Post Reply

Waze är en tidsoptimist?

Post by linkan1980
Hej alla Wazers,

Jag har kört någon vecka med Waze och tycker appen fungerar mycket bra, varningarna från andra är oftast korrekta (polis, föremål på vägen etc).

Det enda som finns att anmärka på är tiden Waze uppskattar att det ska ta att köra från hem till arbete och tvärtom. Jag kör (i Stockholm) från Fruängen till Danderyd - en resa som helt utan trafik tar ca 15 minuter om man kör lagligt.

I normala fall tar en resa 25-60 minuter beroende på trafik - men Waze säger allt som ofta 16-21 minuter vilket är väldigt optimistiskt - är det någon mer som upplever detta?

Från Järva Krog och söderut visas röda skyltar med t.ex. ~10km/h i ett par kilometer ner mot Fredhäll - bara att passera detta område tar 15-20 minuter med den information som redan finns i systemet - så frågan är hur tiden räknas ut? Och om den anpassas ju längre man använder appen?
linkan1980
Posts: 5

POSTER_ID:3149234

1

Send a message

Post by LaoYou
Upplever samma sak, t.ex. gillar den att föreslå en väg där det, i rusningstrafik, brukar va en 2 km lång kö med en medelhastighet på 5-7 km/h. Ändå så lägger den bara på 5 minuter på beräknad tid.
Vanligtvis när man klagar på det här brukar man få förklaringen att det kanske inte har kört någon på den vägen så Waze har inte fått någon rapport om kön, men i det här fallet så kan jag se att wazare sitter fast i kön och "flaggan" visar "rätt" hastighet.

Använder den mest som en kul grej och för trafikrapporterna som i fredags räddade mig, i sista sekunden, från att fastna vid en olycka :)
LaoYou
Posts: 10
Send a message

Post by orla
Jag tycker den stämmer bra. Dock blir man försenad vid köer, och där kanske waze kan bli bättre om det rapporterats köer. Har dock ingen aning om hur.
Jag är mycket nöjd.
orla
Posts: 105
Has thanked: 38 times
Send a message

Post by osmium
Fast i det testet ändrade sig väl förutsättningarna allteftersom dom körde? Dom säger ju till och med "not bad" på slutet.
Nu bor jag själv i en del av landet där "mycket trafik" knappt existerar så jag har ingen egen erfarenhet av det men som vanlig navigering tycker jag Waze är mer exakt än Tomtom och Garmin. Med dom brukar man alltid köra in 10-20%.
osmium
Posts: 72
Send a message
Area Manager Kalmar - Öland, HTC Desire HD

Post by robgus
Håller med att Waze är en stor tidsoptimist, när det är mycket trafik. Kolla detta inslag på Fox News. Waze drog av nästan 20% av den verkliga resetiden i deras test.

robgus
Posts: 181
Been thanked: 1 time
Send a message
HTC Touch HD | Volvo 940

Post by robgus
Att verkliga tidsåtgången är 25% mer än beräknat är "very bad"! Kul att du hoppas att testet hade jätteotur med plötsliga jätteköer, men faktum är att Waze alltid visar för liten beräknad tidsåtgång när det är köer.
robgus
Posts: 181
Been thanked: 1 time
Send a message
HTC Touch HD | Volvo 940