Göteborgstråd

[ img ]

Moderators: Unholy, SverkerN, pnylin, avozetta

Re: Göteborgstråd

Postby petkr4 » Mon Feb 11, 2013 8:39 pm

Jag har inte upplevt de routing problemen som du nämner. Jag har där emot noterat en annan liten egenhet som är ganska allvarlig.

Det är när man lägger in del mål i rutten så lägger Waze upp routingen inne i ej kopplade ej körbara segment (walking trails)till del målet och hittar ej ut där ifrån. Det får i sin tur som följd att routing avbryts och kan ej fullföljas. Waze uppträder precis tvärt emot vad den borde göra.
Detta problem uppkommer aldrig när man lägger upp enkel destinations rutt över samma område.

Jag misstänker att det är fel i koden från Waze sida och kommer att patchas framöver.

Peter
AM
petkr4
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 28 times
Been thanked: 46 times

Postby onemanracing » Mon Feb 11, 2013 7:07 am

Råkade ut för ett märkligt routingfel i Fredags.
Körde söderut på E45 och knappade in "Höstvädersgatan, Göteborg" som hittades enkelt och jag klickade igång guidningen.
När jag kom fram ruttades jag vidare in på Stormvädersgatan och sen ett varv i rondellen varpå jag var framme... Slutpunkten var alltså inte på Höstvädersgatan utan på Stormvädersgatan efter att ha kört hela gatans längd och gjort en helomvändning i en rondell..? :roll:

Jag kom alltså längs Hjalmarbrantingsgatan
https://world.waze.com/editor/?zoom=5&l ... ,176005244

Detta har hänt på ett antal ställen tidigare, att man inte blir ruttad till den önskade slutdestinationen utan till nån gata i närheten, skapar i vissa fall EXTREMT mycket irritarion och frustration, speciellt i Göteborg där 100m fel i verkligheten kan innebära att man tvingas köra 40 minuter runt, runt i en helvetes trafikkarusell i start-stoptrafik.
Är det bara jag som upplever dessa problem? Känner att jag kanske kommer sluta använda Waze om det är nåt viktigt jag skall till då det aldeles för ofta blir fel. :|
onemanracing

Has thanked: 1 time
Been thanked: 0 time

Postby petkr4 » Sun Feb 03, 2013 2:28 pm

Waze och kollektiv samfärdsel

Fler och fler börjar använda Waze även på spårvagnar och bussar det är naturligtvis glädjande att de grupperna har tagit till sig alla möjligheter som följer med Waze dock är fortfarande den primära målgruppen bilister.

Vissa funktioner som att dela rutt kan vara tilltalande eller en del kanske bara vill samla på sig lite mer poäng.

Nu är tyvärr inte allt frid och fröjd med det beteendet utan det skapar problem i Waze.
Ett problem är att det inte finns något segment där färd går. Det resulterar i att map problemes genereras av systemet, det är dock ej så allvarligt. En allvarligare konsekvens är dock att spårväg och busstrafik istället går över befintliga vägsegment och de blir korrupta. Det får i sin tur till följd att t.ex. medelhastigheten blir felaktig.

Jag har skapat railroad segment där spårvagnar kör idag för att reducera risken för fel.

Railroad segmenten är namnade Railway, ej kopplat med övriga vägsegment och med level -5. De är ej synliga i klienten utan funktionen är i första hand att samla data från kollektivtrafiken.

Peter
AM
petkr4
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 28 times
Been thanked: 46 times

Postby danjlindstrom » Fri Feb 01, 2013 7:10 am

danjlindstrom wrote:Slussgatan - Polhemsplatsen är stängd till 1 feb. Det gäller även begränsningarna på Stampgatan
I övrigt är alla infarter till Polhemsplatsen öppna men smalare...

Dan

Från den lokala blaskan (GP)...

...tas avspärrningarna vid Stampgatan nu bort och bilisterna kan åter använda Stampgatan mellan Barnhusgatan och Polhemsplatsen.
Dubbdäcksförbudet på Odinsgatan återinförs från och med 1 februari.
- Det finns inte längre något behov av ett undantag, säger Nyhus. Bilar med dubbdäck kan åter köras via Stampgatan och Polhemsplatsen, det är inte längre nödvändigt att använda Odinsgatan.
Förbudet mot vänstersväng från Slussgatan mot Polhemsplatsen över Stampbroarna blir dock kvar tills vidare.
danjlindstrom

Has thanked: 10 times

Postby onemanracing » Tue Jan 29, 2013 7:47 am

Vägen är väl avstängd för trafik där? Det var den iaf i Fredags när jag körde förbi..
Också ett sätt att lösa att det blev omöjligt att köra där när dom tog bort ett körfält för att ge bussen gräddfil, stäng vägen. :roll:
onemanracing

Has thanked: 1 time

Postby lindq » Thu Jan 24, 2013 11:48 am

Jag tar tillbaka tråden till Göteborg. Det verkar som om Waze för tillfället vägrar att routa över bron från Gamla Ullevi till Polhemsplatsen (https://world.waze.com/editor/?lon=11.9 ... ,184354932) Jag kan inte hitta några fel, så antingen är det något som åtgärdats men inte hunnit ut i mobilerna, eller så är det den låga hastigheten i trafikdata som gör att den inte vill routa här. Någon annan får gärna dubbelkolla, men det är ett par segment uppdaterade de senaste dagarna.
lindq
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 8 times
Been thanked: 20 times

Postby termos1 » Thu Jan 24, 2013 12:47 am

Sen de ändrade hastigheten på Norrleden så stämmer det inte med fartkamerorna riktigt. Tänkte ge mig på att ändra i editorn men har nog inte befogenhet då det är en röd ring med streck i kartan.

På denna sträckan är hastigheten numera 60km/h.
https://world.waze.com/editor/?zoom=3&l ... s=84146970

På denna sträcka är numera hastigheten 80Km/h:
https://world.waze.com/editor/?zoom=3&l ... =150541333
Den västra kameran är det rätt hastighet på.

På denna sträcka är det tre kameror hastigeten är här 80,(det var fyra när jag skrev detta men den var inte låst så den kunde jag ta bort ,då det inte finns två kameror med 30 meters avstånd och som var satt på 60)
https://world.waze.com/editor/?zoom=4&l ... =150541332

På denna sträcka är det 80 det är en kamera:
https://world.waze.com/editor/?zoom=4&l ... s=90143039

Vet ej hur det är längre söderut på hisingsleden då jag svänger höger mot Torslanda vid Björlanda krysset.

Tacksam om någon med befogenhet kan justera tillåtna hastigheten på dessa kameror.
Mvh
termos1

Has thanked: 0 time

Postby pnylin » Thu Jan 17, 2013 4:32 pm

Tack för att ni kollat upp detta. Förhoppningsvis blir det bättre när fler och fler kördata kommer in till Waze server.

onemanracing wrote:Har noterat en ganska hög grad av nybörjarmisstag, t ex så verkar folk gilla att ändra mot som man bygger för att dom inte syns på flygfotot. Extremt irriterande, vägen är som sagt flång ny så den syns inte på kartan ännu.
Funderar på att börja låsa efter mig.

Detta är ett jätteproblem i Stockholmsområdet. Numera låser jag alla vägar som inte går enligt satellitbilden i bakgrunden. Har senaste månaderna fått göra om en ny rondell fyra-fem gånger samt några nya trafikomläggningar två-tre gånger. Senast idag fick jag åter lägga in Söder Mälarstrands nya sträckning. Nu är även denna sträcka låst.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 9 times
Been thanked: 172 times

Postby lindq » Thu Jan 17, 2013 2:24 pm

Tack. Jag började kolla men hittade inga direkta fel. Jag utgår från att routingen över på Hisingen beror på att vägen inte varit färdig innan.
Vilket - återigen - lyfter frågan om hur man nollställer trafikdata på en rutt utan att dra en ny väg. Men vi får väl vänta på att det löser sig självt...
lindq
Area Manager
Area Manager

Postby lindq » Wed Jan 16, 2013 8:43 pm

Jag ska gå igenom 45:an. Samtidigt är detta en sträcka där det varit oerhört mycket ombyggnader och vägarbeten det senaste året. Kan det kanske vara hastigheter från den tiden som ligger och spökar?

Livemappen säger ca fem minuter snabbare just nu om man undviker 45:an mellan Bohus och centrala Göteborg genom att ta bron över till Kungälv.

(Edit: WME spökar för mig, jag får kolla den imorgon istället....)
lindq
Area Manager
Area Manager

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]