Post Reply

Hoe om te gaan met variabele snelheden

Post by deeggo
In onderling overleg met de local champs is besloten om voortaan op de volgende manier om te gaan met wegen die een variabele snelheidslimiet kennen, in relatie tot de Speed Limit feature van Waze:

Wél snelheidslimiet invoeren:
  • Vaste borden i.c.m. matrixborden zonder rode rand (vb. A1 Eemnes > Amersfoort)
    Matrixbord zonder rode rand.jpg
    (34.66 KiB) Downloaded 1587 times
  • Vaste borden i.c.m. matrixborden met rode rand, die niet altijd aanstaan (vb. N256 Goes - Zierikzee, normale snelheid 80)
    Matrixbord rode rand.png
    (128.26 KiB) Downloaded 1599 times
  • Vaste borden i.c.m. kantelwalsborden. De kantelwalsborden zijn een relevant deel van het etmaal dichtgedraaid/grijs
    Vast verbodsbord gevolgd door kantelwalsbord.jpg
    (128.8 KiB) Downloaded 1563 times
  • Geen borden, maar wettelijke limiet van wegtype i.c.m. kantelwalsborden. De kantelwalsborden zijn een relevant deel van het etmaal dichtgedraaid/grijs (vb. A12 Maarn > Driebergen)
    130 met kantelwalsbord grijs.png
    (543.83 KiB) Downloaded 1585 times
Geen snelheidslimiet invoeren:
  • Vaste of elektronische borden met onderbord 6-19 of andere vaste tijden (vb. A9 knpp Rottepolderplein > knpp Velsen)
    6-19 bord.jpg
    (52.85 KiB) Downloaded 1577 times
  • Alleen kantelwalsborden die altijd iets weergeven, geen vaste borden (vb. A7 Zaandam > Purmerend)
    Kantelwalsbord.jpg
    (52.65 KiB) Downloaded 1572 times
Hieronder kan eventueel discussie plaatsvinden over onder welk type een andere weg zou kunnen vallen. Dit draadje zal echter af en toe worden opgeschoond om overzichtelijk te blijven.
deeggo
Posts: 4389
Has thanked: 170 times
Been thanked: 285 times

POSTER_ID:214880

1

Send a message
Global Champ. Country manager Nederland & België
NL: Wiki: hoe label ik een (snel)weg correct?
HTC One M8 | Follow me on Twitter
Join Dropbox, free online file sync! Register through this link and give you and me 250MB extra for free. Thanks!

Post by Amateria
Toch zou je denken - niet gehinderd door enige programmeerkennis van Waze - dat het niet zo lastig is, aangezien je per wegvak wel per uur (en zelfs per dag/datum) een "je mag hier niet inrijden!" label/eigenschap kan koppelen. Die dan ook netjes in de routing wordt gehanteerd zolang het die tijd van de dag is.
Amateria
Posts: 7
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times
Send a message

Post by Arnoniem
Even een summary van de in Slack besproken situatie op de spitsstrook tussen Deventer en Apeldoorn met een lengte van ca 12 km.
Hiervan is ~5km 120/100 en de andere ~7 km is 130/120/100 (nacht/dag/spits). Bovendien is de spitsstrook meestal open, dus daarom lijkt het mij ook het beste om hier niets in te vullen.
Daarnaast dan nog de kantelwalsborden...
Al met al genoeg om geen snelheid in te vullen :wink:

Alleen op de IJsselbrug vanuit Deventer, staat er volgens mij links en rechts een vast 120 bord. Verder niet.

Bovendien is het me op dit stuk nog niet gelukt om de situatie bij -spitsstrook dicht- te bekijken, want hij is vrijwel altijd open. Spits, overdag, weekend. En 's nachts lig ik in bed :smile:
Arnoniem
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2279
Has thanked: 240 times
Been thanked: 484 times
Send a message
Global Champ BeNeLux Champs UAE Champs Android Beta Coordinator Middle East
CM:The Netherlands CM:U.A.E. CM:Oman CM:Thailand
https://u.cubeupload.com/Arnoniem/FsnBw8.jpg

Post by CTCNetwork
I have come to this topic because I reported a section of road with no speed lmit.
I was kindly told that for variable section or road, you Dutch set no limit because it is "variable.
The speed limit may be 120 or 130 or set on the variable scale at 100, 90, 80, 70 kmh and so on...

My counter to whatever reasonable debate you may or may not have had (to reach this conclussion) is that the actual 120 or 130 kmh limit is still there - REGARDLESS or whatever variable limit may be set.
People who disregard the variable limit only have themselves to blame, but if the national regular limit is exceeded because no warning beep came from waze then maybe waze is to blame because the Dutch set no speed limits on variable sections!

Just a thought.. :)

Des. . . ;)

===================================================Dutch translation from deepl.com

Ik ben op dit onderwerp gekomen omdat ik een deel van de weg gemeld zonder snelheid lmit.
Ik kreeg zo vriendelijk te horen dat je in het Nederlands voor het variabele deel of de weg geen limiet hebt gesteld omdat het "variabel" is.
De maximumsnelheid kan 120 of 130 zijn, of op de variabele schaal worden ingesteld op 100, 90, 80, 70 kmh, enz.

Mijn tegenhanger van elk redelijk debat dat je wel of niet hebt gevoerd (om tot deze conclusie te komen) is dat de werkelijke 120 of 130 kmh grens er nog steeds is - REGARDLESS of welke variabele grens er ook wordt ingesteld.
Mensen die de variabele limiet negeren hebben alleen zichzelf te verwijten, maar als de nationale reguliere limiet wordt overschreden omdat er geen waarschuwingssignaal kwam uitwaze dan misschien afstand doen is de schuld, omdat de Nederlandse ingesteld geen snelheidslimieten op variabele secties!

Gewoon een gedachte... :)

Des. . . ;)
CTCNetwork
Posts: 1610
Has thanked: 49 times
Been thanked: 193 times
Send a message

Post by daMastahF
deeggo wrote:Voor het verwerken van een dynamische snelheid naar Waze is het nodig dat Rijkswaterstaat een uitkoppeling heeft van die informatie, en dat Waze een ingang heeft voor die informatie. Beide bestaan op dit moment niet. Voor wegafsluitingen en sommige meldingen van ongevallen en andere incidenten op de weg is die koppeling wél aanwezig, semi-automatisch via wegstatus.nl en met een handmatige tussenstap door de NL community die achter de schermen continu bezig is.
Flitsmeister heeft sinds kort wel de informatie van de snelheden op de matrixborden in de app verwerkt.
En als ik op wegstatus.nl kijk zie ik ook de informatie die op de matrixborden staat vermeld. Inclusief de snelheden als die daar worden vermeld. Het zou goed mogelijk moeten zijn om die informatie te verwerken in de app (als de Waze ontwikkelaars er aan toe komen..)?
daMastahF
Posts: 31
Has thanked: 12 times
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by DavidBuitV
Ik geloof dat er inmiddels een stukje discussie ontbreekt, want ik neem aan dat jullie het ook wel gehad hebben over de mogelijkheid om eventueel dynamische snelheden toe te voegen aan Waze,toch? Kan iemand mij als laatkomers misschien uit leggen waarom dat blijkbaar geen optie is? Heeft de afdeling programmeurs geen zin om code te schrijven waar alleen maar in ons kleine landje behoefte aan bestaat ofzo? (Dat kan ik me tenminste nog voorstellen dan)
DavidBuitV
Posts: 1
Send a message

Post by deeggo
Goed aangenomen
deeggo
Posts: 4389
Has thanked: 170 times
Been thanked: 285 times
Send a message
Global Champ. Country manager Nederland & België
NL: Wiki: hoe label ik een (snel)weg correct?
HTC One M8 | Follow me on Twitter
Join Dropbox, free online file sync! Register through this link and give you and me 250MB extra for free. Thanks!

Post by deeggo
Hi Des,
We have chosen to balance between helping drivers out on one hand, and not wanting to give false information on the other hand.
That's why in general you will not find speed limits on the Dutch map if that limit would be wrong information for a relevant part of the day. And that's why you'll find them on segments where it's rare that the SL changes.

Hoping this explains it to you,
Best regards,
Wouter
deeggo
Posts: 4389
Has thanked: 170 times
Been thanked: 285 times
Send a message
Global Champ. Country manager Nederland & België
NL: Wiki: hoe label ik een (snel)weg correct?
HTC One M8 | Follow me on Twitter
Join Dropbox, free online file sync! Register through this link and give you and me 250MB extra for free. Thanks!

Post by deeggo
Voor het verwerken van een dynamische snelheid naar Waze is het nodig dat Rijkswaterstaat een uitkoppeling heeft van die informatie, en dat Waze een ingang heeft voor die informatie. Beide bestaan op dit moment niet. Voor wegafsluitingen en sommige meldingen van ongevallen en andere incidenten op de weg is die koppeling wél aanwezig, semi-automatisch via wegstatus.nl en met een handmatige tussenstap door de NL community die achter de schermen continu bezig is.

Snelheden die op vaste tijden wijzigen is iets dat al sinds de functie in Waze zit is verzocht door de NL community. Maar zoals al dit soort verzoeken moet je maar afwachten wat er uit de pijplijn van Waze rolt, die wordt gestuurd door wereldwijde afwegingen over impact voor gebruikers, strategische roadmaps en schaarse resources.
deeggo
Posts: 4389
Has thanked: 170 times
Been thanked: 285 times
Send a message
Global Champ. Country manager Nederland & België
NL: Wiki: hoe label ik een (snel)weg correct?
HTC One M8 | Follow me on Twitter
Join Dropbox, free online file sync! Register through this link and give you and me 250MB extra for free. Thanks!

Post by Dutchdirt
Tja, ook ik word niet gehinderd door enige kennis mbt het programmeren in cq van Waze.

Wat ik wél weet is dat men op HQ zegt dat het een lastig klusje is. Als je dat door een sceptische bril bekijkt dan kun je je afvragen of het echt veel werk is danwel dat men er weinig zin in heeft.

Gelukkig hebben we bericht van HQ dat men ermee bezig is. Helaas laat men zich, zoals gebruikelijk in de software-wereld, niet echt vastpinnen op een opleverdatum.
Dus we zullen (on)geduldig moeten afwachten...
Dutchdirt
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 1006
Has thanked: 303 times
Been thanked: 293 times
Send a message