Post by ulle2
Vad skall vi ha för format på telefonnummer i "Platser"?
1) 08123456
2) 08-123456
3) +46 (0)8 123456
och skall vi lägga in blanktecken i själva numret? Det måste vara ett format som telefonerna klara att ringa automatiskt. Vidare bör det var god läsbarhet. Att lägga in landsnummer känns litet "overkill". Det är väl sällan man kolla "Platser" från andra länder. Jag röstar för pkt 2.

Hur gör vi med tjänsterna, skall vi lägga in sådant som alla har. T ex att bensinstationer har toalett, affärer accepterar kreditkort?

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message

Post by ulle2
pnylin wrote:Jag brukar sätta +46 8 12 34 56. Tanken är att det ska gå att klicka på numret för att ringa upp. Har användaren ett icke-svenskt abonnemang går det då att ringa utan att ändra något. Är det ett svenskt abonnemang gått det ju lika bra som med utan landsnumret. De flesta användare har ju svenska abonnemang så det går ju lika bra med 08 12 34 45.
Men någon med utländskt abonnemang behöver väl inte slå landsnummer när den är i Sverige? Däremot behöver alla göra det som skall ringa till Sverige! Eller är jag ute och cyklar?

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message

Post by ulle2
Under Plats/tjänster finns det två typer av parkering, "Parkering av besökare" och "Betjänad parkering". Jag antar att den senare avser engelskans "Wallet Parking" som är en tjänst som knappt existerar i Sverige.

Borde det inte räcka med en tjänst för parkering?

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message

Post by ulle2
Hej.

"Valet service" är mer som en tjänst till parkeringen och finns bl.a. på vissa hotell i Stockholm.

Jag tycker dock inte att man ska ha olika funktion på bockarna beroende på vilket språk som användaren har i appen.

Det kan bli väldigt rörigt och förvirrande för turister.

/H
Hej

Jag håller med om att standard och igenkänning är viktig. Men just i det här fallet funderar jag på om inte det motsatta problemet är större för utländska turister. Mitt resonemang är följande:
  • Utländska turister som kommer hit till Sverige är vana vid "Wallet parking", i alla fall många från USA och Asien.
  • Vi är inte vana vid "Wallet parking" i Sverige och det finns därför risk att vi slarvar med att lägga upp rätt typ av parkering
  • Då utländska turister reser i Sverige och ser i Waze att t ex hotellet vederbörande skall till har "Wallet parking" men när den kommer fram finns inte tjänsten vilket kan leda till förvirring
Vilken typ av förvirring som är värst har jag ingen synpunkt på. Jag föreslår att vi låter frågan bero.

/Ulle
ulle2
Waze Global Champs
Waze Global Champs
Posts: 2986
Answers: 1
Has thanked: 93 times
Been thanked: 462 times
Send a message

Post by zonkt
Ja jösses vad med "places" som dykt upp på bara några dagar. Hälften av bilderna är av tveksam kvalitet och så är det en del privata bostäder som man får ställa om till "private". Men överlag är det en positiv effekt och många verkar ha hittat den nya funktionen.
zonkt
Area Manager
Area Manager
Posts: 144
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times
Send a message
AM: Uppland, Sweden
Waze device: iPhone 7+Motorola Moto G100+Xtrons Nav