.com/cartouche_old/?z ... FFFFFFTTTT

Her er rampen brugt for "genveje" ved en rundkørsel
https://world.waze.com/cartouche_old/?z ... FFFFFFTTTT

Hvad synes i andre?

Lag
Hvis veje krydser hinanden "på samme gade-niveau", er det meget lidt konsistent hvad der gøres. Jeg forsøger selv (i det omfang jeg husker det) - at sætte "de største" veje øverst. Se f.eks. her for eksempel:

https://world.waze.com/cartouche_old/?z ... FFFFFFTTTT

Er det vigtigt kan man spørge sig selv - måske ikke, men det generer da mit øje når det f.eks. ser således ud:

https://world.waze.com/cartouche_old/?z ... FFFFFFTTTT

Både for ramps og lag tænker jeg, at vi bør nedskrive nogle retningslinier og sætte i vores wiki.

/kafling
kafling
Posts: 30
Send a message

Post by kafling
Byer:
Jeg er enig med Knudsen (og mig selv). Spørgsmålet er så om systemet ikke har nogle mangler i det hele taget for det vil give nogle store vanskeligheder med at navigere til steder udenfor byerne. Der er rigtig mange vejnavne der går igen (og igen) landet over - også uden for byerne. Hvis man en dag skal kunne bruge systemet til at navigere uden for byerne, så slår det nuværende ikke til.


Lag:
Jeg er godt klar over hvad den primære funktion af lag er, men point taken. Jeg har undersøgt det, og det ser ud som om klienten (lige nu) fint er i stand til at se bort fra den slags "roderi". Det var mit indre oprydnings-gen, der blev generet :)


Den nye editor:
Bruger i andre den? Jeg har prøvet et par gange, men støder i løbet af få minutter på noget der mangler og så er jeg tilbage på cartouche_old igen.

/kafling
kafling
Posts: 30
Send a message

Post by kafling
Tak for de pæne ord Knudsen :-)

Jeg synes også, at kortet har fået meget mere liv efter ændringerne, selvom det er et stort arbejde at gøre så meget om.

Skal jeg forsøge at finde et problem med den nye model, så er det hvordan "vej-myndighederne" er kommet frem til hvilke veje der skal have nummer og hvilke der ikke skal. Det er langt fra altid, at det er de mest trafikerede veje der kommer til at "syne" størst på denne måde. Men ofte rammer det dog rigtigt.

Eksempel:
- HC Andersens Boulevard, der går over Rådhuspladsen i København, er endt som "Primary Street" (Orange).
- Frederikssundsvej (211) (der f.eks går over Brønshøj Torv) er Minor Highway (gul)

Helt misvisende, hvis vejtypen skulle have noget at gøre med hvor mange biler der kører på vejen (ikke at Frederikssundsvej ikke er befærdet, men ikke mange veje kan hamle op med HC Andersens Boulevard)

/kafling
kafling
Posts: 30
Send a message

Post by kafling
Konstaterede lige et problem mere. Kommunikation.

En bruger (typicwinp) har i går nat ændret alle hovedveje i Roskildeområdet tilbage til de gamle typer. Nogen gode idéer til hvordan vi får spredt budskabet om beslutningen, så vi ikke skal lave tingene igen og igen. Wimp lytter tydeligvis ikke med her..

/kafling
kafling
Posts: 30
Send a message

Post by kafling
Hej Typicwimp
Godt du fandt frem hertil - beklager hvis min beskrivelse på update-requesten var lidt uklar - der er jo begrænset plads at gøre godt med i en sådan.

Vejtyper på Roskildes (O2):
Det er helt korrekt beskrevet af MrKnudsen.
Hovedvej 6 løber fra Helsingør til Køge og passerer undervejs bl.a. Roskilde. Ved Roskilde kommer den ned nordfra langs fjorden (kaldet Frederiksborgvej (6)). Her falder den sammen med Ring 2 og de løber sammen indtil ringen rammer Køgevej mod syd. Da Hovedvej 6 er af en "større type" end Ring 2 er Ring 2 markeret som "Major Highway" på det stykke hvor den er sammenfaldende med Hovedvej 6. Det er min opfattelse, at mindst 95% af vejene indenfor Roskildes bygrænse er korrekt angivet efter de nye retningslinier. Så uden at skulle være bossy (jeg er AM) må du godt lige spørge inden du går igang med et lignende projekt i fremtiden - det tog 2 timer+ at få det hele tilbage til det korrekte igen.

Roskildevej (156) (Københavnsvej (156))
Jeg ved ikke lige hvordan du kan konkludere, at jeg er i gang med et projekt hvor jeg er ved at lave 156 om til "primary street". 156 har siden dagen efter de nye retningslinier blev vedtaget været korrekt angivet som "Minor Highway" i hele "mit område". Det kan formentlig have noget at gøre med, at (156) tidligere var en skøn blanding af "Minor Highway" og "Primary Street". Derfor satte jeg mig en gang i oktober for at få den lavet korrekt efter de daværende retningslinier (primary street). Jeg ændrede derfor hele strækningen fra Roskilde til København til "Primary Street" og satte ved den lejlighed også vejnummeret på hele vejen ind. Jeg har ikke haft fat i hele strækningen siden men er nået fra Roskilde til Alberslund. Du er naturligvis mere end velkommen til at forsætte arbejdet resten af vejen ind til Ålholm Plads.

/kafling
kafling
Posts: 30
Send a message

Post by kafling
Hej Knudsen
Det lyder som et ædrueligt forslag - det kan jeg godt tilslutte mig!

/kafling
kafling
Posts: 30
Send a message

Post by kafling
I den sammenhæng er København mildest talt noget rod lige nu. Valby, Vanløse, Glostrup, Tåstrup whatever - det er helt stokastisk hvad det er kaldt. Der kan stå København på veje i Høje Tåstrup og der kan stå Østerbro på veje tæt på centrum. Hvad bør være retningslinierne der?

/kafling
kafling
Posts: 30
Send a message

Post by KelloCooL
100% enig med kafling og resten.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
KelloCooL
Posts: 29
Send a message

Post by KelloCooL
Jeg gør det på samme måde.

(Prøver at ramme bygrænsen så godt som man kan)

Men jeg har store udfordringer med det, da luftfotos fra mit område er ubrugelige.

Jeg redigerer mest fra Holbæk og nord over i Odsherrede.
Hvis i kender et fix, vil jeg gerne høre om det.

Pt. bruger jeg f.eks. google maps i et andet browservindue og så Alt-Tabber jeg mellem Cartouce og google maps..
KelloCooL
Posts: 29
Send a message