Göteborgstråd

[ img ]

Moderators: Unholy, SverkerN, pnylin, avozetta

Re: Göteborgstråd

Postby ehagglun » Thu Dec 13, 2012 9:38 pm

clhe wrote:Ska till Göteborg nästa helg, och undrar om jag vågar lita på Waze-navigeringen genom Olskroksmotet och Tingstadtunneln ut mot Hissingen? Är ju "från landet"... ;)

Berätta gärna hur det gick, som sagt så är jag lite missnöjd med ruttningen genom tingstadstunneln när man kommer söderifrån och ska norrut, jag kör ett par ggr i veckan från Landvetter Flygplats och till Stenungsund och om jag skulle följa ruttningen blint så skulle jag hamna i brunnsbo eftersom att den säger att man skall hålla till vänster när man kör in i tunneln... och den filen leder inte till Oslo, utan till "HAMNAR"... men som sagt, det är många filer.. :P
ehagglun
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times

Postby pnylin » Fri Dec 07, 2012 7:27 pm

På söndag invigs nya E45:an mellan Göteborg och Trollhättan.

http://www.trafikverket.se/Invigningar- ... ag-i-Vast/

Är allt inlagt i Waze?

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 9 times
Been thanked: 172 times

Postby petkr4 » Fri Nov 30, 2012 5:35 am

Vi har fått in en del rapporter om att routing ej fungerar igenom tull väg. Det är inget fel utan är en inställning i klienten.
Inställningar/Navigation/Undvik vägtullar

Peter
AM
petkr4
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 28 times
Been thanked: 46 times

Postby lindq » Fri Nov 23, 2012 7:44 am

Fixat.
lindq
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 8 times
Been thanked: 20 times

Postby termos1 » Fri Nov 23, 2012 12:56 am

Hej Vid kärra på väg 159 vid korsningen ut mot E6 är det inte möjligt att svänga höger enligt navigatorn.
https://world.waze.com/editor/?zoom=4&l ... =181289873

Hoppas att länken visar var jag menar,någon som kan fixa?
termos1

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Postby onemanracing » Thu Nov 15, 2012 9:13 am

Jag var inne och petade lite i olskroksmotet för ett tag sen, körde söderifrån och skulle till E45 västerut och höll på att hamna på E20 österut... Men jag gjorde ju inte det eftersom jag inte följde anvisningarna i Waze om att följa skyltning mot E20. ;)

Problemet var att vägen efter motet mot E20 fortfarande hette E20, bytte namnet på den snutten.
onemanracing

Has thanked: 1 time
Been thanked: 0 time

Postby petkr4 » Wed Nov 14, 2012 10:01 pm

Olskroksmotet och Gullbergsmotet är komplexa. Det har varit en utmaning att editera alla hänvisningar och avfarter. Det gäller att få ihop hela flödet enda från Brunnsbo och Tingstadsmotet till Gullbergs och Olskroksmotet och vise versa.

Jag har själv funderat på norrgående riktning och just avsaknaden av hänvisning till E6 Oslo vid Olskroksmotet. Den finns med dock kommer den förs efter Tingstadstunneln. Den högra filen aviseras ej då man redan färdas rakt fram. Jag skapade en hänvisning Centrum (E45) (den 17 oktober) för färd mot Centrum och Karlstad. Här med borde hänvisning bli håll höger Centrum (E45) vid färd åt öster medans färd norr ut inte aviseras alls. Om detta är rätt eller fel kan diskuteras. Själv tycker jag inte att färd rakt fram ska aviseras. Det stora problemet uppkommer först om man ligger i vänster fil och ska svänga av åt E6 Oslo då det ej är tillåtet och då hamnar man fel.

Vidare så har vi noterat att routing från E20 Stockholm (kakeltunneln) till 155 / Lundbyleden har uppfattats som felaktig då den idag går i den höra filen och hänvisas (håll höger) Avfart 76: 155 Öckerö strax efter Tingstadstunneln. Det har sedan tidigare prövats att ha en hänvisning till vänster fil vid Olskroksmotet för vidare färd till 155 / Lundbyleden. Detta tycker jag bara har rört till routingen och har inte egentligen tillfört något positivt. Sedan är det bra om man delar upp trafikbelastningen öster och söder ifrån i olika filer.

Omnämnda mot är inte perfekta dock fungerar routing och hänvisning bra idag med det finns brister.

Jag ser nu med stor tillförsikt fram emot att ta del av er konklusion.
Peter
AM
petkr4
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 28 times
Been thanked: 46 times

Postby ehagglun » Wed Nov 14, 2012 7:14 pm

Personligen tycker jag att polhemsplatsen i det givna exemplet ser bra ut i editorn, jag har inte själv kört där på bra länge... tycker det är bra när man namnger filerna med det som står på skyltarna... jag har större problem med Tingstadstunneln, speciellt norrgående... JAG vet ju hur JAG skall köra, men för någon som kör igenom tunneln för första gången och skall mot Oslo kommer att hamna fel... Jag har funderat lite på hur man ska lösa den knuten men jag har inte funderat klart...
ehagglun
Area Manager
Area Manager

Been thanked: 5 times

Postby crazed_out » Wed Nov 07, 2012 10:43 am

lindq wrote:En fråga om Best Practice: Hur ska man rita en korsning med flera filer? Ta t.ex https://world.waze.com/editor/?lon=11.9 ... =149848678 (där jag hoppas att segmentet mellan Odinsgatan och Burggrevegatan är markerat). När man kommer på Odinsgatan uppmanas man att hålla vänster, men när man passerat punkten där filerna delas får man ingen instruktion om att faktiskt SVÄNGA vänster. Missar man uppmaningen att HÅLLA vänster tidigare vet man alltså inte i korsningen vart man ska (nåja, man kan se på kartan, men man får inga anvisningar).

Hur borde man rita en sådan korsning? Helt enkelt plocka bort filerna så att man får uppmaningen att svänga vänster när man kommit fram till korsningen och räkna med att föraren förstår att han då ska hålla vänster?

Känns som att det inte finns något riktigt bra sätt att göra det på. Men i den aktuella korsningen kan man ju ändå inte köra rakt fram om man är på väg västerut vilket ju i sin tur innebär att man antingen håller vänster eller höger och sedan kör vänster eller höger. (det finns ju ingen annanstans att ta vägen)... På väg österut blir det ju en annan sak, men det är ju samma princip som gäller, har man väl valt körfält finns det ju inga alternativ när man väl är inne i korsningen. Rakt fram är ju ingen anvisning, håll höger och håll vänster är väl tydligt nog kan jag tycka.
crazed_out

Been thanked: 6 times

Postby lindq » Wed Nov 07, 2012 8:41 am

En fråga om Best Practice: Hur ska man rita en korsning med flera filer? Ta t.ex https://world.waze.com/editor/?lon=11.9 ... =149848678 (där jag hoppas att segmentet mellan Odinsgatan och Burggrevegatan är markerat). När man kommer på Odinsgatan uppmanas man att hålla vänster, men när man passerat punkten där filerna delas får man ingen instruktion om att faktiskt SVÄNGA vänster. Missar man uppmaningen att HÅLLA vänster tidigare vet man alltså inte i korsningen vart man ska (nåja, man kan se på kartan, men man får inga anvisningar).

Hur borde man rita en sådan korsning? Helt enkelt plocka bort filerna så att man får uppmaningen att svänga vänster när man kommit fram till korsningen och räkna med att föraren förstår att han då ska hålla vänster?
lindq
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 8 times
Been thanked: 20 times

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]