Post Reply

Afname in nieuwe features?

Post by bolderbasta
Hi!

Mijn naam is Patrick en ik ben al jarenlang een blije gebruiker van Waze. Met name omdat de App destijds veel features had die andere apps niet hadden.

De laatste tijd krijg ik alleen het idee dat de onwikkeling van de app een beetje is afgenomen. De volgende features zit ik enorm op te wachten, maar ik heb niet het idee dat daar (hard) aan gewerkt wordt:
  1. Ondersteuning voor variabele maximumsnelheden o.b.v. tijd van dag.
  2. Informatie over laadpalen (laadpalen langs de route, liefst met beschikbare laadsnelheid en vrije slots)
  3. Integratie met de API van je auto, zodat informatie opgehaald kan worden zoals lokatie, batterij/brandstof niveau, etc.
Klopt mijn gevoel dat we op deze zaken nog wel een poosje moeten wachten? Dat zou betekenen dat ik misschien wat alternatieven moet gaan zoeken, wat ik eigenlijk helemaal niet wil!

Dank,
Patrick.

bolderbasta
Been thanked: 1 time

Post by RemiKemperman
Hoi Patrick
1) De ontwikkelaars zijn druk bezig met het ontwikkelen, maar het schijnt complex te zijn.
Wij zitten er ook met smart op te wachten

2) Laadpalen zijn een crime op zich. Ik rij zelf ook elektrisch, maar ik heb 9 apps op mijn telefoon staan alleen voor het laden en nog hebben ze niet dezelfde informatie. Palen staan in de ene app wel en in de andere niet. Prijzen zijn niet hetzelfde, Bezet of niet bezet klopt soms niet.
En dit zijn nota bene bedrijven die zich met laadpalen in Nederland bezig houden terwijl Waze internationaal werkt
In de Waze app kan je op dit moment alleen de ouderwetse brandstoffen selecteren en zelfs de brandstofprijzen moeten door de Wazers zelf ingevoerd worden omdat ook daar geen automatische koppeling voor mogelijk is.

3) Hier heb ik totaal geen verstand van, maar waarom moeten de gegevens van je auto gekoppeld worden aan Waze?
Locatie krijg je via je GPS.
Ik zou blijer zijn als eindelijk op CarPlay en Android Auto meer functies van Waze beschikbaar komen, maar dat wordt tegengewerkt door CP en AA in verband met de veiligheid

Groet
Remi

RemiKemperman
Has thanked: 118 times
Been thanked: 50 times

Post by bolderbasta
Hi Remi,

1) Ja, ik zie dat het inderdaad al vanaf januari 2020 op de roadmap staat. Jammer dat het zo lang duurt. Volgens mij zou het in 1,5 jaar best klaar kunnen zijn, als het een hogere prioriteit zou hebben. Het geeft mij het gevoel dat er minder ontwikkelaars aan werken dan vroeger, en dat ze dus meer moeten keuzes moeten maken t.a.v. de prioriteit.

2) Kan ik me voorstellen, dat deze lastig is. Volgens mij is er niet 1 standaard systeem waaraan alle merken/typen laadpalen zijn gekoppeld en hun gegevens beschikbaar zijn. Zou wel mooi zijn als wij dat als community zouden kunnen invoeren, zodat we in ieder geval weten waar de locaties zijn, eventueel met de maximale laadsnelheid.

3) Ja, de huidige lokatie van je telefoon krijg je wel in Waze. Ook waar de auto staat als ik hem voor het laatst heb geparkeerd. Maar als mijn vriendin de auto het laatst gebruikt heeft weet mijn Waze niet waar hij staat en hoeveel brandstof/batterijlading hij nog heeft. Door te koppelen aan de API van (in mijn geval) Tesla, zou Waze daar rekening mee kunnen houden bij het plannen van de min volgende route.

gr,
Patrick

bolderbasta
Been thanked: 1 time