Post Reply

Namngivning av anslutningar till gator i Stockholm

Post by gorudin
Ramper och på/avfarter på motorvägar har en standard för hur de namnges i Waze. Hur anslutningar till gator i Stockholm bör namnges verkar inte ha en standard. Ibland kallas anslutningen för vad den faktiskt heter, ibland är den namngiven efter vart anslutningen anses leda, ibland är anslutningen namngiven av vad som står på skyltarna vid anslutningen, ibland .... Det skulle vara en stor fördel om en standard för anslutningar upprättades.

För att visa inkonsekvenserna i namngivningen tar jag Klarastrandsleden- Centralbron-Johanneshovsbron-Nynäsvägen som exempel. Vi börjar från norr vid anslutningen av Pampaslänken. Jag använder begreppen på/avfart för att göra det tydligt vilken gata jag menar. Det är dock en stor skillnad på en på/avfart på en motorväg och en på/avfart på Centralbron.

1 Anslutning Pampaslänken
Vägen som går till Klarastrandsleden heter Pampaslänken.
Wazenamn: Pampaslänken
Det finns ett segment som har nivå 5 som saknar vägnamn.

2 Anslutning vid Kungsbron
Avfarten från Klarastrandsleden norrifrån till Kungsbron heter Västra Kungsbrokopplet.
Wazenamn: Avfart – Kungsholmen
Avfarten söderifrån heter Östra Kungsbrokopplet.
Wazenamn: Avfart – Kungsholmen
Påfarten från Kungsbron till Klarastrandsleden norrut heter Klarastrandskopplet.
Wazenamn: Påfart - E4 N, E18, E20
Påfarten är uppdelad i två segment varav ett heter Klarastrandskopplet.

3 Påfart Blekholmsterrassen
Påfarten norrut från Blekholmsterassen heter Blekholmstunneln
Wazenamn: Vägnamn saknas

4 Klarabersviadukten
Påfarten söderut heter Klarasjörampen.
Wazenamn: Påfart - 73 Nynäshamn, Centralbron, Södermalm
Avfarten norrifrån upp mot Klarabergsviadukten heter Norra Klarabergskopplet
Wazenamn: Vägnamn saknas
Denna avfart ansluter till avfarten söderifrån som heter Södra Klarabergskopplet.
Wazenamn: Centrum, Cityterminalen mot Klarabergsviadukten
Ett segment saknar namn i Waze. Detta segment heter Södra Klarabergskopplet.

5 Vattugatan Herkulesgatan
Påfarten från Vattugatan till Klarastrandsleden och Centralbron heter Vattugatan.
Wazenamn: Vattugatan
Avfarten från Centralbron till Herkulesgatan heter Herkulesgatan.
Wazenamn: Herkulesgatan Klaratunneln

6 Söder Mälarstrand
Påfarten till Centralbron från Södermälarstrand heter Riddarfjärdspåfarten.
Wazenamn: Riddarfjärdspåfarten

7 Hornsgatan
Avfarten från Söderleden vid Hornsgatan heter Hornsgatsavfarten
Wazenamn: Hornsgatsavfarten
Påfarten till Söderleden vid Hornsgatan heter Hornsgatspåfarten.
Wazenamn: Påfart – Nynäshamn
Detta avsnitt är uppdelat i två. Det som ansluter mot Hornsgatan heter ”Påfart – Nynäshamn”. Det andra segmentet heter Hornsgatspåfarten.

8 Skanstull
Avfarten heter Skansbroavfarten.
Wazenamn: Vägnamn saknas
Påfarten heter Skansbropåfarten
Wazenamn: Påfart Centrum

Jag hoppar över av/påfarterna vid Gullmarsplan.

9 Globen
Det finns två avfarter om man kommer söderifrån på Nynäsvägen.
Första avfarten heter Hammarbykopplet.
Wazenamn: Avfart - Gustavsberg, Hammarby sjöstad
Den andra avfarten som leder mot Globen heter Norra Arenakopplet.
Wazenamn: Avfart Arenavägen
Vid Globen finns en påfart till Nynäsvägen söderut. Den heter Johanneshovskopplet.
Wazenamn: Påfart 73 Söderut

Diskussion
Som man kan se namnges "på/avfarter" enligt olika idéer. Ibland heter de vad de heter, ibland vart man anser att på/avfarten leder, ibland vad som står på skyltar vid på/avfarten. Detta är inte bra. Det bör rimligen vara en enda idé som styr.

Jag anser att namngivningen bör vara sådan att navigering ska underlättas samtidigt som det ska gå att söka på de verkliga gatunamnen. När man kör på Hornsgatan ungefär vid Mariatorget och ska till Farsta är det en fördel om det i vägbeskrivningarna går att se vad det står på skyltarna vid Hornsgatspåfarten för att komma till Farsta. Det underlättar vid navigering. Samtidigt kan man inte bortse från att det är viktigt att om en person som står i korsningen mellan Hornsgatan och Hornsgatspåfarten och vill bli upphämtad så måste det gå att finna just den adressen.

Jag kan inte nu säga hur jag vill att namngivningen i framtiden ska vara. Jag kan bara konstatera att hur anslutningarna namngivits på Klarastrandsleden- Centralbron-Johanneshovsbron-Nynäsvägen inte är bra.

Jag är relativt ny som kartredigerare och har redan har gjort en del misstag. Vill inte göra fler. Därför vill jag veta hur ni ser på denna fråga. Hur ska anslutningar namnges?
gorudin
Posts: 54

POSTER_ID:13566352

1

Send a message

Post by muppet81
Det är synd att det inte finns någon röd linje på hur alla gator/ramper/platser är namngivna men det bygger ju på det faktum att det är så många individer som gör arbetet. Det du tycker är rätt kan jag tycka är fel. Det är ju detta vi har forumet till så det är bra att du lyfter frågan när du är osäker.

Grunden ligger ju alltid i wikin men den är ju inte ett helt facit heller.
Ramper kommer ju i klienten anges som avfart eller påfart. Därmed är det ju önskvärt att namnet på avfarter anger vad som står på vägskyltarna. " Ta avfart mot Centrum", "Ta avfart mot avfart 180". Sätter man namnet på rampen här blir det otydligt. Som ditt ex2. Då kan instruktionen bli "Ta avfart mot Östra Kungsbrokopplet". För en som inte känner till området kan detta bli förvirrande då ingen vägskylt anger detta namn.
Påfarter är lite annorlunda. Om vi tar ditt ex1 så är ju påfarten från Pampaslänken till Klarastrandsleden enkelriktad och den enda möjliga vägen att åka. Då är behovet av namngivning helt onödig. Generellt är annars det samma regler som gäller här. Namnet på påfarten ska ange vad skyltarna säger. "Ta påfart mot E18"
Med detta sagt är det ju bara att konstatera att det finns en uppsjö av olika sätt detta är gjort. Och sen kan du också tänka på att detta är mitt sätt att tolka wikin. Någon annan kan tolka det på ett annat sätt. Som sagt det är inte ett facit men en vägledning.

//Peter
muppet81
Area Manager
Area Manager
Posts: 108
Has thanked: 9 times
Been thanked: 3 times
Send a message