Post Reply

Vad göra åt följande rondeller?

Post by mippzon
Hej på er,

Hoppas på lite assistans när det gäller de här rondellerna: https://world.waze.com/cartouche/?zoom= ... FFFFFFTTTT

När man navigerar i det här området brukar det låta så här ungefär:
I rondellen, sväng av, sedan sväng av. Det funkar inte så bra, speciellt när man inte kan titta på telefonen och se vart linjen går. Något som har några förslag på best practice eller så i den här situationen?
mippzon
Posts: 86
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

POSTER_ID:1899918

1

Send a message
Area Manager for Malmö, Lund, and the rest of southern Skåne.

Post by mapTrek79
Hej
När jag provar att göra en rutt från syd-öst genom rondellerna mot nord-väst på Amiralsgatan säger de (skrivna) instruktionerna i navigationslistan att jag ska ta avfart nummer 0 genom varje rondell. Detta antyder att Waze har "tappat bort" lite av rondellens egenskaper. Det är nog därför du bara hör "sväng av" eller "tag avfart", kanske.

Detta hände flera rondeller i mitt område tidigare i våras och enda åtgärden mot detta var att ta bort rondellerna helt och göra om dem. Det är lite jobb men för mig var det enda sättet.

Någon annan som har lyckats bättre?

Noterade också att det saknas en tillåten "koppling" på Amiralsgatan ner mot den enkelriktade vägen mot Videdalsvägen, enl röd pil
mapTrek79
Posts: 51
Send a message
Attachments
/Göran - HTC One X, Android 4.0.4
Area Manager Västmanland + lite annat

Post by mapTrek79
Funkar rondellerna bra trots att de har en påfart och en avfart på var "sida"?
Ja, det är inga problem.

För säkerhets skull så brukar jag dra ihop alla in/utfarter till rondellen och skapa en korsning där alla kopplingar ser bra ut. Ser ut som stjärna ungefär då, och sen göra rondellen utifrån det. Tror inte att det egentligen behövs men nån gång i historien blev det fel för mig annars, så man fortsätter ju i gamla fotspår :-)

Det dröjer nog ett tag innan du kan se resultatet av detta bara, med de fördröjningar Waze dras med just nu för LiveMap, men lycka till.
mapTrek79
Posts: 51
Send a message
/Göran - HTC One X, Android 4.0.4
Area Manager Västmanland + lite annat

Post by mippzon
Mycket riktigt, koppling där vid din röda pil var inte helt korrekt, men det tror jag jag har åtgärdat nu.

Då lutar det åt att försöka göra om rondellerna så gott det går. Funkar rondellerna bra trots att de har en påfart och en avfart på var "sida"?
mippzon
Posts: 86
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times
Send a message
Area Manager for Malmö, Lund, and the rest of southern Skåne.

Post by mippzon
Tack för info, gjorde så som du beskrev med den lilla rondellen i området som nämns ovan och det verkar ju funka bra. Spännande att se sen när det väl kommer live, känns bra att ha köat upp det i systemet i alla fall :)
mippzon
Posts: 86
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times
Send a message
Area Manager for Malmö, Lund, and the rest of southern Skåne.