Göteborgstråd

Image

Moderators: Unholy, avozetta, SverkerN, pnylin

Re: Göteborgstråd

Postby sweus » Sun Nov 04, 2012 6:41 am

/Urban
- Göteborg, AM för Säffle och Ystad
ImageImageImageImageImage
sweus
Map Raider
Map Raider

Has thanked: 18 times
Been thanked: 7 times

Göteborgstråd

Postby Wolfeye » Sun Nov 04, 2012 7:54 am

Det borde absolut vara så generellt, oavsett vägtyp, att ett lokalt namn skrivs ut och ev annan beteckning då inom parentes.

Har ändrat Wikin och lagt till den meningenäven på Minor Highways.
Image
INTL: Sweden, Hörnefors-Umeå
Area Manager: Umeå
Waze Champ: Sverige
Svenska Wikin
Wolfeye

Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Postby SverkerN » Sun Nov 04, 2012 9:20 am

Wolfeye wrote:Det borde absolut vara så generellt, oavsett vägtyp, att ett lokalt namn skrivs ut och ev annan beteckning då inom parentes.

Har ändrat Wikin och lagt till den meningenäven på Minor Highways.

Jag trodde detta var utrett sedan tidigare. Har vägen ett namn så används det. Annars används länsvägsnumret. Absolut inga paranteser.

Edit: Förhoppningsvis kommer nästa version av WME inom en snar framtid (någon månad eller något år, vem vet). Då sägs det att vi ska kunna använda alternativa namn. Då behöver vi inte välja vilket namn som ska in.

Ang paranteser. Det är på några få ställen i landet som parenteser överhuvudtaget förekommer. I övrigt är "/" vanligt förekommande. Ex "E 18 / 55 V". I många fall inget skiljetecken alls "222 Värmdöleden Ö". Då är det bättre att vi ändrar de få procenten vägar med parentes än att ändra allt annat.

/Sverker
SverkerN
Waze Global Champs
Waze Global Champs

Has thanked: 63 times
Been thanked: 185 times

Postby snubbel » Sun Nov 04, 2012 10:23 am

inga parenteser.. dom ger utslag
Area Manager för
Uppsala - Västerås - Enköping

jag pillar där jag kommer åt
snubbel

Has thanked: 1 time
Been thanked: 0 time

Göteborgstråd

Postby onemanracing » Sun Nov 04, 2012 1:05 pm

gungust wrote:
timmybird wrote:Väg 159, som jag under alla mina år som yrkeschaufför aldrig hört benämnas på det sättet, bör kunna få en bättre tydlighet om man också benämner den Söderleden, Västerleden, Ginstängstunneln osv. (jag noterar att Hisingsleden finns utsatt på något ställe). På så sätt talar vi samma språk som de människor som frekvänt använder lederna i fråga.

Enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/E6.20 skyltades den så under 80-talet, men nu heter den tydligen E6.20, och skyltas vanligen med E6 med streckad ram. Jag kommer nu att döpa om den till Söderleden, Västerleden, osv så långt jag har rättighet, det vill säga Säve, och hoppas att någon annan kan ta det sista.

/Gunnar

Det här är intressant, det påminner mog om det katastofala sättet som "Trafiken" i sveriges radio brukar rapporter blockeringar; "stor krock på E6 i blablastad, välj gamla E6 förbi hindret".
Finns det skyltar till "gamla E6" nånstans i sverige? Nej. Kan nån utanför blablastad känna till var "gamla E6an" går? Inte så troligt... Så tror ni att de som bor där behöver intruktion om hur man tar sig förbi krocken? Knappast...

Det jag menar är, om man kört lastbil i trettio år i Göteborg så kanske man inte behöver navigeringshjälp, däremot om man behöver navigeringshjälp så är det OTROLIGT viktigt att navigeringshjälpen stämmer överrens med vad som står på skyltarna.
Sväng höger mot söderleden är nog inte så hjälpsamt om det bara står 159 / centrum / hamnar / hisingen på skylten.
Image
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0
onemanracing

Postby petkr4 » Sun Nov 04, 2012 3:57 pm

Jag håller med Mats, jag har aldrig sätt ett lokaliseringsmärke för vägvisning med namnet Västerleden. Det är oerhört viktigt att man får rätt information vid filbyte där namn på skylt stämmer med namn eller nummer på väg.

Nu tycks dock den stora frågan vara vilket vägnummer sträckan har.

Enligt Wikipeda så är det väg 6.20
Enligt vägverkets karta så är det väg 6
På 1980-talet riksväg 159

Ponera nu att vi döper den till 6.20 eller 6 då skulle troligtvis ingen känna till den och inga lokaliseringsmärke skulle hänvisa.

Om vi döper den till Västerleden som den benämns med namn så skulle många känna igen den dock så skulle det inte matcha med skyltning.

Nu har vi kvar riksväg 159 ett vägnummer som egentligen inte finns dock ser jag det som det bästa alternativet då det fortfarande finns vägvisning med det numret.

Kan man inte tänka sig 159 Västerleden.
Peter
AM
Area manager/Göteborg och Västkusten

Image
petkr4
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 28 times
Been thanked: 41 times

Postby pnylin » Sun Nov 04, 2012 4:38 pm

Kollade lite i andra kartor hur de benämner vägen.

Google Maps: inget namn
Hitta.se : Västerleden
Eniro: Västerleden
Lokaldelen: 159 Västerleden
TomTom: 159 Västerleden

Man kan ju döpa själva vägen till "159 Västerleden" och påfarterna till "Påfart Västerleden - Oslo" (eller vad som står på vägskylten).

När jag kollar med Google Street View ser jag vid vissa påfarter en liten blå skylt med namnet "Västerleden". Finns t.ex vid påfarten söderut vid Fiskebäcksmotet.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs

Has thanked: 9 times
Been thanked: 163 times

Postby onemanracing » Mon Nov 05, 2012 9:13 am

Av nån anledning så kallar Trafikverket (?) söderleden/västerleden/norrleden för "E6", misstänker att det är för att ADR bilar skall hitta runt byn eftersom de inte får köra genom byn/tingstadstunneln. Klart förvirrande är det i alla fall eftersom sträckningen är klart annorlunda än riktiga E6an...
Image
/Mats
AM:
-Hisingen/Göteborg, Sweden
-Hammarö, Sweden
iPhone4/iOS 5.1.1/Waze 3.5.1.0
onemanracing

Postby lindq » Wed Nov 07, 2012 8:41 am

En fråga om Best Practice: Hur ska man rita en korsning med flera filer? Ta t.ex https://world.waze.com/editor/?lon=11.9 ... =149848678 (där jag hoppas att segmentet mellan Odinsgatan och Burggrevegatan är markerat). När man kommer på Odinsgatan uppmanas man att hålla vänster, men när man passerat punkten där filerna delas får man ingen instruktion om att faktiskt SVÄNGA vänster. Missar man uppmaningen att HÅLLA vänster tidigare vet man alltså inte i korsningen vart man ska (nåja, man kan se på kartan, men man får inga anvisningar).

Hur borde man rita en sådan korsning? Helt enkelt plocka bort filerna så att man får uppmaningen att svänga vänster när man kommit fram till korsningen och räkna med att föraren förstår att han då ska hålla vänster?
lindq
Area Manager
Area Manager

Has thanked: 8 times
Been thanked: 20 times

Postby crazed_out » Wed Nov 07, 2012 10:43 am

lindq wrote:En fråga om Best Practice: Hur ska man rita en korsning med flera filer? Ta t.ex https://world.waze.com/editor/?lon=11.9 ... =149848678 (där jag hoppas att segmentet mellan Odinsgatan och Burggrevegatan är markerat). När man kommer på Odinsgatan uppmanas man att hålla vänster, men när man passerat punkten där filerna delas får man ingen instruktion om att faktiskt SVÄNGA vänster. Missar man uppmaningen att HÅLLA vänster tidigare vet man alltså inte i korsningen vart man ska (nåja, man kan se på kartan, men man får inga anvisningar).

Hur borde man rita en sådan korsning? Helt enkelt plocka bort filerna så att man får uppmaningen att svänga vänster när man kommit fram till korsningen och räkna med att föraren förstår att han då ska hålla vänster?

Känns som att det inte finns något riktigt bra sätt att göra det på. Men i den aktuella korsningen kan man ju ändå inte köra rakt fram om man är på väg västerut vilket ju i sin tur innebär att man antingen håller vänster eller höger och sedan kör vänster eller höger. (det finns ju ingen annanstans att ta vägen)... På väg österut blir det ju en annan sak, men det är ju samma princip som gäller, har man väl valt körfält finns det ju inga alternativ när man väl är inne i korsningen. Rakt fram är ju ingen anvisning, håll höger och håll vänster är väl tydligt nog kan jag tycka.
Area Manager in Sweden, parts of Västra Götaland (West Sweden).
Samsung Galaxy Note II GT-N7105 (4.1.2 stock) | Volvo 850 T5 -96 med +25000mil | Nissan Micra -04 10000mil
crazed_out

Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

PreviousNext

Return to Sweden [svenska]