Post by pnylin
Gör man avstängningarna som ett evenemang hos Waze får man ett Google-dokument att fylla i. Tyckte själv detta var lite krångligt att förstå. Man behövde tex stänga av båda vägarna och noderna/korsningspunkterna mellan vägsegmenten. Fick sitta och kopiera/skriva av segmenten och punkternas ID-nummer. Gör någon annan en redigering av vägen, tex slår ihop två vägsegment eller lägger till en väg som delar på ett vägsegment får segmentet/segmenten nya ID-nummer och då fungerar inte avstängningen.

Gör man detta själv via WME räcker det med vägarna. Vägarna går då inte att redigera fram tills avstängningen är över. Dock är avstängningar i WME endast för redigerare med nivå 4 och uppåt.

Fördelen med att anmäla det till Waze är att alla, oavsett nivå, kan göra avstängningen och att evenemangen få lite reklam (om nu någon läser på Waze evenemangssida).

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by pnylin
När det gäller Vättenrundan hoppas jag att användaren inte lägger in hela bansträckningen. Vad jag vet är stora delen av banan öppen för vanlig trafik under loppet. Brukar ju alltid tyvärr vara någon olycka mellan cyklister och privatbilister under loppet.
Har jag fel? Är hela bansträckningen stängd?

Vägarbetet vid E6 Varla bör ju hanteras via editorn och inte via större evenemang.

/Patrik
pnylin
Waze Local Champs
Waze Local Champs
Posts: 1581
Answers: 2
Has thanked: 12 times
Been thanked: 220 times
Send a message

Post by RallySweden
Hej alla Wazare,

Patrick heter jag och är presschef och mediakoordinator för Rally Sweden, en deltävling i VM i rallymästerskapet WRC som är sanktionerad av FIA, internationella motorsportsförbundet.
2020 går Rally Sweden av stapeln 13-16 februari och vi kommer att nyttja en hel del vägavsnitt i Värmland och del ur Norge för tävlingen. Vi har för avsikt att börja nyttja Waze som digital plattform för vägbeskrivningar till våra sträckor, publikplatser, evenemang, parkeringar, samt särskilda mediaområden, främst då vi ser att det skapar bättre förutsättningar för besökare att kunna förbereda och planera sitt besök.

Behovet vi har är ungefär detta:

-Märka ut specialsträckor (del av vägsegment), vilket är del av väg som stängs av (road closure) under en viss period, ca 2 dygn mellan olika tider beroende på sträcka. Tillstånd av myndigheter finns såklart.
-Anslutningsvägar till sträckor (mot avstängd väg) som bör sättas som "private road" då avstängning sker en bit innan själva sträckan.
-Tillfälliga parkeringsplatser, både publika och "privata" (begränsad tillträde) med särskilda infarts- och utfartsvägar (entry/exit points).
-Publikplatser (areas) med utmärkta gångbanor (walking trails) som ger besökaren och media en uppfattning om hur långt det är att gå till dessa områden. Ej för själva navigeringen.
-Tillfälliga hastighetsändringar och omledning av trafik, godkännda av länsstyrelsen och polisen såklart.

Jag har läst igenom en massa guider och läst de trådar som är "nålade" på den svenska huvudsidan på detta forumet, men jag är fortfarande osäker på mina mandat:
Kan jag skapa event och ändra allt som behöver ändras (enligt ovan) utan att behöva ansöka och bli godkänd som en Area Manager?


Tacksam för svar!


Mvh,
Patrick
Presschef och mediakoordinator
Rally Sweden
RallySweden
Posts: 2
Send a message

Post by RallySweden
ulle2 wrote:
RallySweden wrote:Hej alla Wazare,

Patrick heter jag och är presschef och mediakoordinator för Rally Sweden, en deltävling i VM i rallymästerskapet WRC som är sanktionerad av FIA, internationella motorsportsförbundet.
2020 går Rally Sweden av stapeln 13-16 februari och vi kommer att nyttja en hel del vägavsnitt i Värmland och del ur Norge för tävlingen. Vi har för avsikt att börja nyttja Waze som digital plattform för vägbeskrivningar till våra sträckor, publikplatser, evenemang, parkeringar, samt särskilda mediaområden, främst då vi ser att det skapar bättre förutsättningar för besökare att kunna förbereda och planera sitt besök.

Behovet vi har är ungefär detta:

-Märka ut specialsträckor (del av vägsegment), vilket är del av väg som stängs av (road closure) under en viss period, ca 2 dygn mellan olika tider beroende på sträcka. Tillstånd av myndigheter finns såklart.
-Anslutningsvägar till sträckor (mot avstängd väg) som bör sättas som "private road" då avstängning sker en bit innan själva sträckan.
-Tillfälliga parkeringsplatser, både publika och "privata" (begränsad tillträde) med särskilda infarts- och utfartsvägar (entry/exit points).
-Publikplatser (areas) med utmärkta gångbanor (walking trails) som ger besökaren och media en uppfattning om hur långt det är att gå till dessa områden. Ej för själva navigeringen.
-Tillfälliga hastighetsändringar och omledning av trafik, godkännda av länsstyrelsen och polisen såklart.

Jag har läst igenom en massa guider och läst de trådar som är "nålade" på den svenska huvudsidan på detta forumet, men jag är fortfarande osäker på mina mandat:
Kan jag skapa event och ändra allt som behöver ändras (enligt ovan) utan att behöva ansöka och bli godkänd som en Area Manager?


Tacksam för svar!


Mvh,
Patrick
Presschef och mediakoordinator
Rally Sweden
Hej Patrick,

Tack för ditt intresse av att nytta Waze som stöd för Rally Sweden. Vi är positivt inställda till att stödja Rally Sweden från Waze communityn.

Jag föreslår att du kontaktar mig direkt genom PM så tar vi det vidare därifrån.

Hälsn
Ulle
Country Manager Swedish Community.
Hej Ulle,

Vad kul! Vi ser fram emot ett sammarbete som kan gynna alla parter. Jag kontaktar dig via DM.


Mvh
Patrick
RallySweden
Posts: 2
Send a message

Post by simonfangli
Jag har skapat ett event i WME för Sundbybergs kräft- och surströmmingsskiva som ger trafikomläggningar imorgon kväll. Eventet finns i event mode men jag kan inte lägga in några avstängningar. Kan jag få behörighet att göra detta eller kan någon med behörighet lägga in detta?
simonfangli
Posts: 23
Has thanked: 5 times
Send a message

Post by simonfangli
simonfangli wrote:Jag har skapat ett event i WME för Sundbybergs kräft- och surströmmingsskiva som ger trafikomläggningar imorgon kväll. Eventet finns i event mode men jag kan inte lägga in några avstängningar. Kan jag få behörighet att göra detta eller kan någon med behörighet lägga in detta?
Försöker med formuläret som länkas till först i tråden.
simonfangli
Posts: 23
Has thanked: 5 times
Send a message

Post by simonfangli
simonfangli wrote:
simonfangli wrote:Jag har skapat ett event i WME för Sundbybergs kräft- och surströmmingsskiva som ger trafikomläggningar imorgon kväll. Eventet finns i event mode men jag kan inte lägga in några avstängningar. Kan jag få behörighet att göra detta eller kan någon med behörighet lägga in detta?
Försöker med formuläret som länkas till först i tråden.
Fick ingen respons efter att ha fyllt i formuläret.

Har prövat att rapportera in closures via appen. Ett par av dessa har även rapporterats av en annan Wazer och syns i livekartan och WME där det framgår att avstängningen avslutas om några minuter. Det verkar alltså vara bekräftat att rapportering av closures i appen fungerar om flera användare rapporterar samma sak. Dock verkar den tas bort väldigt snart.
simonfangli
Posts: 23
Has thanked: 5 times
Send a message

Post by Sitlas
Hej, har försökt att få in Velothon Stockholm som går den 11 september 2016. Kan du SverkerN se om den är registrerad och påbörjad?

Mvh,

Fredrik
Sitlas
Posts: 1
Send a message

Post by SverkerN
Bra med en länk till den svenska sidan. Den fanns inte när jag lade upp liknande forumpost för ett år sedan. :D

Av den handfull event som jag fixat med så har alla utom ett anmälts till Waze av användare som inte skrivit en forumpost eller ens loggat in på forumet. Hoppas det blir skillnad på det. Ex större event som Stockholm maraton tar en bra stund att fixa till. Då är det bra om ex den som anmäler eventet även är med och hjälper till.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message

Post by SverkerN
Jag har senaste veckan fått följande inbjudan till följande event:
"Vätternrundan" - maalse
"Vattenfall World Triathlon Stockholm" - genie330
"ITU World Triathlon Series - Stockholm leg" - genie330
"E6 Varla vägarbete" - freppe

Jag har förmånen att alltid vara med att lägga in dessa avstängda segment om jag vill. Det är i huvudsak den som rapporterar in eventet som gör jobbet. Det som är lite slående är att de som rapporterat in eventen ej har postat i forumet. Två av dem har inte loggat in på forumet sedan 2011 respektive 2013. Låt oss hoppas på att de har koll på vad som gäller.

/Sverker
SverkerN
EmeritusChamps
EmeritusChamps
Posts: 2015
Has thanked: 47 times
Been thanked: 189 times
Send a message