Locked

Wazeopedia - Status, riktlinjer och övergripande frågor

Post by avozetta
Som vi redan flaggat för i denna tråd, viewtopic.php?f=33&t=151071, så kommer Waze att göra om wikin.

Jag har fått den äran att vara lokal wiki master för denna förändring och har nu börjat inventera nuvarande wikin vilket innebär att lista alla sidor vi har på den svenska delen samt även sidor som länkar dit. Resultat kommer att finnas i ett dokument (en mall framtagen av wazopediaprojektet) som kommer att bli tillgängligt framöver att ta del av för de som vill vara med och bidra. Det blir också underlaget till Waze HK när väl flytten sker.

Den tidsplan vi fått i nuläget är:
Important dates:
We will put a soft deadline of transfer packages for the end of January and a hard deadline - meaning we will deactivate the old wiki (without deleting it) - at the end of April.
Mina tankar kring detta när vi nu har ett bra tillfälle att rensa upp och aktualisera sidorna, är att vi så långt det går hänvisar till den engelska globala delen och bara tar upp avvikelser och förtydliganden på den svenska sidan och undviker rena översättningar. På så sätt får vi ett minimalt underhåll.

Förändringen av de globala sidorna kommer att pågår parallellt med vår svenska del men många globala sidor är redan taggade för att ärvas in i nya Wazopedia. Allt behöver inte heller vara 100% rätt när väl flytten sker, vi måste ju fortsätta med underhållet även efter det!

När jag är klar med inventeringen så börjar jobbet med att granska våra svenska sidor och ta ställning till vad vi gör med dem, tänkte skapa en ny tråd för respektive sida så blir det lätt att hålla isär (samma upplägg som på den globala delen), t.ex. "Wazeopedia - Startsidan".

Wazopedias globala forum: viewforum.php?f=1394
Wazopedia på wikin: https://wiki.waze.com/wiki/waze:Wazeopedia
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times

POSTER_ID:310868

1

Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Nu börjar jag närma mig ett slut på inventeringen och kommer under helgen att lägga upp länkar här på forumet för respektive sida som behöver granskas och tas beslut om.

Underlaget hittar ni här,

Jag kan säkert ha missat någon sida, då lägger vi till den.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Nu är inventering klar och det finns nu en forumlänk för respektive sida där vi kan ta ställning till innehållet eller om sidan skall bort eller flyttas.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
I morgon 16.00 kommer jag att delta på ett möte med Waze projektgrupp för Wazeopedia.

Har ni några frågor/funderingar som jag bör ta upp?
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Så var mötet avslutat:

Några highlights:
- Gamla wikin kommer att finnas kvar upp till ett år för den som önskar, tror inte vi har det behovet.
- Det finns tydligen någon sorts wiki editor, en som provas ut just nu är "Visual editor"
- Generellt mycke frågor om översättning, hur det skall gå till och underhållas, tror inte vi blir så påverkade då planen är att översätta så lite som möjligt.
- Waze har en aktivitet "Wiki cafe" där vi som flera wiki masters kan få ekonomiskt ersättning om vi vill mötas upp vid något tillfälle och jobba tillsammans.
- Det blir fler möten framöver, nästa troligen i början av januari.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Få synpunkter kommer in på vår wiki, kanske beroende på att vi inte har så mycket översatt och få svenska tolkningar, utan hänvisar till den globala delen.

Tack till er som bidragit så långt!
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Som ni nu ser så har jag klarmarkerat alla sidor. Tycker att vi kommit tillräckligt långt för att flytta över till Wazeopedia.

Kommer att stämma av med Waze nu om när det kan ske och om det är något mer vi behöver göra innan.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Efter att ha haft en bra inledande dialog med flyttprojektet så dog kontakten ut.

Så när vi gör flytten är i nuläget oklart.

Återkommer!
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Fortfarande oklart när flytten görs.

Vi kan naturligtvis jobba vidare med nuvarande wiki om där behöver göras något rent innehållsmässigt.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Enligt detta inlägg, viewtopic.php?f=1628&t=190628, så skall flytten vara gjord, inkl. Sverige.

Men sidan är tom, https://wazeopedia.waze.com/wiki/Sweden/Huvudsida.

Har på nytt försökt få kontakt.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13