Brainstorming AM-management

Image Kaart aanpassingen | Wegwerkzaamheden

Moderators: Benelux - Regional Managers, Benelux - Local Champs, Benelux - Country Managers

Brainstorming AM-management

Postby petervdveen » Thu Jan 03, 2013 10:20 am

Als champs zijn we op het moment aan het brainstormen hoe we het beheer van AM's beter kunnen regelen.
Op dit moment kost het te veel tijd om alles goed te regelen, vandaar dat een nieuw systeem noodzakelijk is.
Sinds enige tijd ligt het beheer van AM's volledig bij ons.
Dit geeft veel meer inzicht in welke AM's waar bezig zijn en wat ze doen.
Echter kost het ook veel meer tijd. Meer dan ik van te voren had bedacht.

We zijn nu dus aan het brainstormen over een nieuw systeem. Daarvoor zou ik ook graag jullie mening willen hebben, die van de 'normale editor'.
Dit is een brainstorm topic. Er is nog niets bepaald, dus graag geen uitgebreide discussie over kleine puntjes, wel graag alles posten wat er ook maar in je gedachten opkomt. Alles is bruikbaar.

Het idee zou ik alsvolgt kunnen omschrijven:
Minder locken, meer communicatie.

Dit is hetgeen gisteren op tafel kwam:
We zouden veel kleine AM gebieden moeten hebben met editors van lv3.
Deze kunnen wegen locken (street en primary) die afwijken van de aerial.

Daar overheen moeten grote AM gebieden komen met LV4 editors. Dit zijn ook de mentoren van de lv3 editors. Deze zouden minor en major highways waar nodig moeten locken.
En dan heb je nog de CM's. Die locken snelwegen op lv5 en mentoren de lv4's

Graag jullie ongezouten reactie! :D
petervdveen
Coordinators
Coordinators

Has thanked: 452 times
Been thanked: 1296 times

Re: Brainstorming AM-management

Postby robbert-slakhorst » Thu Jan 03, 2013 11:25 am

De structuur van levels zoals in post van Peter omschreven lijkt mij een goede verdeling.
Op deze manier wordt er per gebied structuur ingebouwd.
Door de vele straten kun je deze in kleine gebieden opdelen.
En de geringe minor en major ways in grotere overlappende vlakken op te delen.
En snelwegen in nog grotere overlappende vlakken.

Je hebt dan ook gelijk een top-down structuur van begeleiding van de mensen (lvl 5 > lvl 4 > lvl3) zoals Peter al uitlegde.

Het lijkt me wel goed om wegen die sowieso goed aangelegd zijn, voorzien zijn van juiste rij-richting, afslagen en naamgeving te locken door de betreffende level.
Straten > lvl 3
minor en major ways > lvl 4
Snelwegen > lvl 5

Mocht een level 3 editor er achter komen dat een minor/major/freeway veranderd is, maar nog niet is aangepast kan hij gelijk de betreffende persoon via een forum bericht hierop aanspeken, omdat hij ook weet welke persoon hiervoor verantwoordelijk is. Dan gaat het editten nog sneller doordat iedereen voor zijn gebied oplettend is.

Als een gewone editor dan toch een fout ontdekt heeft in een gelockte weg, kan deze persoon terecht op het forum en zal het probleem / nieuw stuk weg snel verholpen zijn.
Ik denk dat het locken van sowieso goede wegen beter werkt (mits je een goede verdeling hebt van kleine AM-gebieden, deze mensen actief en bekend zijn in die omgeving en snel op de hoogte zijn van de actuele situatie hier).

Door de snelle aanpassing dan door de AM's en snelle updates van de kaarten moet dit voor weinig problemen gaan zorgen, denk ik.
Regio Manager Gelderland
Image Image Image
- Samsung Galaxy S4 / Android 4.2.2

Tip: Lees de Waze NL Wiki Handleiding
robbert-slakhorst
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 127 times
Been thanked: 32 times

Postby fotoroel » Thu Jan 03, 2013 11:45 am

Ben het helemaal eens met Robert, niks aan toe te voegen.
Not good in English
Freelance Persfotograaf - http://www.RoelSmitsFotografie.nl
Twitter: Brandjuh - twitter: FotoRoel - Facebook
Area manager:
Eindhoven - Portugal - Egypte
fotoroel

Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Postby ippeziepe » Thu Jan 03, 2013 1:45 pm

Wat mij betreft is die indeling van levels OK. Als ik iets tegenkom wat niet klopt aan een snelweg, dan zet ik dat op het forum en een paar minuten later is het meestal geregeld.
Ook als ik een unlock aanvraag, dan wordt er duidelijk gereageerd: niet klakkeloos een unlock maar er wordt eerst gevraagd waarom. Dan blijkt af en toe dat ik een denkfout heb gemaakt, en dan heb ik weer wat geleerd.
Wat me echter stoort, is dat veel L5-gelockte wegen vol zitten met revcons en u-turns. Die probeer ik in mijn gebied steeds te voorkomen. Of ik moet het verkeerd hebben, dat die revcons helemaal niet erg zijn bijvoorbeeld. Maar om nou het forum te overladen met segmenten met revcons, lijkt me overdreven.
Een weg die 'klopt' zou wat mij betreft een lock moeten krijgen. Alles hoger dan 'street' minimaal L3, snelwegen L4 (een L4 is ook echt wel in staat om goeie beslissingen te maken over een snelweg, lijkt me). Dat voorkomt een hoop ellende met situaties met bijvoorbeeld 2 rijbanen in het echt, die in Waze als 1 rijbaan staan, waarmee een L1 aan de slag gaat om daar 2 rijbanen van te maken.
Aan de editor is nog een heleboel te verbeteren, maar daar gaat dit topic niet over. :)
Waar ik tot slot nog op wil aandringen, is een goeie manual voor (beginnende) editors, met uitleg over het levelsysteem, hoe wegen aan te maken, hoe je een revcon oplost, hoe je een rotonde tekent, naamgeving van plaatsen en wegen, welk wegtype je wanneer kiest, waarom je een weg met meerdere rijbanen vaak toch beter kan tekenen als een enkele rijbaan enz. enz. Zo'n manual wil ik best maken en dan laten controleren door een aantal L5's. Zeg het maar. Eerder hoorde ik dat die in de maak is, maar hoe langer het duurt, hoe meer rommel van starters we kunnen opruimen.

Maarre... Goed bezig, allemaal! I <3 Waze!

P.S. Stickers! Die moeten we hebben, voor op de bumper. Reclame maken. ;)
Ik Waze op een HTC One (Android 4.3)
AM voor Hilversum en omgeving (NL) en Bad Bentheim (D)
ippeziepe
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 36 times
Been thanked: 1 time

Postby petervdveen » Thu Jan 03, 2013 1:54 pm

ippeziepe wrote:Wat me echter stoort, is dat veel L5-gelockte wegen vol zitten met revcons en u-turns.

Dit is iets wat pas sinds kort inzichtelijk is in de editor.
Het is geen groot probleem dat ze er zijn, maar het is beter dat ze weg zijn.
Ze kunnen problemen veroorzaken, maar voor 99% van de gevallen heb je er nooit last van.

En een handleiding.
Die is er inderdaad nog niet, al hebben we wel de wiki. Daarstaat (na even zoeken) alle informatie in.
Er zijn plannen voor een handleiding maar die zijn nog in een niet zo heel ver gevorderd stadium. ;-)
petervdveen
Coordinators
Coordinators

Postby ippeziepe » Thu Jan 03, 2013 2:03 pm

OK, helder. Dan zullen die revcons langzamerhand wel verdwijnen, neem ik aan.

Toen ik net begon vond ik de wiki niet erg handig. Overal staat wel iets, en als je lekker bezig bent, blijkt dat je toch iets verkeerd had aangeleerd wat op een wiki stond die je nog niet had gezien, waardoor je weer een tijd zoet bent met het oplossen.

Maar nogmaals: als ik kan helpen met een handleiding dan hoor ik het wel.
Ik Waze op een HTC One (Android 4.3)
AM voor Hilversum en omgeving (NL) en Bad Bentheim (D)
ippeziepe
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 36 times
Been thanked: 1 time

Postby Heisa123 » Thu Jan 03, 2013 2:28 pm

Als regelen dan zoveel tijd kost stop dan met veel regelen.

Waze is een hobby.
Nederland is een speldeprikje op de wereldkaart.

Een keer met de auto een rondje Nederland en je kan overal editten.
Er wordt nu al weinig aan de kaart gewerkt.
Veel te weinig.

Je ziet dat er zowel landelijk als op de internationale lijst van editters vrijwel geen verschuivingen zijn.
Daarom heeft Waze geen toekomst en dat weet Waze ook.
Bij je telefoonabonnement krijg je een navigatieprogramma.

Elke nieuwe auto heeft zeker in de toekomst navigatie aan boord.
Elke beroepschauffeur krijgt navigatie van zijn werkgever.

Dus hou het leuk en regel alleen dat wat je ook kan handhaven.
Zo moedig je editten aan.
Wijs gebruikers op de mogelijkheid om in het buitenland te editten.

Geef mensen vertrouwen en moedig ze aan.
Persoonlijk lock ik veel omdat ik op geen andere manier met gebruikers in contact kan komen.

Reageren ze dan krijgen ze altijd zeer snel een antwoord en komen we er altijd uit.

Veel plezier,

George
Country Manager
Heisa123

Has thanked: 22 times
Been thanked: 27 times

Postby robin1979 » Thu Jan 03, 2013 2:42 pm

Als je een plek tegenkomt met (veel) selfcon (U-turns), dan mag je die even in het UR topic neergooien. Selfcon veroorzaakt nog wel eens wat. Bij revcon zit ik nog steeds te wachten op een voorbeeld waar het echt mis gaat.
MapSquadEurope
Area Manager - Europe
robin1979
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 7 times
Been thanked: 35 times

Postby oversluizen » Thu Jan 03, 2013 2:46 pm

Zal ik eerlijk zijn?

Stop met het locken van al die wegen behalve de hoofdwegen. Ik ben een lvl 1 editor en zou graag verder komen, maar voor mij is er geen enkele toekomst. Heb ooit alle wegen in mijn buurt van een naam voorzien, maar alles staat inmiddels vast/gelocked. Dat is geen crowdsourcing! Zo zal het voor veel nieuwe waze-gebruikers gelden. Er is niets te veranderen/verbeteren. Dat betekent dat je geen enkele feedback krijgt van nieuwe wazegebruikers en ook fanaten zoals ik die inmiddels in de top 300 in NL sta als wazegebruiker. Je kunt ook mensen met een king-status direct lvl 5 maken. Ik heb er nl. belang bij dat alle wegen goed zijn weergegeven.

Bespreek dat ook maar eens internationaal. Je hebt immers niet voor niks zoveel kilometers gereden met waze. Dat doe je veelal niet om de boel te verzieken. Kortom zoals het nu gaat zal ik enthousiaste wazegebruiker een keer gaan afhaken. Ik kan nl. mijn kaart niet veranderen/verbeteren en hoger kom ik toch niet.

<>< A Dieu
Jaco Oversluizen
oversluizen

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Postby petervdveen » Thu Jan 03, 2013 2:51 pm

oversluizen wrote:Zal ik eerlijk zijn?

Graag!

Daarnaast kun je op dit moment unlock verzoeken indienen in het unlock forum.
Deze worden gemiddeld binnen een kwartier / twintig minuten opgevolgd en dan kun je aanpassen wat je wilt.
Zelf denk ik dat dit erg goed werkt, maar ik hoor het graag als er minder positieve reacties over zijn.

Ik waardeer het zeer als er commentaar / kritiek komt op hoe dingen nu lopen. Als wij niet weten wat er fout gaat kunnen wij er ook niets aan doen.
petervdveen
Coordinators
Coordinators

Next

Return to Nederland