Post Reply

Återvinningscentral/-Station

Post by petkr4
Återvinningscentral/-Station

Tråd för inlagda och uppdaterade områden gällande Återvinningscentral/-Station. Lägg in de ni gör så har vi lite koll på hur det går.

Klara område:
Mölndal
Lindome
Angered
Askim
Frölunda
Högsbo
Göteborg Centrum
Västra Göteborg
Östra Göteborg
Lundby
Majorna
Linné
Norra Hisingen
Västra Hisningen
Örgryte
Härlanda
Väröbacka
Veddinge
petkr4
Area Manager
Area Manager
Posts: 949
Has thanked: 39 times
Been thanked: 52 times

POSTER_ID:1688276

1

Send a message
Area manager/Göteborg och Västkusten

https://www.waze.com/wiki/images/1/1e/W ... 00k_5c.png

Post by avozetta
Så länge vi inte har möjlighet att filtrera på vad vi vill se i kartan i appen ska vi vara restriktiva med vad vi ritar ut som större områden i WME. Resultat blir annars en väldigt plottrig och svåröverskådlig karta i appen med tiden.

Fram tills nu är det rekommendationen på den globala wikin vi går efter där få platser ska in som områden. Ska vi avvika från den måste vi börja underhålla en egen tabell. Jag ser ingen större vits med det.

Det var bakgrunden till mitt tidigare inlägg om återvinningsplatser där det alltid ska vara punkt.

Alla platser är alltid sökbara och nu när vi har en egen kategori för återvinning så blir det också lättare att söka sig fram.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2609
Has thanked: 39 times
Been thanked: 302 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Jag har absolut inget emot förslaget men vill att vi alltid har detta i åtanke när vi tar beslut om att rita in platser som områden, vi bör alltid vara restriktiva för att inte med tiden hamna i ett läge där kartan till slut blir oöverskådlig.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2609
Has thanked: 39 times
Been thanked: 302 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2609
Has thanked: 39 times
Been thanked: 302 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by petkr4
Jag har lagt in platserna enligt förslag i tråd Frågor/Nyheter om WME, Waze karteditor . Kan det vara något för wiki?

Förslag på prefix på Återvinningscentral/-Station:

Återvinningscentral = Större anläggning Ex. Återvinningscentral Kretsloppsparken Alelyckan

Återvinningsstation = mindre närliggande anläggning Ex. Återvinningsstation Bögatan 47

Objekt Återvinningscentral/-Station
Ex. 1 <NAMN><Återvinningscentral><namn på objekt Ex. Kretsloppsparken Alelyckan>|<ADRESS><gatunamn till central>|<HUSNUMMER>husnummer till objekt>|<BESKRIVNING><tjänster Ex. papper, glas>|<TELEFON>telefonnummer till operatör>|<ÖPPETTIDER><öppettider>|<TYP><område>

Ex. 2 <NAMN><Återvinningsstation><namn på objekt Ex. gata eller område>|<ADRESS><gatunamn där station står>|<HUSNUMMER>husnummer till objekt>|<BESKRIVNING><tjänster Ex. papper, glas>|<TELEFON>telefonnummer till operatör>|<ÖPPETTIDER><öppettider>|<TYP><punkt>
petkr4
Area Manager
Area Manager
Posts: 949
Has thanked: 39 times
Been thanked: 52 times
Send a message
Area manager/Göteborg och Västkusten

https://www.waze.com/wiki/images/1/1e/W ... 00k_5c.png

Post by petkr4
ulle2 wrote:Bra, men vore det inte bättre med ett Google spreadsheet för att lättare kunna se vad som är inlagt om det blir många inlägg? Får vi en tråd med många sidor av inlägg tar det tid att gå igenom alla sidorna för att se om en speciell återvinningsstaion saknas!

Har gjort ett förslag till dokument som vi kan använda om ni tycker att det är en bra idé.

/Ulle
Ser bra ut lättare att följa upp. Läste i tråd Frågor/Nyheter om WME, Waze karteditor om förslag att både Återvinningscentral och Återvinningsstation bör vara punkt. Jag föreslår att Återvinningscentral bör vara område och Återvinningsstation bör vara punkt. Vad tycker ni?

Edit
Ser nu att jag inte har skrivrättigheter i dokument.
petkr4
Area Manager
Area Manager
Posts: 949
Has thanked: 39 times
Been thanked: 52 times
Send a message
Area manager/Göteborg och Västkusten

https://www.waze.com/wiki/images/1/1e/W ... 00k_5c.png

Post by petkr4
avozetta wrote:Så länge vi inte har möjlighet att filtrera på vad vi vill se i kartan i appen ska vi vara restriktiva med vad vi ritar ut som större områden i WME. Resultat blir annars en väldigt plottrig och svåröverskådlig karta i appen med tiden.

Fram tills nu är det rekommendationen på den globala wikin vi går efter där få platser ska in som områden. Ska vi avvika från den måste vi börja underhålla en egen tabell. Jag ser ingen större vits med det.

Det var bakgrunden till mitt tidigare inlägg om återvinningsplatser där det alltid ska vara punkt.

Alla platser är alltid sökbara och nu när vi har en egen kategori för återvinning så blir det också lättare att söka sig fram.
Det är bra att följa den internationella wikin:n. I Sverige var vi tidiga med återvinning och att bygga upp en infrastuktion runt detta. Jag är inte helt övertygad om att andra länder har samma strukturer. Soptippar och återvinningscentraler har tidigare lagts in som område och man har använt lite olika kategorier. Visa platser ska läggas in som område då de ofta spänner över en stor areal. Jag förstår inte att det skulle bli plottrigt om man lägger in en återvinningscentral då det ofta endast finns en per kommun och inte allt för sällan så ligger de mitt ute i skogen. Då är väl alla skolor ett större problem om man är rädd för att det ska bli plottrigt. Det är ingen stor sak om det är en punkt eller inte men man borde följa principen att storleken avgör. Det är grundbulten när man avgör om det blir en punkt eller ett område “Size-dependent”. Däremot så bör återvinningsstation vara en punkt då de finns i stora numerärer och är relativt små.

Exempel på kategorier:
Område
College / University
Seaport / Marina / Harbor
Military
Shopping Center
Stadium / Arena

Pukt
Fast Food
Theater
Bakery
Gym / Fitness
Florist
petkr4
Area Manager
Area Manager
Posts: 949
Has thanked: 39 times
Been thanked: 52 times
Send a message
Area manager/Göteborg och Västkusten

https://www.waze.com/wiki/images/1/1e/W ... 00k_5c.png

Post by ulle2
Bra, men vore det inte bättre med ett Google spreadsheet för att lättare kunna se vad som är inlagt om det blir många inlägg? Får vi en tråd med många sidor av inlägg tar det tid att gå igenom alla sidorna för att se om en speciell återvinningsstaion saknas!

Har gjort ett förslag till dokument som vi kan använda om ni tycker att det är en bra idé.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message

Post by ulle2
petkr4 wrote:Ser bra ut lättare att följa upp. Läste i tråd Frågor/Nyheter om WME, Waze karteditor om förslag att både Återvinningscentral och Återvinningsstation bör vara punkt. Jag föreslår att Återvinningscentral bör vara område och Återvinningsstation bör vara punkt. Vad tycker ni?
Återvinningsstation skall definitivt vara satt som punkt, de flesta blir så små att de ändå inte visas i appen. Generellt sätts större områden ut i Waze och jag tycket att kategorin Återvinningscentral hör dit, så jag föreslår att vi sätter dem som område.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message

Post by ulle2
petkr4 wrote:Edit
Ser nu att jag inte har skrivrättigheter i dokument.
My bad, nu skall ni har editeringsrättigheter!

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message