Göteborgstråd

Image

Moderators: Unholy, SverkerN, pnylin, avozetta

Göteborgstråd

Postby ehagglun » Thu Jun 23, 2011 6:16 pm

Har försökt hitta en tidigare tråd om Göteborg, utan att lyckas, jag utgick därför ifrån att det inte fanns någon, så jag skapar en.
Tanken är att vi som är AM för Göteborg kan snacka ihop oss lite om vad som behövs göras och så. Antingen tycker vi att det är en bra idé att använda en tråd för sådant, och då använder vi denna... eller så tycker vi att det är värdelöst och då skiter vi i den här tråden ;)
Jag har inget att ta upp just nu, har mest ägnat mig åt att släcka Update Requests (fanns över 200 när jag började, i och för sig på hela mitt område men cirka 100 i Göteborgs kommun) och att svara på Pendings (långt LÅÅÅÅNGT över 200 för Göteborgs kommun)...
Area Manager : SE-Gothenburg and northern outskirts thereof.
HTC HD2 | Telia | rom vers. 3.14.413.2(04666) SVE
Wiki Resources | Best Map Editing Practice (READ IT!!) | Editing tips
Image
Facebook/Erik.Hagglund
ehagglun
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Göteborgstråd

Postby helskinnad » Wed Jun 29, 2011 9:12 pm

När jag började Wazea i januari 2011 blev jag förvånad att se så otroligt många Update Requests i Gbg när det fanns så många engagerade AM i stora delar av Sverige. Jag tog mig an bygga om några helt vansinnigt felaktiga motorvägsmot och städa upp allmänt i SÖ Gbg, men det var ju fortfarande bedrövligt många Requests kvar. Plötsligt en dag var alla borta! Ett storartat jobb, tack för det! Det är väl på grund av den insatsen som det blivit så få svar på denna Göteborgstråd hittills ;-) , men det är ju bra att den finns.

Ett vanligt problem på många ställen runt Gbg har varit när motorvägars båda körriktningar går samman i korsningar tillsammans med av/på-farter och eventuella broar över. Det blir ett himla jobb att bena upp sådana nystan. Eftersom jag inte sett problemet diskuterat i forumet kanske det är någon lokal AM som testat vilda idéer. Någon som känner igen detta?

/Lars
AM S Göteborg/Mölndal/Mölnlycke
helskinnad

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Postby ehagglun » Thu Jun 30, 2011 7:18 pm

Jag tror inte att någon frivilligt kommer att ta på sig det där ;)
Men det är nog en kvarleva från när Waze precis startade upp i Sverige, många gamla AMs la ner ett otroligt arbete för att fixa alla vägar, ibland med nära nog omöjliga odds (långsam server och AP-gamla aerials)... ibland gick det nog lite fort ;)

Jag har utökat mitt område så att det inkluderar det mesta mellan Lysekil och Mölndal, västra skärgården till Landvetter Flygplats. Det innebär att jag inte har möjlighet att sitta och leta efter "eventuella" problem, jag inriktar mig på pendings och update requests, och så kollar jag gatorna i närheten av dessa.

Jag känner inte igen det du beskriver men jag har sett en del helgalna korsningar... Jag tror att en del AMs kanske är lite överambitiösa, alternativt för lata för att läsa Wikin. När jag hittar sådana korsningar så lägger jag inte så mycket tid på att reda upp det, jag tar helt sonika bort det som ser fel ut och gör om det från början, testar sedan konnektiviteten från samtliga håll och avslutar med att göra en Map Problems refresh för att se så att inga dolda fel ligger där och skräpar.
Image
Facebook/Erik.Hagglund
ehagglun
Area Manager
Area Manager

Postby ehagglun » Tue Jul 05, 2011 9:29 am

Det ligger en pending från Nalle Johansson på Odinsplatsen, att förlängningen Odinsgatan/Friggagatan (den delen som passerar genom "rondellen" skall tas bort... jag är inte i den delen av stan så ofta, någon som vet om det håller på att hända något där, skall dom blockera för genomfartstrafik?
Image
Facebook/Erik.Hagglund
ehagglun
Area Manager
Area Manager

Postby ehagglun » Thu Aug 25, 2011 10:46 am

Någon som kör i området dagligen kanske kan bekräfta eller avfärda mina misstankar:
http://world.waze.com/cartouche/?zoom=6 ... 2=58923839

Denna sväng går väl inte att göra? Skall man svänga av mot Ringön så måste man göra det vid avfarten mot frihamnen?
Image
Facebook/Erik.Hagglund
ehagglun
Area Manager
Area Manager

Postby Gasolgrill » Fri Aug 26, 2011 4:54 am

Problemet är naturligtvis att det är för många AM.
Det har hänt att jag suttit i timmar och jobbat med ett mot, t ex runt Tingstadstunneln, och dagen efter har någon ambitiös vänlig själ bestämt att det jag gjort var fel och "justerat" det så att det blir "rätt". Alltför ofta med ett sämre resultat.

Waze "bygger om" vägarna själv också. Något jag sett särskilt på motorvägar eller andra vägar med skilda körbanor. Då kan de plötsligt bli en korsning på en orimlig plats.
//Anders
AM Göteborg, Härryda och lite till med Samsung S4 och Peugeot 308, Peugeot Vivacity eller Crescent Trekking.
Gasolgrill

Postby daemonmonkey » Sat Aug 27, 2011 7:14 am

@ehaglund

Jag har för mig att det går att köra under GÄB för att komma in till Ringön den vägen.
daemonmonkey

Postby ehagglun » Tue Aug 30, 2011 9:21 pm

Gasolgrill, du har rätt till viss del, ibland editeras det hej vilt och fullt fungerande korsningar lämnas i ett skick som får det att se ut som kriget... Har dock aldrig sett en väg ändras av sig självt, fast så har jag ju inte varit direkt uppmärksam på det heller ;)

Daemonmonkey, Japp, det stämmer, men frågan är om man inte måste göra den svängen innan man har kommit upp på Götaälvbron? Det går väl en refug från "frihamnsbron" och upp på götaälvbron, så om man vill till Ringön via vägen under Götaälv bron så måste man väl svänga av vid den här punkten.. typ? Jag har ju kört där miljontals gånger, och det är väl det som är problemet... man blir hemmablind.
Image
Facebook/Erik.Hagglund
ehagglun
Area Manager
Area Manager

Postby onemanracing » Wed Oct 05, 2011 8:30 am

Tjena

Jag är ny AM i Götet med fokus på Hisingen. Jag har börjat editera de mest uppenbara felen och har fokuserat på att lära mig best practice och hur man gullar med verktygen så man får till alla kopplingar rätt...
Hoppas jag inte sabbat nåt alltför mycket. :?

Den korsningen är inte rätt, jag kopplar om den direkt så det stämmer med verkligheten, svängen mot Ringön måste göras tidigare som sagt.

OT: Noterade att ehagglun är AM på E45 norr om Lilla Edet, de har plockat bort två fartkameror där en i vardera riktning närmast Edetrasta. Har försökt trycka "Not There" men det kraschar ju då så jag vet inte om rapporterna går fram.
FYI så pendlar jag GBG/THN dagligen, oftast via E6/Romelandavägen/E45.
Image
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0
onemanracing

Has thanked: 1 time

Postby c_olsson » Wed Oct 19, 2011 7:27 am

När man kör på E6/E20 vid Liseberg så får man ofta meddelanden där det står "Annedal" istället för mer riktigt Gårda eller Liseberg (dvs det som blåljusmännen använder i dagligt tal). Vid en närmare titt på kartorna så verkar det kanske bero på att någon lagt in Annedal som city för en del gator i annedalsområdet och då "medelpunkten" för dessa gator ligger närmare Liseberg än Göteborgs medelpunkt Det verkar också som ett flertal (men inte alla) stadsdelar är markerade på detta sätt.

Bör man kanske lägga in fler namn som City så att man får lite mer korrekta meddelanden? Det vore ju lämpligt om varje motorvägsmot fanns med sitt rätta namn.

Sen undrar jag vem som sköter uppdateringarna för röde orm-bygget? Den öppnas om ett par veckor och det blir ganska stor förändring i körmönstret.
c_olsson

Next

Return to Sweden [svenska]