Get a sneak peek at whats next for Permanent Hazards on our April 7th Office Hours!

Post Reply

Den svenska språkfilen

Post by
Här lägger jag upp information om den svenska översättningen av Waze. Kom gärna med förslag eller synpunkter så ordnar vi det till nästa version!

All heder, och ett stort tack, till den eller de som gjorde den ursprungliga översättningen! Ni har gjort ett kanonjobb, och jag har bara behövt ändra mindre saker som syftningsfel och särskrivningar.

OBS: Vi vill ha in skärmdumpar med översättningsfel! För att underlätta för Waze har de bett oss skicka skärmdumpar med de textavsnitt som är fel. Detta underlättar även för mig när jag ska ändra språkfilen. Sök på Android Market eller motsvarande efter Screenshot, och skicka felen till henricsson (a) hotmail.com ((a)=@, försöker undvika spam).

/Tobias Henricsson

Uppdateringar:
2011-08-22
Waze säger i dag i ett mail till mig att de har identifierat och korrigerat felen. Tydligen missade de att jag redan gjort det i den fil jag skickade dem... Men hur som helst; i och med detta ska den nya språkfilen komma ut på nätverket någon av de närmaste dagarna.

2011-08-21
Felen i filen (!) är identifierade och åtgärdade. Waze har fått den korrekta filen och jag hoppas att de kan komma att lägga ut den de närmaste dagarna.

2011-08-16
Waze är noterade om alla språkfel, men jag har inte fått något svar. Förmodligen har de fullt upp med sina Amazon-servrar som det står om i editorn... ;) Under tiden korrigerar jag de fel som går att korrigera, t.ex. Navigationslist(a). Det går alltså INTE att editera dessa fel som det ser ut nu då de inte finns med i Wazes översättningsfil. Fråga mig inte varför, det verkar som att de tappat den sedan förra versionen...

2011-08-10
Ett antal fel har upptäckts. I Inställningar står det ibland On/Off istället för På/Av. Detta beror enligt Waze på telefonernas operativsystem och är inget som de kan rå för. Jag skickar i dag 4-5 skärmdumpar med fel till Waze, och håller er (surprise!) uppdaterade om vad som händer.

2011-08-09
Waze skickade mig "råfilen" som de använder till apparna. Den är i sig helt översatt, men ett flertal strängar saknas. Jag har skickat den senaste svenska översättningen till dem igen för uppdatering. Det verkar som att en del gamla fel dykt upp igen. Dessa är korrekta i den fil jag skickade, så det mest troliga är att Waze använt sig av en gammal version av översättningen där strängar saknas och där gamla fel ligger kvar. Som vanligt: jag håller er uppdaterade! :)

2011-08-08
Språkfilen uppdaterad hos Waze, men flera användare (inklusive mig själv) har anmärkt på att många engelska uttryck kommit tillbaka (t.ex. text när man spelar in vägar). Jag har mailat Waze om detta, då den fil jag skickade till dem var helt översatt. Jag återkommer med mer info så snart jag vet något.

2011-07-30
Filen verkar uppdaterad enligt min "testkörning" men det är än så länge inte bekräftat av Waze

20011-07-29
Filen skickad till Waze för godkännande. Jag håller er uppdaterade när den läggs ut för allmän (d.v.s. automatisk) nedladdning.

2011-07-28
Ankommer xx:xx är nu förkortat till Ank. för att få plats.
Punkt efter vissa känslouttryck har tagits bort.
Ett flertal språkfel och syftningsfel har åtgärdats.
Filen skickas till waze 110728 eller 110729. Därefter tar det en eller ett par dagar innan de hinner lägga in det i systemet.

POSTER_ID:2573695

1

Send a message
Last edited by TobiasHenricsson on Mon Aug 22, 2011 4:21 pm, edited 10 times in total.

Post by amiga6
Om man laddar ner excel-arket så är några av dom svenska översättningarna röda varför? Det är också många ord/fraser som inte är översatta är det bara att översätta och skicka in? Var skall man skicka filen?
amiga6
Area Manager
Area Manager
Posts: 499
Has thanked: 86 times
Been thanked: 19 times
Send a message
I'm using Samsung Galaxy S22 Ultra Android 13 Swedish and the latest (beta) Waze version.

Post by amiga6
En del uttalsfel är irriterande...

Gudöbroleden väg 260 i Haninge är ett...
amiga6
Area Manager
Area Manager
Posts: 499
Has thanked: 86 times
Been thanked: 19 times
Send a message
I'm using Samsung Galaxy S22 Ultra Android 13 Swedish and the latest (beta) Waze version.

Post by amiga6
ulle2 wrote:I klienten står det "Avslua navigering" när man vill avsluta pågående navigering. Det skall stå "Avsluta navigering.

/Ulle
Fixat.

Det kommer förhoppningsvis med nästa uppdatering

/Anders
amiga6
Area Manager
Area Manager
Posts: 499
Has thanked: 86 times
Been thanked: 19 times
Send a message
I'm using Samsung Galaxy S22 Ultra Android 13 Swedish and the latest (beta) Waze version.

Post by amiga6
avozetta wrote:Finns en hel del saknade översättningar i appen i sin nuvarande layout, här är några att jobba in (Android):
- Huvudkartan utan rutt påslagen, vit text med blå bakgrund för att välja fordonstyp: "Car details" > "Fordonstyp"

- Navigeringsmenyn när du väljer fordonstyp från huvudkartan: Förklarande text till respektive fordonstyp.
Taxi: "Get routes great for taxis" > "Få rutter som är bra för taxibilar"
Privat: "For cars with no special restrictions" > "För bilar utan speciella restriktioner"
Motorcykel "Get roue great för motorcycles" > "Få rutter som är bra för motorcyklar"

"Gas typ" > "Typ av bränsle"
"More routing options" > "Fler inställning för ruttberäkning"

Huvudmeny för inställningar:
- "Map display" > "Kartvisning"
- Voice & Sound" > "Röst & Ljud"
- "Driving preferences" > "Körinställningar"
- "Car details" > "Fordonstyp"
- "Alerts & reports" > "Varningar & Rapporter
- "Gas stations" > "Bensinstationer"
- Music" > "Musik"
- "Reminders" > "Påminnelser"
- "Account" > "Konton"
- "Account & Login" > "Konton & Inloggning"
- "Feedback" > "Återkoppling"
- "Share Waze" > "Dela Waze"

Återkommer med alla undermenyer :-)
Har kontrollerat den senaste uppdateringen av språkfilen det ser rätt ut där.
amiga6
Area Manager
Area Manager
Posts: 499
Has thanked: 86 times
Been thanked: 19 times
Send a message
I'm using Samsung Galaxy S22 Ultra Android 13 Swedish and the latest (beta) Waze version.

Post by amiga6
Hur ofta uppdateras språkfilen i appen?

Jag har länge dragits med ett fel när bränslepriser inte är uppdaterade på några dagar. Det står daagar istället för dagar. Sen är det en del saker som inte är översatta i min app men som verkar vara översatta i översättnings applikationen.
amiga6
Area Manager
Area Manager
Posts: 499
Has thanked: 86 times
Been thanked: 19 times
Send a message
I'm using Samsung Galaxy S22 Ultra Android 13 Swedish and the latest (beta) Waze version.

Post by Ammarnas
ulle2 wrote:Ett annat problem är vid avfart från motorväg. Där får man instruktionen "Avfart till avfart XX".

Strängen är antagligen "Avfart till" och när rampnamnet t ex är "Avfart 153 - 271, Älvsjö" blir utropet "Avfart till avfart 153 - 271, Älvsjö" vilket låter konstigt. Det vore väl bättre med något i stil med "Tag av till avfart 153 - 271, Älvsjö"

/Ulle
Håller helt med! Det är ingen jättebra användarupplevelse som det är idag med "Avfart till avfart XX". Tag av låter som ett bra förslag
Ammarnas
Posts: 5
Has thanked: 10 times
Been thanked: 1 time
Send a message

Post by avozetta
"Stäng av" popuppen är delvis på engelska, "Sure you wanna shut down".
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2594
Has thanked: 39 times
Been thanked: 293 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
mippzon wrote: ... Jag såg dessutom att den nya widgeten i Android också skulle behöva ses över lite, har dock inget konkret exempel just nu.
- "@ Arbete in:" borde bli "@ Arbete om:"
- "Refresh" borde bli "Uppdatera"
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2594
Has thanked: 39 times
Been thanked: 293 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
linkan1980 wrote:Har precis börjat använda waze och noterade idag

avfart E18 E

antar att det ska vara E18 Ö

har inte testat om det står E18 W åt andra hållet :)
orla wrote:Det har inget med språkfilen att göra. Det anges manuellt. Sedan får någon gärna förklara varför man ska lägga till riktning på vägarna.
Där vi delat upp vägen i två enkelriktade vägar, främst större europavägar och kanske en del trafikleder, så har många av oss valt att lägga till färdriktingen (i form av väderstreck) i vägnamnet då det underlättar mycket när man läser trafikrapporterna i appen. Man kan då snabbt avgöra om det påverkar min färdväg eller inte.

Sen kan man alltid diskutera språket om den skall vara svenska eller engelska men jag valde engelska för att vara lite just mot våra wazeturiser som besöker Sverige.
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2594
Has thanked: 39 times
Been thanked: 293 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13

Post by avozetta
Här kommer lite att ta tag i (2.9.99.117):
- Dialogrutan när man startar en rutt, den där tiden räknas ner i 10 sek. innan rutten ritas ut. Man ser en ny tidslinje som börjar med texten "Now" och avslutas med beräknad ankommstid. "Now" kanske skulle kunna heta "Nu" ?

- Samma dialogruta som ovan men under tidslinjen så finns det en beskrivning på enkelska "Note: Route may not be optomal but waze learns fast".

- Samma dialogruta som ovan. En rad på svenska som jag undrar om den hör hemma där? Den visas dessutom inte varje gång. "Visar rutt med alternativ startpunkt".

- Fältet för att fylla på med skriven text för en trafikrapport. "Dela detaljer här" borde kanske vara "Skriv detaljer här" ?

- I dialogrutan för att välja typ av trafikrapport finns valet "Check In" som tydligen har med Forsquare att göra, har inget bra förslag på översättning där, kanske någon annan har?

- I dialogrutan för "Rapporter" är inte "Traffic" översatt. "Trafik"

- Klickar man på någon av trafikrapporterna i dialogrutan Rapporter så får man nya val, "Around me", "On route" och My Groups". "Omkring mig", "På rutten" och "Mina Grupper".

- I samma dialogruta som ovan. "Thanks" -> "Tack".

- All hantering av Grupper verkar vara på engelska i sin helhet.

- All hantering av "Min poängtavla" verkar vara på engelska i sin helhet.

- Twitterinloggning under sociala nätverk. "Account details"

- Inställningar -> Navigationshjälp: "Level of guidance"

- Inställningar -> Allmänt: "Handelseradie" till "Händelseradie"

- Inställningar -> Navigation: "Prefer goodie munching"

- Inställningar -> Avancerat -> Dataöverföring: "Refresh map of my area" = "Uppdatera kartan i mitt område"

Jag har säkert missat något :)
avozetta
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 2594
Has thanked: 39 times
Been thanked: 293 times
Send a message
/Anders
Sweden Wiki Master, Sweden Waze Champ, Sweden Country Manager, AM in Sweden/Stockholm area, Waze Beta Tester
Sony Xperia 5 IV Android 13