Post by avozetta
Bussforare wrote:Påfart Vasagatan -> Centralbron stängd i December

https://www.dn.se/sthlm/nu-stangs-pafar ... ntralbron/
Avser detta segment
https://www.waze.com/sv/editor?env=row& ... s=90254758
Exakt slutdatum okänt.
Åtgärdat
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Flyttar tråden till Stockholmstråden där den hör hemma.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Flyttar tråden till Stockholmstråden där den hör hemma
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
pnylin wrote:Ang avstängningen på Norrlandsgatan. Kollade upp lite med Radio Stockholms trafikredaktion vad som egentligen är avstängt. Har fått olika besked från olika källor.

Deras trafikreporter Patrik hade varit och kollat.

Norrlandsgatan är avstängd söderut mot Kungsträdgården mellan Mäster Samuelsgatan och Smålandsgatan.
Mäster Samuelsgatan är avstängd österut från Mellangatan/Klaratunneln till Norrlandsgatan.
Avstängningarna gäller från idag, 23 januari till år 2021.

/Patrik
Lagt in din info. som en kartkommentar :-)
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
amiga6 wrote:Någon med nivå 4 som kan stänga av Klaratunneln i Stockholm?

P.g.a. tidigare bussbrand

Klaratunneln från Klaratunneln mynningen Tegelbacken till Klaratunneln mynningen mot Sveavägen i riktning mot Sveavägen

Vägen avstängd, vägen avstängd.
På grund av tidigare olycka så är avfart mot Tegelbacken samt Klaratunneln avstängd. Sluttiden preliminär.

Giltig från Idag kl. 14:44
Beräknas pågå till Imorgon kl. 16:00
https://trafiken.nu/stockholm/trafikinf ... mynningen/
/Anders
Hej, vad jag kan se så har du redan åstadkommit detta :-) Det räcker ju med att blockera infarterna till den avstängda sträckan!
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
nick-name wrote:Fyrfiligt på Rotebroleden mellan trafikplatserna Rotebro och Överby
Trafiken läggs om till tvåfilig trafik i båda riktningarna mellan trafikplats Rotebro och strax innan nya trafikplatsen Överby. Omläggningen utförs i två etapper.
Första etappen är för trafiken från trafikplats Överby och i riktning mot trafikplats Rotebro under natten mellan tisdag 26 mars och onsdag 27 mars.
Andra etappen är för trafiken från trafikplats Rotebro och i riktning mot trafikplats Överby under natten mellan onsdag 27 mars och torsdag 28 mars.
Inga ändringar borde behövas göra i kartmaterialet inför denna omläggning.
Det som kanske bör funderas om, är om den breddade leden ska mötessepareras i kartdatan?
De bägge körriktningarna kommer att ligga väldigt nära varandra, så det kanske inte bör separeras.
Här finns riktlinjerna om att dela på en vägsträcka eller ej, https://wazeopedia.waze.com/wiki/Sweden ... v.C3.A4gar

I detta fall verkar det rimligt att låta bli.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Bussforare wrote:https://www.waze.com/sv/editor?env=row& ... =346387567

Är det korrekt att ha den vägtypen i värtaterminalen? Större delen av den vägen är innanför bommar dit man bara har tillträde om man har biljett eller jobbar i hamnen.
För att komma ut utan att passera bom måste man använda detta segment:
https://www.waze.com/sv/editor?env=row& ... =346387566

Men eftersom det är en privat väg så blir instruktionen att köra runt.

Så frågan är alltså, vilken vägtyp är korrekt i en färjeterminal?
Syftet här ser ju ut att försöka få till rutter mellan länder (vet inte om detta funkar i praktiken) och då bör ju inte privat väg användas som i andra fall ter sig mer naturligt att använda bakom "bommade" områden.

Jag har ingen lokalkännedom om hur det ser ut i området men du ska ju naturligtvis kunna ta dig ut ut området igen utan att köra genom incheckningen, så brukar det ju se ut på de flesta terminalområden.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
413198a8ef844dde9aa2dc60bdec1fc2 wrote:Hej hej
Jag tänkte göra en ändring i Waze för området Vidja (Ågesta söder om Stockholm). Men jag inser att det är en DJUNGEL för en okunnig, så kanske att någon här inne kan tänka sig att göra ändringen åt mig?
Mitt problem är när jag kör och hämtar hunden efter jobbet. Waze menar att närmaste vägen är upp på en gångväg, men jag måste i verkligheten köra runt området i fråga och sedan landar jag vid en återvändstränd som ligger i slutet på denna korta gångväg Waze först tyckte jag skulle åka.
Jag har även problem med hastighetsbegränsning, men det kanske inte kan ändras av privata aktörer?
mvh
Carro Silfver
Hej Carro, intressant waze-alias du har :-)

För att kunna hjälpa dig behöver vi veta var mer exakt du har problemen. Jag gissar att du varit inne i karteditorn, där kan du markera ett segment, högerklicka sedan på länkikonen längst ner till höger och välj sedan "kopiera länkadress". Det resultatet klipper du sedan in här.

"Hämta hunden", är det något hunddagis som du navigerar till, vad heter det och vilken adress handlar det om?

Precis som allt annat i kartan underhåller vi även hastighetsbegränsningarna, markera segmentet som är fel så kan du (om du har redigeringsmöjligheter) ändra det själv. Eller så gör du som ovan så fixar vi det också.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Hej! Sommaren 2018 installerades kameror i så väl Norra som Södra Länken. Dom sitter uppe i taket och lite mer inkappslade för att minska risken att bli nedsmuttsade.

Lite kuriosa från nyhetsflödet i veckan. Hade kamerorna i Södra Länken varit aktiva 100% av tiden så hade hela bygget av tunneln varit finansierat med fortkörningsböter. Vi kör lite för fort i tunnlarna uppenbart.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
413198a8ef844dde9aa2dc60bdec1fc2 wrote:
avozetta wrote:
Hej Carro, intressant waze-alias du har :-)

För att kunna hjälpa dig behöver vi veta var mer exakt du har problemen. Jag gissar att du varit inne i karteditorn, där kan du markera ett segment, högerklicka sedan på länkikonen längst ner till höger och välj sedan "kopiera länkadress". Det resultatet klipper du sedan in här.

"Hämta hunden", är det något hunddagis som du navigerar till, vad heter det och vilken adress handlar det om?

Precis som allt annat i kartan underhåller vi även hastighetsbegränsningarna, markera segmentet som är fel så kan du (om du har redigeringsmöjligheter) ändra det själv. Eller så gör du som ovan så fixar vi det också.

Veeeet, fattar inte varför mitt alias kom ifrån och jag kan inte för mitt liv hitta någonstans att ändra det... :lol:
Jag lyckas inte ens öppna kart-editorn, det står bara och snurrar oavsett om jag försöker gå in från jobbdatorn eller hemifrån. Snurrar nu fast den fått stå ca 30 minuter och "försöka". Och när jag läste mer och mer om editeringen så blev jag mest förvirrad och undrar om jag ens klara av det utan att förstöra haha :)
Hunden är hos modern på dagarna, så inget dagis. Men det gäller att jag ska åka till Hästhagsvägen 8 (Sjödalen). Bifogat hittar du bild på hur Waze föreslår en rak väg i slutet innan ankomst till adressen. Men jag har ritat på en bild med rött "streck" vad som är en bommad promenadväg, och en cirkel för vad som är vändplan när man kommer från rätt håll.
Vad gäller hastigheten så är det om man tex kommer körandes från hästhagsvägen, ut på Vidjavägen. Så blir det 50 km/h direkt efter rondellen, men waze visar 50 först långt efter, vid Ågestaverket ca 1 km längre fram.

Blev det rörigare än rörigast? Sorry haha
mvh
Carro
Tack, bra beskrivet. Området åtgärdat. Kommer ut live om några dagar upp till en vecka.

Har du kollat dina inloggningsuppgifter via appen i telefonen, på en androidmobil kan vad jag kan se, kan jag ändra "smeknamn".
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2611
Has thanked: 39 times
Been thanked: 303 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13