Post Reply

Jag råkade ange ett engelskt namn på Sjuntorp

Post by dtelder
Hej

Jag har namngivit några småsamhällen och gårdar genom att namnge tillfartsvägen dess namn. På ett ställe råkade jag skriva på raden ovanför, vilket gjorde att Sjuntorp fick det engelska namnet Ulvstorp.

Jag har mejlat alpha@waze.com och bett dem plocka bort namnet, men det kanske går att göra det själv? Nästan alla gator i Sjuntorp som jag pillar på vill editorn nu att engelska namnet ska vara Ulvstorp.
dtelder
Posts: 27

POSTER_ID:2229674

1

Send a message

Post by dtelder
Jag fick svar av alpha att de fixat mitt fel. Det skedde samtidigt som jag skrev in Sjuntorp på den engelska raden.

Är förresten tanken att man alltid ska ha med engelskt namn, eller att man alltid ska lämna fältet tomt om det inte finns något speciellt engelskspråkigt namn?

Och när jag ändå är igång, vilket ortsnamn ska man ange på vägar "en bit"/långt från någon ort?

/Dick
dtelder
Posts: 27
Send a message

Post by ehagglun
Man kan göra som du gjorde, alltså maila alpha.. eller så går du till den gatan där du satte fel namn och ändrar det från Ulvstorp till Sjuntorp... då kommer det visserligen att stå sjuntorp på bägge raderna men det är ju inte helt och hållet fel... det heter ju samma sak på engelska som på svenska ;)
Men vill man ha bort det helt och hållet så är det som sagt alpha som gäller.
ehagglun
Area Manager
Area Manager
Posts: 199
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times
Send a message
Area Manager : SE-Gothenburg and northern outskirts thereof.
Samsung Galaxy S8 | Telia | Android 8.0.0
https://world.waze.com/images/nav/logo.gif
Facebook/Erik.Hagglund

Post by ehagglun
dtelder wrote:Är förresten tanken att man alltid ska ha med engelskt namn, eller att man alltid ska lämna fältet tomt om det inte finns något speciellt engelskspråkigt namn?
Bra fråga, i min värld så finns det bara en svensk stad som har ett annat namn på engelska än svenska och det är Göteborg....sen kan ju stavningen varieras lite på t ex Malmö som kan bli Malmoe, men jag vet inte...
dtelder wrote:Och när jag ändå är igång, vilket ortsnamn ska man ange på vägar "en bit"/långt från någon ort?
Också en bra fråga... har märkt att det är lite vilda västern när det gäller ortsnamn, vissa skriver ju in stadsdelar, andra skriver in kommunen och så finns det dem (inklusive mig själv) som fyller i ortsnamn då adressen ligger i en tätort, och då använder jag den ort som står i postnummerkatalogen (ligger adressen utanför tätort lämnar jag det fältet blankt)... det har fungerat för mig (hittills) men det finns säkert något problem med det också... Problemet med att utelämna ortsnamn är att hitta rätt gata när man söker efter den vid navigering... och problemet med att använda stadsdelar är att det bara är folk med lokalkännedom som kan avgöra om adressen i sökresultatet är den rätta...
ehagglun
Area Manager
Area Manager
Posts: 199
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times
Send a message
Area Manager : SE-Gothenburg and northern outskirts thereof.
Samsung Galaxy S8 | Telia | Android 8.0.0
https://world.waze.com/images/nav/logo.gif
Facebook/Erik.Hagglund