Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!
Post by avozetta
Tack, man blir lätt hemmablind ibland, klart vi har dom i storstan också:
Solna_Hagaparkern.png
(61.89 KiB) Downloaded 82 times
Lyssnade idag på den genomgång som var om vägskyltar (live igår) och det blev lite klarare för mig (förhoppningsvis) kring logiken. Det kommer kanske inte att gagna turistmålen tyvärr.

Fältet "Visuella instruktioner/Visual Instructions" ska i grunden representera den väg du svänger in på, antingen får den vägnumret via de nya skyltarna vi håller på att lägga in om vägen har ett nummer, eller så kvarstår vägnamnet sen tidigare. Finns ett vägnummer/skylt kan vi som option lägga till riktning i väderstäck eller annan information som fri text. Det är alltså vägens nummer som ska visas som skylt och inte något vägnummer som kommer senare som man kör mot, så tolkar jag det nu, synpunkter?

Det är däremot nästa textfält till för, "Mot/Towards", men där kan vi i dagsläget inte lägga in skyltar, bara text.

Jag hade gjort så här i korsningen Gränsgatan vänster Frösundaleden, verklig skyltning:
GransgatanVansterFrosundaleden.png
(133.94 KiB) Downloaded 105 times
 
I WME (du svänger inte vänster på "E4 E18 E20" mot Stockholm":
WME_old.png
(23.34 KiB) Downloaded 80 times
 
Men det borde kanske se ut så här?(du svänger vänster på Frösundaleden mot Stockholm):
WME_new.png
(16.58 KiB) Downloaded 84 times
 
 
 
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2590
Has thanked: 38 times
Been thanked: 292 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
jnsson wrote: Wed Jun 16, 2021 8:40 pm Är det detta som är Instruktioner i WME? I så fall synd att det är level 4 som gräns. Hade gärna hjälpt till men är bara level 3

 
Det är fortfarande en Beta samt att vi kan lätt springa iväg åt olika håll här, därav en hög redigeringsnivå tillsvidare. Men du kan fortfarande bidra här i tråden utifrån vad vi diskuterar även om det kan vara lite svårt att se allt just nu för din del.

Den nya vägskyltsfunktionen innefattar båda vad som visas och vad som ropas ut (TTS).
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2590
Has thanked: 38 times
Been thanked: 292 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
jnsson wrote: Mon Jun 21, 2021 10:11 am
avozetta wrote: Fri Jun 18, 2021 3:52 pm
jnsson wrote: Wed Jun 16, 2021 8:40 pm Är det detta som är Instruktioner i WME? I så fall synd att det är level 4 som gräns. Hade gärna hjälpt till men är bara level 3



 
Det är fortfarande en Beta samt att vi kan lätt springa iväg åt olika håll här, därav en hög redigeringsnivå tillsvidare. Men du kan fortfarande bidra här i tråden utifrån vad vi diskuterar även om det kan vara lite svårt att se allt just nu för din del.

Den nya vägskyltsfunktionen innefattar båda vad som visas och vad som ropas ut (TTS).


 
Jo, det vet jag :) Var mer att jag ville börja hjälpa till o få in avfarterna o det som inte är inlagda där jag åkt/har redigeringsmöjligheter :) Men då går det inte än. Är också filer (som visar vilken fil man ska ligga i) fortfarande i beta/lvl 4 nivå?

 
Filassistansen är släppt men vi fastnade lite med riktlinjerna tyvärr, därav har vi inte ändrat på låsnivån. Får se om vi kan få det klart nu då det delvis berörs av av detta.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2590
Has thanked: 38 times
Been thanked: 292 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Jag har så smått börjat skriva lite på vår Wiki, det blir lättare att ha allt sammalt än att läsa igenom en så småningom lång tråd.

Men inget är hugget i sten än! Fritt fram att lämna synpunkter!

https://wazeopedia.waze.com/wiki/Sweden ... shields.29
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2590
Has thanked: 38 times
Been thanked: 292 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Jag har en fundering kring de skyltar vi lägger in på vägsegmenten där vi som option kan lägga till riktning som t.ex. "N" eller "Norr". Men de ser inget vidare ut och vi har ju inte den typ av skyltning, däremot har vi det inbäddat i själva skylten. "E4 S" många gånger.

Finns det en anledning att vi just nu inte har valt att lägga in riktningen där? Det verkar vara fult möjligt. Provar detta här nu, https://waze.com/sv/editor?env=row&lat= ... 115&zoom=3

Så här "illa"? ser det ut nu med riktning utanför skylten som exempel:
Screenshot_20210619-174228.png
(254.28 KiB) Downloaded 73 times
 
 
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2590
Has thanked: 38 times
Been thanked: 292 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
avozetta wrote: Wed Jun 23, 2021 2:58 pm Jag har en fundering kring de skyltar vi lägger in på vägsegmenten där vi som option kan lägga till riktning som t.ex. "N" eller "Norr". Men de ser inget vidare ut och vi har ju inte den typ av skyltning, däremot har vi det inbäddat i själva skylten. "E4 S" många gånger.

Finns det en anledning att vi just nu inte har valt att lägga in riktningen där? Det verkar vara fult möjligt. Provar detta här nu, https://waze.com/sv/editor?env=row&lat= ... 115&zoom=3

Så här "illa"? ser det ut nu med riktning utanför skylten som exempel:Screenshot_20210619-174228.png
 
 



 
Så här ser det ut nu när jag lagt in riktning i skylten, så som det ibland är skyltat längs våra vägar, tycker det ser bättre ut:
Vad hindrar oss från att implementera detta på samtliga riktningsseparerade vägar där vi har väderstreck inlagt?
Screenshot_20210704-095345.png
(217.67 KiB) Downloaded 67 times
 
 
 
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2590
Has thanked: 38 times
Been thanked: 292 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
pnylin wrote: Thu Jul 08, 2021 5:22 pm
avozetta wrote: Sun Jul 04, 2021 7:59 amSå här ser det ut nu när jag lagt in riktning i skylten, så som det ibland är skyltat längs våra vägar, tycker det ser bättre ut:
Vad hindrar oss från att implementera detta på samtliga riktningsseparerade vägar där vi har väderstreck inlagt?Screenshot_20210704-095345.png
 
 
 



 
Jag tycker inte det.

Det är inte speciellt ofta som riktningen finns med i vägnumret på skyltarna. I storstäderna står det "E4 S" ibland men då oftast inte på själva vägen utan på skyltar en bra bit bort. I Stockholm står det "E4 S" och "E4 N" på skyltar inne i stan men nästan aldrig på själva motorvägen.

Ändrar vi på ett segment på tex. Essingeleden kommer alla segment på E4 som idag heter "E4 S" att ändras. 

Dessutom när du kör på tex. E4 ser du den gröna "E4"-skylten på vägen i appen. Ändrar vi på "E4S" på södergående segment och "E4N" på norrgående kommer vi se båda skyltarna lite hullerombuller. Tror att det kommer se ganska rörigt ut.

/Patrik

 
 

 
Bra synpunkt, då kanske vi ska skippa väderstreck helt i anvisningarna så är vi konsekventa?
 
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2590
Has thanked: 38 times
Been thanked: 292 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
pnylin wrote: Thu Jul 08, 2021 8:39 pm En annan sak jag har märkt nu när jag testat.

Skriver jag alla destinationer i översta rutan så blir det en radbrytning.

Exempel:2021-07-08 21.19.31.jpg
 
 
Skriver jag några destinationer i övre rutan och några i andra rutan blir det ingen radbrytning om det är för många tecken i övre rutan.

Exempel:2021-07-08 21.39.41.jpg
 /Patrik
 
 
 

 
Precis, det är så det fungerar.
 
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2590
Has thanked: 38 times
Been thanked: 292 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Hej!

Jag har nu labbat runt med detta ett antal veckor nu och kört sträckorna jag lagt in och känner mig redo för ett förslag på riktlinjer som finns nedskrivna på wikin, https://wazeopedia.waze.com/wiki/Sweden ... shields.29

Jag tycker vägens namn (vägens id), med eller utan vägskyltsnummer, inte ska försakas och tas bort, den har lika stort värde som övrig information vi nu har möjlighet att lägga till.

Kort:
- Visuella instruktioner: Används primärt för att visualisera den väg man svänger in på (vägens identitet), nu även med möjlighet till vägnummerskyltar för Europa- och Riksvägar.
- Mot: Används primärt för att visualisera vart man åker mot på den väg som visas ovan (notera att även denna rad nu kan ha vägnummerskyltar!)

Förslaget känns också hyfsat entydigt och inte godtyckligt?

Sen finns förstås undantag, några har jag skrivit ner men har garanterat missat saker, lyft dessa när ni upptäcker dem!

Granska, klura, fundera och återkom med synpunkter!

Tänk på att det fortfarande är en Beta och vissa förutsättningar kan ändras framöver!

I WME, redigera endast en begränsad sträcka som du har kontroll över och lätt kan återkomma till när vi satt riktlinjerna!

 
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2590
Has thanked: 38 times
Been thanked: 292 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
pnylin wrote: Tue Jul 13, 2021 2:03 pm En fundering som jag har är det med förkortningarna N S Ö V och C som ibland står på skyltarna.karlshamn.jpg
 I exemplet är det avfart 52 från E22 mot Karlshamn. Före körfältassistansen ser det helt OK ut men sen tycker jag att det egentligen ser lite konstigt ut.
I just detta fallet står det exakt så på avfartsskylten från E22.

Om man leker med tanken på att Asarum istället hade hetat Östra Asarum och det då på avfartsskylten stått "Ö Asarum" hade det sett ännu konstigare ut med tre bokstäver i mitten (Vid tex avfarten från E4:an till Östa Ljungby står det "Ö Ljungby") 

Borde man kanske separera orterna med kommatecken precis som vi gör i tex. vägnamnet på avfarterna.

Vad tycker ni om detta?

/Patrik

EDIT:
Ett exempel till:karlshamn2.jpg
 
 
 
 

 
Bra synpunkt. Frågan är om vi själva ska komma runt problemet eller be Waze lösa detta, det kan inte vara unikt för oss i Sverige med dessa förkortningar.

En enkel tunn ram runt fritextfälten skulle t.ex. lösa detta!?
 
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2590
Has thanked: 38 times
Been thanked: 292 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13