Post Reply

Stockholmstråden

Post by
Diskussioner om Stockholmsområdet.

/Patrik

POSTER_ID:3144620

1

Send a message

Post by 413198a8ef844dde9aa2dc60bdec1fc2
Hej hej
Jag tänkte göra en ändring i Waze för området Vidja (Ågesta söder om Stockholm). Men jag inser att det är en DJUNGEL för en okunnig, så kanske att någon här inne kan tänka sig att göra ändringen åt mig?
Mitt problem är när jag kör och hämtar hunden efter jobbet. Waze menar att närmaste vägen är upp på en gångväg, men jag måste i verkligheten köra runt området i fråga och sedan landar jag vid en återvändstränd som ligger i slutet på denna korta gångväg Waze först tyckte jag skulle åka.
Jag har även problem med hastighetsbegränsning, men det kanske inte kan ändras av privata aktörer?
mvh
Carro Silfver
413198a8ef844dde9aa2dc60bdec1fc2
Posts: 2
Has thanked: 2 times
Send a message

Post by 413198a8ef844dde9aa2dc60bdec1fc2
avozetta wrote:
Hej Carro, intressant waze-alias du har :-)

För att kunna hjälpa dig behöver vi veta var mer exakt du har problemen. Jag gissar att du varit inne i karteditorn, där kan du markera ett segment, högerklicka sedan på länkikonen längst ner till höger och välj sedan "kopiera länkadress". Det resultatet klipper du sedan in här.

"Hämta hunden", är det något hunddagis som du navigerar till, vad heter det och vilken adress handlar det om?

Precis som allt annat i kartan underhåller vi även hastighetsbegränsningarna, markera segmentet som är fel så kan du (om du har redigeringsmöjligheter) ändra det själv. Eller så gör du som ovan så fixar vi det också.

Veeeet, fattar inte varför mitt alias kom ifrån och jag kan inte för mitt liv hitta någonstans att ändra det... :lol:
Jag lyckas inte ens öppna kart-editorn, det står bara och snurrar oavsett om jag försöker gå in från jobbdatorn eller hemifrån. Snurrar nu fast den fått stå ca 30 minuter och "försöka". Och när jag läste mer och mer om editeringen så blev jag mest förvirrad och undrar om jag ens klara av det utan att förstöra haha :)
Hunden är hos modern på dagarna, så inget dagis. Men det gäller att jag ska åka till Hästhagsvägen 8 (Sjödalen). Bifogat hittar du bild på hur Waze föreslår en rak väg i slutet innan ankomst till adressen. Men jag har ritat på en bild med rött "streck" vad som är en bommad promenadväg, och en cirkel för vad som är vändplan när man kommer från rätt håll.
Vad gäller hastigheten så är det om man tex kommer körandes från hästhagsvägen, ut på Vidjavägen. Så blir det 50 km/h direkt efter rondellen, men waze visar 50 först långt efter, vid Ågestaverket ca 1 km längre fram.

Blev det rörigare än rörigast? Sorry haha
mvh
Carro
413198a8ef844dde9aa2dc60bdec1fc2
Posts: 2
Has thanked: 2 times
Send a message
Attachments

Post by Agehall
Jaha, det här var kanske inte riktigt tänkt som tråden jag skulle posta mitt första inlägg i, men men..

Det är ju helt klart problematiskt hur man ska hantera detta. Jag lutar dock åt att Essingeleden bör markeras som betalväg.

Jag resonerar som såhär: I Sverige har vi varit extremt duktiga på att ruta in stora områden med vägtullar - åker man i ett område där de finns, så är de i princip omöjliga att undvika. För oss som bor i dessa områden är funktionen för att undvika biltullar därmed ganska meningslös.

För de som däremot INTE bor i Stockholm eller Göteborg, så tillhör det knappast vardagen att betala biltullar. Dessa bilister har kanske möjlighet att välja andra vägar utan att det innebär en gigantisk omväg och därför kan det vara smart att låta navigeringen ta hänsyn till biltullarna på Essingeleden i framtiden.

Jag vet inte hur majoriteten av alla bilister gör, men jag tittar iaf alltid på GPSens förslag innan jag ber den köra en rutt - skulle jag se att den helt plötsligt drar mig via Enköping för att köra söder ut så skulle jag nog ganska snabbt inse att det är en betalväg som ställer till det.

Om man jämför med länder där betalvägar är vanliga (tex USA där jag kör en hel del) så finns det i princip alltid alternativ som är vettiga, men i Sverige är det ju tyvärr inte så. Därför tycker jag det minst dåliga alternativet är att markera de vägar som är belagda med biltull som betalväg.
Agehall
Posts: 1
Send a message

Post by akelun
När jag skulle till Bergsättravägen 45 i Södertälje föreslår Waze att man ska köra in på Brunnsbergavägen. Dock så är det en vägbom emellan (där jag i grönt vände, se bifogad fil). Jag har gjort några kartjusteringar men vet inte hur man brukar sätta ut vägbommar... Den kund jag besökte sa att alla blir hänvisade så.
akelun
Posts: 1
Send a message
Attachments

Post by amiga6
SverkerN wrote:Sabotage av kartan?
Vi har varit rätt förskonade tidigare mot denna typ av tilltag. Andra länder har lite mer erfarenhet av detta. En sak som jag direkt funderar på är om inte större genomfartsleder ska låsas på nivå 3 för att minska risken för likande händelser i framtiden.

Edit: Även Hantverkargatan/Stadshusbron.

/Sverker
Jag tycker att ditt förslag om låsning är mycket bra.

/Anders
amiga6
Area Manager
Area Manager
Posts: 499
Has thanked: 86 times
Been thanked: 19 times
Send a message
I'm using Samsung Galaxy S22 Ultra Android 13 Swedish and the latest (beta) Waze version.

Post by amiga6
Fler misstänkta felaktiga röda pilar.

https://www.waze.com/sv/editor/env=row& ... 965&zoom=8

Går det att få fram vem som ändrat pilarna på något sätt?

Hur går man vidare för att anmäla en användare som saboterar?

Har inte rättat för att ni skall kunna se. Fixar felen efter jag fått svar här.

/Anders
amiga6
Area Manager
Area Manager
Posts: 499
Has thanked: 86 times
Been thanked: 19 times
Send a message
I'm using Samsung Galaxy S22 Ultra Android 13 Swedish and the latest (beta) Waze version.

Post by amiga6
pnylin wrote:Jag och Sverker har nu gått igenom en lista med samtliga HorrHorrs ändringar. Allt ska nu vara okej igen.
Förutom i Stockholmsområdet hade han även ställt till med kostigheter i Helsingborg/Landskrona-området.

/Patrik
Tack för arbetet ni lägger ner. Synd att vi inte har uppdateringar lika ofta som i Nordamerika

/Anders
amiga6
Area Manager
Area Manager
Posts: 499
Has thanked: 86 times
Been thanked: 19 times
Send a message
I'm using Samsung Galaxy S22 Ultra Android 13 Swedish and the latest (beta) Waze version.

Post by amiga6
Har lagt in sväng förbud på Strandvägen södra delen mot Styrmansgatan p.g.a.

Vägarbete.
Strandvägen från Strandvägen/Skeppargatan till Strandvägen/Styrmansgatan båda riktningarna i Stockholms län (AB)
Ombyggnad av hållplatser och korsning. Vänstersvängen från Strandvägens södra sida till Styrmansgatan stängs av. Ett körfält öppet på södra och norra sidan av Strandvägen förbi arbetsområdet.
Giltig från: Idag 08:53
Beräknas pågå till: 2015-07-03 16:00
Källa:Trafikverket Uppdaterad:Idag 08:56
amiga6
Area Manager
Area Manager
Posts: 499
Has thanked: 86 times
Been thanked: 19 times
Send a message
I'm using Samsung Galaxy S22 Ultra Android 13 Swedish and the latest (beta) Waze version.

Post by amiga6
Hej

Hur gör vi här?
När man har navigatorn igång så säger den sväng vänster till Valhallavägen, det upplevs förvirrande när man redan kör på Valhallavägen.

https://www.waze.com/editor/?env=row&lo ... st=4572104
amiga6
Area Manager
Area Manager
Posts: 499
Has thanked: 86 times
Been thanked: 19 times
Send a message
I'm using Samsung Galaxy S22 Ultra Android 13 Swedish and the latest (beta) Waze version.

Post by amiga6
Nynäsvägen avstängd p.g.a. vägarbete från nu till vecka 32.

https://www.waze.com/sv/editor/?env=row ... =144733440

Trafiken vid Haningeterrassen
leds om

Kvällen den 23 mars klockan 21 kommer man lägga om trafiken mellan Eskilsvägen – Rudsjöterrassen för att kunna genomföra ledningsarbeten i gatan. Trafiken kommer istället att gå via gamla bussterminalen. Detta arbete kommer att pågå till och med vecka 32

http://www.haninge.se/Bygga-bo-och-milj ... terrassen/

Jag har inte behörighet att lägga in avstängningar utan har lagt dit begränsningar men det ser bara dom som lägger en rutt. Någon med behörighet kan ni lägga in avstängningen?

/Anders
amiga6
Area Manager
Area Manager
Posts: 499
Has thanked: 86 times
Been thanked: 19 times
Send a message
I'm using Samsung Galaxy S22 Ultra Android 13 Swedish and the latest (beta) Waze version.