Ændring af vejtyper i den Danske WIKI

Image

Moderator: Unholy

Ændring af vejtyper i den Danske WIKI

Postby nogetandet » Fri Mar 01, 2013 8:25 pm

Hej

Efter en lille diskussion i en anden tråd, vil jeg fremsætte følgende ændringer til vores danske wiki:

Primary Road:
Bruges pt. kun hvor Google eller Krak har lavet vejene gule. Der er vist ingen reel årsag til disse farver - nogle gange er kun de største vej gule, andre gange findes også mindre gule veje. Indenfor vejbyggeri findes en klassifikation for vejbredder >=6 meter.

Forslag til ændring:
Primary Road skal bruges hvor den narturlige hastighed er højere end ~65-70 km/h. Det vil normalt sige veje der forbinder byer på kryds og tværs af landet (og ikke allerede har en højere status). Også "hovedgader" inde i byer skal være Primary Roads.

Hvorfor:
Da Primary Roads har en højere status ved ruteberegningen, vil ruten følge de større veje, frem for at krydse tværs gennem en by. Omvendt vil den også tage en mindre landevej, hvis den er hurtigere. Dette er testet i min hjemby med positivt resultat. Der har været andre tråde i de amerikanske fora, hvor de netop også foreskriver brugen af PR.
Se fx. http://www.waze.com/wiki/index.php/Road ... ary_Street
Og her skriver en Waze Champ om samme: viewtopic.php?f=17&t=41504&p=376417

Bus/Taxi-baner:
Flere steder bruges vejtypen "Service Road".

Forslag til tilføjelse/ændring:
Vejtypen Private Road skal bruges hvor der udelukkende kører busser eller taxaer, for Waze ikke skal route gennem fx. en busbane.

Hvorfor:
Service Roads er veje der løber langs eller i nærheden af større veje. Jeg har ingen kendskaber til rigtige Service Roads i DK. Waze ruter kun ind på en Privat Vej, hvis destiantionen ligger der. Se evt den Amerikanske beskrivelse, som giver et fint indtryk.
http://www.waze.com/wiki/index.php/Road ... only_lanes

Gangstier og gågader:
Hvor man ikke må/kan forvente at blive rutet til, skal ikke på kortet.

Forslag til tilføjelse/ændring:
Gangstier og områder hvor man ikke må/kan køre skal ikke tegnes på kortet. Er det absolut nødvendigt de pågældende stier eller gader tegnes på, må de ikke have forbindelse til det alm. vejnet. Sørg også for, at hvor en vej krydser en gågade, at der ikke er forbindelse, men laves en bro - med en højere level. Sæt evt. gågader mv. til fx. -4.

Hvorfor:
Den primære funktion for at bruge Waze som navigation er at vejlede den kørende trafik fra A til B. Alt muligt andet end vej vil virke forstyrrende på den kortdel der vises på klienten

-----

Alle forslag og kommentarer er velkomne.

/Dan
ImageImageImage
Area Manager | Country Manager: Denmark |
WME Beta-tester | APP Beta Tester |
| Dansk Wiki | General Wiki | Script forum
nogetandet
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 133 times
Been thanked: 155 times

Re: Ændring af vejtyper i den Danske WIKI

Postby MrKnudsen » Sat Mar 02, 2013 10:34 am

Efter at have tænkt over forslaget synes jeg at specielt det vedrørende primary roads er godt.

Pro
  • Det forbedrer rutevejledningen/alternativerne til ruter ved meget trafik
  • Det forbedrer synligheden i klienten, når man kører uden rutevejledning
  • Det afkobler os helt fra andre korttjenester (lige nu er vores kategorisering af primary roads som det eneste koblet op på information fra Google maps og Krak) - hvilket nok er lidt på kanten af, hvad de tjenester synes deres informationer skal bruges til
  • Vi lægger os op ad erfaringer og praksis fra andre lande, der har højere anvendelsesgrad af waze. Det kan kun være positivt fremadrettet
Con
  • Det åbner for subjektivitet i kortlægningen, og dermed potentielt ændringer frem og tilbage - det er et spørgsmål, i hvor høj grad, vi skal tillade lokale skøn og i hvor høj grad, vi kan lave en god vejledning/eksempler.

Procesmæssigt vil ændringen ikke kræve ændringer af eksisterende highlevel roads, det kræver "kun" at streets opkvalificeres, hvor det skønnes relevant.

De andre emner er ok tilføjelser ift vores retningslinjer ift mig.
MrKnudsen
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 0 time
Been thanked: 9 times

Postby moensted » Sat Mar 02, 2013 7:58 pm

Jeg er i og for sig enig med nogetandet og MrKnudsen.

+1 til ændringer i wiki her fra
moensted - Christian Haugaard Mønsted
Areal manager: Herning, Denmark
Image
moensted
Localizers
Localizers

Been thanked: 0 time

Postby TheDane » Sat Mar 09, 2013 6:07 pm

Hejsa

Jeg er principielt også enig og synes det giver god mening at bruge Primary Road mere løst end definitionen i den danske Wiki angiver pt. Dog med et par fodnoter (rigtig danskt ikke? :-) )

1: Jeg synes at have læst forskellige steder at det ikke er fundet bevist hvordan der vægtes mellem de forskellige vejtyper i ruteberegningen. Der er rigtigt meget debat om ruteberegning, vejtyper og afstande - men ingen eller meget få offentligtgjorte fakta fra Waze selv. Der er heller ingen garanti for at det bliver ved med at være som det (måske) er i dag.

2: Jeg ikke sikker på at det skal være bundet på en hastighed... Der er flere steder i f.eks. Nordsjælland hvor forbindelsesveje bør markeres som primary roads (og også er gule i de øvrige materialer) - men hvor man absolut ikke kører 65-70 km/t på grund af at vejen er smal og uoverskuelig (og nogle steder også i dårlig stand med store huller i kanten af vejen).

Er vist nået frem til den holdning at det ganske enkelt skal være:
Uden for byer: forbindelsesveje som ikke allerede har en højere status
I byer: de naturlige hovedfærdselsårer

Hvad siger i andre til det? Jeg er mere end lydhør overfor argumenter for og imod.
TheDane

Been thanked: 4 times

Postby TheDane » Sat Mar 09, 2013 7:04 pm

Jeg har også lige et par ting mere som vi lige så godt kan tage fat på med det samme:

EDIT: Efter jeg skrev dette indlæg nåede jeg længere ned i listen her på forum og faldt over dette indlæg fra moensted fra 31 december 2012 http://world.waze.com/forum/viewtopic.php?f=121&t=35819. Jeg har derfor kommenteret det der.

Brug af vejnumre og navngivning af motorvejskryds og frakørsler

1 - Vejnumre. Skal det være med eller uden parentes omkring? Jeg synes personligt det ser langt pænest ud med parentes omkring - men det fylder lidt mere.

Eksempler:
Helsingørmotorvejen (E47/E55/19)
Helsingørmotorvejen E47/E55/19

Se begge dele "live" i linket herunder - hvor der nord for Nærum er brugt parenteser og syd for Nærum er rettet til uden parenteser - tror det er moensted som har fjernet dem (undskyld moensted - aboslut ikke for at hænge dig ud - men du er den sidste som har rettet der og det er den eneste ændring jeg lige kan se og det kan ligeså godt være mig som er forkert på den. Det er mere for at vi får en fælles måde at gøre det på.)

https://world.waze.com/editor/?zoom=3&lat=55.81518&lon=12.52744&layers=BFTFFTTTFTTFTTTTFTTTTFT

1A: Skal vi evt. bruge den alternative vejnavnsfunktion til numrene? Jeg tester lige på et stykke vej hvordan det ser ud/fungerer. Ikke sikker på hvordan det påvirker søgning.

1B: - nummerrækkefølge Er der en holdning til i hvilken rækkefølge man skriver numrene, altså vejprioritetsorden eller simpel nummerorden. Det er for mig naturligt at man inden for en kategori skriver i nummerorden - altså altid E47 før E55:

Eksempler:
Helsingørmotorvejen (E47/E55/19)
Helsingørmotorvejen (19/E47/E55)
Motorring 3 (E47/E55/MO3)
Motorring 3 (MO3/E47/E55)

2 - afkørsler
Jeg har navngivet afkørslerne på netop Helsingørmotorvejen med det som står på den sidste tavle (ifølge wiki) men med <> omkring afkørselsnummeret da det bedst muligt efterligner vejdirektortets symbol på tavlerne og er magen til de tegn som står på de elektroniske skilte der hænger over motorvejen:

Eksempler:
<14> Nærum / Søllerød / Skodsborgvej
Bemærk at der bevidst er mellemrum sådan at klienten kan dele og vise så meget som der er plads til på skærmen. Når det hele er i et ord klippes det hele fra hvis der ikke er plads til det hele (gjorde i hvert fald da jeg testede i efteråret)

Link: https://world.waze.com/editor/?zoom=5&lat=55.81449&lon=12.52908&layers=BFTFFTTTFTTFTTTTFTTTTFT&segments=151150071

Link - foto: http://maps.google.dk/maps?hl=da&ll=55.810675,12.531002&spn=0.011985,0.026157&t=m&z=16&layer=c&cbll=55.810909,12.530865&panoid=rcSBBjPLHCJM-s2k2MnuNQ&cbp=12,0,,0,0
Desværre har google været for tidligt ude med deres fotovogn og derfor er der ikke billeder at de elektroniske skilte som hænger med mellemrum over motorvejen hele vejen fra Kokkedal til København. Men man kan se et utydeligt billede af en sådan tavle her: http://faxe.netavis.nu/files/2012/11/informationstavle.jpg

3- Motorvejskryds:
Vi har inden for de seneste år fået et nyt begreb i hele landet - nemlig skiltede motorvejskryds. Det startede vist med det lige uden for Århus - men har bredt sig til hele landet.

I udlandet, f.eks. England hvor man har tradition for meget mere trafik og meget større motorveje og dermed også større til/frakørsler knyttet til større forbindelsesveje (i England oftest en rundkørsel) bruger man et begreb som hedder Junction xx som svarer til vores til/frakørselsnumre - i ovenstående eksempel fra Nærum nummer 14. I England markerer man derfor hele området som et landmark og navngiver det Junction 14. Jeg ved ikke om jeg synes det er nødvendigt/passende i DK - men vi kunne jo evt. gøre det samme for vores motorvejskryds - altså markere hele motorvejskryds området som et landmark med motorvejskryds navnet.

Eksempler fra England:
Til/frakørsel: https://world.waze.com/editor/?zoom=4&lat=51.50255&lon=-0.6187&layers=BFTFFTTTTTTFTTTTFTTTTFT&landmarks=1023586

Motorvejskryds: https://world.waze.com/editor/?zoom=3&lat=51.39972&lon=-0.54047&layers=BFTFFTTTTTTFTTTTFTTTTFT

Hvad er holdningen til at navngive motorvejskrydsene?
TheDane

Postby moensted » Mon Mar 11, 2013 8:18 am

Ad 1)
Jeg har primært rettet motorveje jvf wikien - hvis en motorvej kun har et nummer (som de har her ved Herning - så syntes jeg det er pænest uden patantes - men jeg kan godt se at det bliver noget rod når der er 3-4 benævnelser som i Kbh....

1a) Jeg syntes det er rart at se rute nummeret sammen med selve vejnavnet - der kan dog være undtagelser ved bymotorveje, som jeg ikke har erfaring med :)

1b) enig

2) Den køber jeg - her selv testet her i nabolaget, og det giver mere mening, end det jeg lagde ud med.

3) Igen, her på landet giver det god mening - specielt hvis man køre steder hvor kortet ikke er så godt opdateret, og man derfor køre uden rute tastet ind. Jeg har lagt mange (alle?) motorvejskryds ind i Jylland.
Image
moensted
Localizers
Localizers

Postby DangerDaneDK » Mon Mar 11, 2013 6:20 pm

Mener at Tønder eller Grindsted har sådan nogle "parallel"veje med en større vej som KUN bruges til at kører ind og ud fra bestemte butikker. ie man kører ind på parallelvejen og så derefter ind til butikken og det samme når man skal ud, for at skåne trafikken eller noget :).

Så vidt jeg kan forstå på nogle af de amerikanske mapeditors jeg er i kontakt med, så er det ovenstående, et ud af en del forskellige forklaringer på hvad en service road kan være.
Flemming J., Denmark
Area Manager: Triangle Area, SEJ, Denmark
Phone: Samsung Galaxy S5 SMF-900, Android 4.4.2, Waze: Newest

ImageImage
DangerDaneDK
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Postby nogetandet » Mon Mar 11, 2013 9:27 pm

..

Yeps, og jeg har egentlig også set dem efterfølgende både i Aalborg og hjørring...

Men netop service roads bliver fjernet helt. Et stykke nede i referatet fra Waze Recap, kan man læse om det. Sikkert først i US/NA-serverne. http://www.waze.com/forum/viewtopic.php?f=129&t=42406

/Dan
ImageImageImage
Area Manager | Country Manager: Denmark |
WME Beta-tester | APP Beta Tester |
| Dansk Wiki | General Wiki | Script forum
nogetandet
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 133 times
Been thanked: 155 times

Postby TheDane » Tue Mar 12, 2013 11:49 am

1a) Jeg syntes det er rart at se rute nummeret sammen med selve vejnavnet - der kan dog være undtagelser ved bymotorveje, som jeg ikke har erfaring med

Helt enig!

1B
Men skal primærruten (i det her tilfælde 19) stå først eller skal den højere rangerende rutenummer (i det her tilfælde E47 og E55) stå først?

2 Omkringnavngivning af afkørsler. <> symbolerne har yderligere den fordel at det er kortere end at skrive noget og det er mere internationalt :-)

3) Igen, her på landet giver det god mening - specielt hvis man køre steder hvor kortet ikke er så godt opdateret, og man derfor køre uden rute tastet ind. Jeg har lagt mange (alle?) motorvejskryds ind i Jylland.

Ja og jeg har faktisk set at der også er lagt mange ind på Sjælland - såe det er nærmest kun den ved Lyngby som mangler :-) den lægger jeg på. Så kan andre altid stadig komme med hvad der måtte være af argumenter for og imod - og skal det laves om overlever jeg fint et landmark :-) (Det er straks værre med den indsats du har ydet).

Om service roads: Hvis de bliver fjernet er der jo absolut ingen grund til at lægge dem ind :-) Foreslår så at vi i stedet bruger Private Road - f.eks. der hvor veje på tankstationer er lagt ind.
TheDane

Postby moensted » Tue Mar 12, 2013 10:02 pm

1B) Men skal primærruten (i det her tilfælde 19) stå først eller skal den højere rangerende rutenummer (i det her tilfælde E47 og E55) stå først?

E-veje først, derefter i nummer orden (med mindre andet giver mere mening i det konkrete tilfælde)

Om service roads: Hvis de bliver fjernet er der jo absolut ingen grund til at lægge dem ind :-) Foreslår så at vi i stedet bruger Private Road - f.eks. der hvor veje på tankstationer er lagt ind.

+1
Image
moensted
Localizers
Localizers

Next

Return to Denmark [dansk]