Post Reply

Data fra vejdirektoratet

Post by CasperOlsen
Hej Waze folk.

Jeg har i rigtig mange år Brugt waze og været super glad for det. Desværre har vejdirektoratet ændret noget i deres data feed ser det ud til, og derfor tolker waze det ikke korrekt.

Fx idag hvor Vejlefjord broen er lukket på grund af et større uheld, er den kum markeret som at der sket et udheld.

Her er hvordan det ser ud ved Vejdirektoratet
https://imgur.com/ujWh50f

Hvordan Waze viser det
https://imgur.com/syEXSys

Det betyder desværre at WAZE forsat mener, man blot skal køre over Vejlefjordbroen, til trods for den faktisk er spærret.

Og derfor endte jeg her, i håb om nogen ved hvem der skal kontaktes omkring dette.
CasperOlsen
Posts: 2

POSTER_ID:17161785

1

Send a message

Post by CasperOlsen
George1167 wrote: Når du ser lukninger af veje, er det fordi de er lukket manuelt af en korteditor, eller af brugere der har lukket dem fra app´en.
Hej Claus og tak for svaret.

Det præcis fordi jeg ved man kan “lukke” en vej fra app’en at jeg også tænker det må være muligt at gøre, når man læser vejdirektoratet data.

Desværre er det ikke lykkes mig at finde et åbent API, hvor man kan hente data fra vejdirektoratet omkring hændelser. Derfor har jeg ikke kunne undersøge dette. Og derfor jeg er endt her, i håber om at kunn hjælpe med at få waze til at virke bedre.

Men jeg er ret sikker på at et “uheld” og “uheld med spærret vej” ser forskellige ud og at det derfor burde være muligt, at angive vejen også at spærret. Med mindre der en teknisk begrænsing ved WAZE som ikke gør det muligt.

Jeg mindes desværre bare at det har virket, inden vejdirektoratet opdateret deres app, samt hjemmeside og sandsynligvis os det API waze gør brug af.
CasperOlsen
Posts: 2
Send a message

Post by Dev0
Jeg har skrevet og forhørt mig hos de jeg har kontakt til i Waze.
Jeg gør mig dog ikke store forhåbeninger, da så vidt jeg ved ikke er en løsning der er lavet nogen steder i verden endnu.
Dev0
Posts: 637
Has thanked: 110 times
Been thanked: 142 times
Send a message

Post by George1167
Hej Casper

Data fra Vejdirektoratet sætter kun markeringer på kortet, og det påvirker ikke ruteplanlægningen.

Når du ser lukninger af veje, er det fordi de er lukket manuelt af en korteditor, eller af brugere der har lukket dem fra app´en.

--
Claus
George1167
Posts: 291
Has thanked: 40 times
Been thanked: 53 times
Send a message

Post by kasperlys
Jeg har netop læst på Twitter, at vejdirektoratet lukker egne apps og i stedet henviser til private udbydere. Så det er NU vi skal smide noget presse på banen!

NB. Der er super mange gode data i info fra vejdirektoratet - kan det tænkes (lidt ligesom spørger herover) at vi kunne få waze til at bruge disse mere aktivt end blot en "vejarbejde"-markering?? Er der nogen der kan sige, hvor vi skal henvende os med den slags forespørgsler?!
kasperlys
Posts: 18
Has thanked: 2 times
Send a message