Luupeista, risteysnodeista ja reitityksestä

Moderators: Unholy, Karstunen

Re: Luupeista, risteysnodeista ja reitityksestä

Postby FinToy » Fri Aug 25, 2017 10:31 am

ranttine wrote:Reitityspalvelin tarjoaa reitin waze-sovellukselle listana risteysnodeja - ei segmentteinä. Tästä voi aiheutua omituisuuksia, jos ei ole kartan piirtämisen kanssa tarkkana.

Siis anteeksi kuinka? Reitityspalvelin ei siis tajua yksisuuntaisia vaan saattaa reitittää väärään suuntaan yksisuuntaista? Vai mitä mä en nyt tässä tajunnut?
Hyvä jumala, anna minulle lisää kärsivällisyyttä nyt HETI! :cry:
[ img ][ img ][ img ][ img ]

CM Finland, LC, Waze app Betatester

Oletko jo käynyt Waze Finlandin Slackissa?
FinToy
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 283 times
Been thanked: 239 times

Postby FinToy » Fri Aug 25, 2017 10:56 am

ranttine wrote:
latvamik wrote:
ranttine wrote:Reitityspalvelin tarjoaa reitin waze-sovellukselle listana risteysnodeja - ei segmentteinä. Tästä voi aiheutua omituisuuksia, jos ei ole kartan piirtämisen kanssa tarkkana.

Siis anteeksi kuinka? Reitityspalvelin ei siis tajua yksisuuntaisia vaan saattaa reitittää väärään suuntaan yksisuuntaista? Vai mitä mä en nyt tässä tajunnut?

Reititin kyllä tajuaa, mutta waze-sovellus ei. Reititin tarjoaa sovellukselle reitin listana risteysnodeja. Ja ym ongelmista johtuen waze-sovellus voi tulkita sen reitin väärin.

Mä en tajua vieläkään. Miksen mä sitten (ainakaan yleensä) saa reittiä yksisuuntaista vasten?

FinToy
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Postby FinToy » Mon Aug 28, 2017 4:04 am

ranttine wrote:Väänsin rautalankaa ekaan postaukseen latvamik ;)

Mjoo, tajusin kun pysähdyin hetkeksi ja luin ajatuksella. :roll:

FinToy
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Postby kumiankka » Fri Aug 25, 2017 10:16 am

ranttine wrote:Esimerkki 3:
[ img ]
Hyvinkin mahdollinen järjestely kartalla. Tie jakaantuu kahteen yksisuuntaiseen osaan. Tässä tapauksessa käyttäjälle voidaan arpaonnesta riippuen näyttää reitti kielletyn ajosuunnan kautta.

Korjattuna:
[ img ]
Yksi risteysnode lisää, niin taas on wazelle selvä, mitä kautta tästä pitää reitti näyttää.

Noita käytetään paljon läpiajon estämiseen. Vaikuttaako jos toinen yksisuuntainen on private road? Ne segmentit on kylläkin yleensä niin lyhyitä, että kartalla niitä tuskin huomaa ja tie on ihan ajokelpoinen.
kumiankka a.k.a. the rubber duck. Quack quack!

[ img ][ img ]
kumiankka

Has thanked: 128 times
Been thanked: 316 times

Postby kumiankka » Fri Aug 25, 2017 5:02 pm

ranttine wrote:(ikävä kyllä WME Toolbox ei tällä hetkellä toimi)

Toimii toimii. Jos ei toimi, niin Chromessa kannattaa tehdä cachen ja cookieden tyhjäys, jonka jälkeen WME Toolbox päivittää itsensä automaattisesti.

[ img ][ img ]
kumiankka

Postby kumiankka » Tue Aug 29, 2017 3:50 pm

ranttine wrote:Jooh, Chromessa toimii, mutta allekirjoittanut vannoutunut Firefox-käyttäjä.. Siinä ei Toolbox vieläkään toimi :(

Firefoxia minäkin käytän kaikkeen, mutta kartan muokkaus tapahtuu Chromella. Tein Chromeen käyttäjän, jolla on kotisivuna editori zoomattuna oikeaan kohtaan ja muille välilehdille aukeaa foorumi ja livemap. Näin ei tarvitse hoitaa päivittäistä surffausta kaikki WME-lisäosat päällä ja Firefoxissa taas voi pitää käytössä adblockit ynnä muut surffausta helpottavat laajennukset.

[ img ][ img ]
kumiankka

Luupeista, risteysnodeista ja reitityksestä

Postby ranttine » Fri Aug 25, 2017 9:31 am

Reitityspalvelin tarjoaa reitin waze-sovellukselle listana risteysnodeja - ei segmentteinä. Tästä voi aiheutua omituisuuksia, jos ei ole kartan piirtämisen kanssa tarkkana.

EDIT (rautalankaa). Reitti pisteestä A pisteeseen B kulkee tiesegmenttejä pitkin (näitä se reititin käyttää laskemiseen). Itse waze clientille reititin lähettää vain reitin risteysnodet järjestyksessä.

Esim Piste A -> node x -> node y -> piste B

Jos risteysnodesta x pääsee riesteysnodeen y useampaa kuin yhtä segmenttiä pitkin, waze-sovellus heittää noppaa ja poimii niistä jomman kumman huolehtimatta tuon taivaallista siitä, mihin suuntaan ne segmentit menee tai mitä tietyyppiä ne on.

Esimerkki 1:
[ img ]
Reitti tuosta läpi kaiken järjen mukaan menee vastapäivään kiertäen, mutta koska wazelle on tarjottu vain kaksi risteysnodea - se ei tiedä, kumpaan suuntaan tuo pitää kiertää ja voi arpoa käyttäjälle näytettävän reitin väärään ajosuuntaan.

Korjattu versio:
[ img ]
Lisäämällä risteysnoden luuppiin ajosuunta tulee wazelle selväksi.

Esimerkki 2:
[ img ]
Tästä näytetään reitti läpi ihan arpaa heittämällä - hyvinkin mahdollisesti tarjotaan pitempää vaihtoehtoa, jos arpaonni ei suosi.

Korjattu versio:
[ img ]
Lisäämällä yksi risteysnode tuohon alapuolen lenkkiin näytetään taas järkevää reittiä käyttäjälle - ei mene vahingossa alemman lenkin kautta (ellei reitin tarjoa nimenomaan sitä vaihtoehtoa).

Esimerkki 3:
[ img ]
Hyvinkin mahdollinen järjestely kartalla. Tie jakaantuu kahteen yksisuuntaiseen osaan. Tässä tapauksessa käyttäjälle voidaan arpaonnesta riippuen näyttää reitti kielletyn ajosuunnan kautta.

Korjattuna:
[ img ]
Yksi risteysnode lisää, niin taas on wazelle selvä, mitä kautta tästä pitää reitti näyttää.
[ img ][ img ][ img ]
Country Manager: Finland
Waze App and Routing Beta
ranttine
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 1263 times
Been thanked: 654 times

Postby ranttine » Fri Aug 25, 2017 10:50 am

latvamik wrote:

Reititin kyllä tajuaa, mutta waze-sovellus ei. Reititin tarjoaa sovellukselle reitin listana risteysnodeja. Ja ym ongelmista johtuen waze-sovellus voi tulkita sen reitin väärin.
[ img ][ img ][ img ]
ranttine
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Postby ranttine » Fri Aug 25, 2017 10:52 am

kumiankka wrote:Noita käytetään paljon läpiajon estämiseen. Vaikuttaako jos toinen yksisuuntainen on private road? Ne segmentit on kylläkin yleensä niin lyhyitä, että kartalla niitä tuskin huomaa ja tie on ihan ajokelpoinen.

Tietyypillä ei ole mitään merkitystä. Siitäkään waze-sovelluksella ei ole mitään hajua. Läpiajon estämiseen tehdyt tälläiset pitäisi myös tehdä niin, että se "ylimääräinen" risteysnode löytyy. Ovat tosin niin pieniä nämä, että sitä käyttäjä tuskin huomaa jos reitti meneekin väärän segmentin kautta.
[ img ][ img ][ img ]
ranttine
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Postby ranttine » Fri Aug 25, 2017 11:16 am

latvamik wrote:Mä en tajua vieläkään. Miksen mä sitten (ainakaan yleensä) saa reittiä yksisuuntaista vasten?

Ei ole tälläisiä pahemmin enää jäljellä - iiison kasan olen niitä korjaillut. Tämä postaus oli lähinnä tiedoksi, ettei tälläisiä enää syntyisi lisää :)

WME Toolbox näyttää tämmöiset ja korjaa yhdellä napinpainalluksella sen tarvittavan risteysnoden jokaiseen virheelliseen luuppiin karttanäkymässä. (ikävä kyllä WME Toolbox ei tällä hetkellä toimi)
[ img ][ img ][ img ]
ranttine
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Next

Return to WME editoriasiat