Post by jnsson
Om man rapporterar en sak/asfalterar en väg i Waze appen, hur lång tid brukar det ta innan det dyker upp i WME? Jag gjorde det igår, men det har inte dykt upp i WME än (dock så stängde jag Waze appen rätt så tätt inpå, så kan det vara så att den inte hann skicka iväg?).
jnsson
Area Manager
Area Manager
Posts: 252
Has thanked: 78 times
Been thanked: 12 times
Send a message
Har mycket redigeringsmöjligheter inom Stockholmsområdet.
Beta testare för Waze Android

Post by jnsson
avozetta wrote:Det kan ta allt från samma dag, dagen efter till flera dagar. Lite på hur Waze servrar mår.

Ibland händer det att inget kommer in alls, tyvärr.
hmm.. okej. Jag la rapporten (och asfalteringen) igår morse och inget har kommit in än iallafall, men då vet jag
jnsson
Area Manager
Area Manager
Posts: 252
Has thanked: 78 times
Been thanked: 12 times
Send a message
Har mycket redigeringsmöjligheter inom Stockholmsområdet.
Beta testare för Waze Android

Post by KaptenKnude
Upplever att man inte kan redigera/lägga till husnummer sedan senaste uppdateringen av WME, ibland går det utmärkt med en del gator, för att helt plötsligt inte fungera alls. Är det någon inställning eller är det fler som har liknande upplevelse?
KaptenKnude
Posts: 35
Has thanked: 17 times
Been thanked: 1 time
Send a message
/Christian

Post by KennethWrede
Med streetview-funktion i högerkanten. Praktiskt!
KennethWrede
Posts: 51
Been thanked: 2 times
Send a message

Post by lindq
Pee3 wrote:Jag har senaste dagarna gjort en hel del uppdateringar längs Rv 66 mellan Malung och sälenfjällen.
Det har främst varit att lägga till lokala vägnamn och vägar men även att justera hastighetsgränser och segment.
Tidigare när jag tittat på detta område har det varit väldigt många små privata vägar inlagda. Riktlinjerna har hittills varit att bara lägga in privata vägar (såsom vägar till hus) om dessa är längre än 150 meter. Annars får vi en karta med en massa detaljer som både ökar datamängden och plottrigheten i kartan kraftigt. (https://wazeopedia.waze.com/wiki/Sweden ... _praktiken)
Eller har riktlinjerna ändrats?
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by lindq
avozetta wrote: Sun Apr 19, 2020 7:28 am
Pee3 wrote:Jag har lagt in adresser på många små vägar. Har försökt att göra det bara på sådana vägar som finns i NVDB. Många snuttar som inte finns i NVDB är 'Privata vägar' i Waze.
Min intention har varit att inte ta bort inlagda vägar, även om de är kortare än 150 m, främst med hänsyn till den som skapat vägen.
Ibland har jag lagt in kortare vägar när infarten till fastigheten inte ligger "rakt mot" den passerande vägen för att lättare förstå var man åker in till fastigheten.

Ska vi rensa bort vägar kortare än 150m eller bara låta bli att lägga in nya?


 
Ur pedagogisk synvinkel är det inte så bra att ha dem kvar, nya redigerare kanske varken läser här på forumet eller på Wikin, utan jämför hur det ut på liknade platser i kartan.



 
Fler tankar om korta vägar / infarter till enskilda hus. Om jag förstått principerna rätt så:
  • Vägar till enskilda fastigheter läggs bara in när det är påkallat. Det kan vara för att det är en lång väg (>150m) eller om det behövs av navigationsskäl (flera infarter nära varandra etc).
  • Sådana vägar ska vara av typen Privat väg (oavsett om de inte är "privat väg" i lagens mening).
  • Vi ska (i princip) ta bort eller ändra felaktiga vägar för att nya editerare inte ska "lära sig fel".

Som ett exempel tittar jag i Skåne, med många gårdar en bit ifrån huvudvägen: https://waze.com/sv/editor?env=row&lat=55.45350&lon=14.09308&marker=true&zoom=4&segments=264077951,264077799,264077922
  • Dessa tre segment (i skrivande stund markerade som "Väg") borde alltså varit (ändras till) "Privat väg".
  • Den södraste av de tre markerade vägarna är något kortare än 150 meter, men skulle kunna finnas kvar i analogi med att de två norra ligger inlagda, kanske även för att särskilja denna väg från Fröslövsvägen strax söder om.
  • Om en sådan här väg vore klart kortare än 150 m, och inte tillför något annat (såsom ett gårdsnamn) bör den tas bort. I så fall ska man se till att det inte finns husnummer eller annat knutet till vägen. (Exempel: segment 265546538 uppe till vänster)

Är det i linje med hur alla ser på det?
 
lindq
Area Manager
Area Manager
Posts: 326
Has thanked: 24 times
Been thanked: 28 times
Send a message

Post by luxwarp
Hej, tänkte höra ang det här med att försöka hålla byar utanför tätort lite separerade, men när jag försöker "skapa" en ny "city" så blir det alltid Inte tillåtet. Tänkte tex https://www.waze.com/sv/editor?env=row& ... 975&zoom=3 att man skulle ge "Stala" en egen city "Stala, Varekil" så slipper Varekil sträcka sig så långt. Krävs det högre rank för att skapa nya "citys" ? :)

Sen iofs jag förstår det här med utsmetade orter över hela sverige blir problem men som här på orust har vi ju flera citys som blir rätt stora men det är ju inom orust och går ju inte över hela landet så ah vart går egentligen gränsen för utsmetande ? haha :D
luxwarp
Posts: 3
Send a message

Post by luxwarp
Ah men det låter rimligt! Sen kan man ju lägga in alternativt namn så tex

Första gatunamn: Stala
Första city: tomt.
Sen alternativt namn
Gatunamn: Stala eller vad nu adressen är och sen alternativ postort Varekil för då smetas inte orterna ut va ? :) Tänker ju att det ska vara sökbart och kunna ange husnummer osv :)
luxwarp
Posts: 3
Send a message

Post by Marty_Party_T2
Är det något generellt fel eller jag som har problem? I kartredigeraren har jag inte kört en meter sen 5/1, vilket är fel. Kör i stort sätt varje dag. Hade samma problem 5-18/12 2017. Inte en resa på nästan två veckor då. (I verkligheten körde jag väldigt mycket den perioden.)

Martin
Marty_Party_T2
Posts: 14
Has thanked: 1 time
Send a message

Post by Marty_Party_T2
Att det kan ta nån eller ett par dagar är jag medveten om. Dock lär aldrig mina resor gjorda mellan 5:Dec till 18:Dec dyka upp.... 300mil+ upp i rök.
Ser att en resa på morgonen den 8:e-Jan dykt upp i redigeraren nu.

Delay triangel på status blogg? Vad är det? Något jag missat helt tror jag.

Martin
Marty_Party_T2
Posts: 14
Has thanked: 1 time
Send a message